Gå til innhold

Hvordan gjøre bilde mindre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skal ha et bilde, så bør du først endre størrelse (oppløsning) på bildet så det har oppløsningen du skal bruke det i. Dette gjelder spesielt fotografier som rett ut av kameraet som regel er mye større i antall piksler enn det du skal ha.

 

Skal du ha skarpe bilder kan du så deretter skarpe bildet opp, med UnSharp Mask eller lignende.

 

Lagre bildet i korrekt format - ikke bruk bmp til noe. Bruk jpeg til foto og png til det meste annet.

 

Er bildet fremdeles for stort kan du så vurdere høyere komprimeringsgrad.

Lenke til kommentar

Jeg har selv redigert et bilde å skal legge det ut på steam....

Men jeg klarer ikke å sette den inn pga. det står a bildet er for stort ?

Håper noen kommer med jelpsomme svar

Får jeg lov til å henge meg på samme spørsmål? Jeg prøver å redusere antall piksler, men bildet blir automatisk komprimert til noen usle kilobyte. Pixresizer får jeg ikke til. Har prøvd i Paint, Elements og i Picasa. Pixresizer greier jeg av en eller annen grunn ikke å laste ned. Så om noen kloke hoder hadde kunnet forklart hva jeg gjør feil, ville jeg blitt veldig takknemlig!

Endret av Nikona
Lenke til kommentar

Hvordan resize i Photoshop Elements:

 

Aller først: Lagre bildet FØR du starter på dette.

 

Image->Resize->Image Size

post-71211-0-13396800-1304158419_thumb.png

Velg Resample Image og "Bicubic".

 

Inntast ønsket bredde eller høyde i piksler, for eksempel "1280".

post-71211-0-83252400-1304158419_thumb.png

Det er med andre ord her du justerer oppløsningen.

 

Trykk Ctrl-1 for å se bildet i full størrelse.

 

Skarp opp: Enhance->Unsharp Mask

Velg passende verdier så det ikke ser overoppskarpet ut. Kanskje for eksempel 60, 0.4 og 3.

post-71211-0-03389000-1304158432_thumb.png

 

File-> Save for web.

post-71211-0-24756100-1304158430_thumb.png

Her inne kan du velge kvalitet i % og dermed styre filstørrelsen.

 

Og så - IKKE overskriv "originalen" - du ønsker ikke å ha en original som er resizet og oppskarpet. Du har nå via Save for web fått en kopi som er liten og oppskarpet - ta undo eller lukk bildet uten å lagre for å unngå å overskrive originalen din.

 

Ferdig.

 

 

Edit: I Photoshop CS kan man gjøre det eksakt samme - men så er oppskarping under Filter->Sharpen. Pleier selv å bruke Smart Sharpen - typisk med "Lens Blur", 0.3 i piksler og 30-60% i amount. Er det et bilde som skal klargjøres til trykk og ikke web skarper jeg opp en del mer.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du kun skal endre størrelse på bilder, komprimere dem, eller gjøre andre forandringer fungerer Gimp mer enn bra nok om du ønsker noe som ikke koster penger.

 

Du kan jo bare slenge ut bildet her, er sikkert noen som kan gjøre det for deg om du kun har et bilde du skal legge ut, er jo ikke særlig tidkrevende. Bare oppgi maks oppløsning og maks filstørrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...