Gå til innhold

AMD oppgradering


Makky

Anbefalte innlegg

Nå har tiden kommet til at jeg oppgraderer min pc :)

 

Har dette hk, Abit KG7-Lite: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=5&GrpID=5&s=pl

 

Men lurer på om dette passer:

 

AMD Athlon XP 2400+ 266FSB 2.0GHz

 

Kingston 512MB DDR 333MHz PC2700 non-ECC

 

(fra multicom 1448,-)

 

Og har nå 1,4 ghz cpu fra amd, viften jeg bruker nå, kan denne brukes på den nye cpuen? Vet ikke hvilken vifte det er, bare at det er fra taisol.

Er ikke noen ekstrem overklokker.

 

Har 2000 å bruke, så hvis noen har andre bedre forslag, fyr løs :wink: (Kan overstige med 500,-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har 2000 å bruke, så hvis noen har andre bedre forslag, fyr løs  :wink: (Kan overstige med 500,-)

Nå har jeg faktisk sjekket det for deg. (her) Hovedkortet ditt skal støtte inntil Athlon 1333 og 2 stk 1GB PC2100-minne. Hvis du oppdaterer biosen så skal det også støtte helt opp til XP2000+ (Tbred-B), noe raskere enn det er sansynligvis u-kompatibelt fordi spennings-stabilisatorene ikke vil levere nok effkekt. Du kan fint bruke 512BM PC2700, men må huske at det ikke kan kjøres på orginal hastighet men må klokkes ned til PC2100-hastighet.

 

Antar du ville oppgradere for å unngå å installere Windows/Linux å nytt, men hvis du har muligheten til det vil jeg anbefale:

* Athlon XP 2500+ TbredB ca 800kr

* Abit NF7-S hovedkort ca 1000kr

* 2x256MB PC3200-ram ca 2x400kr

* Kjøler 200kr

 

Vet dette ble litt dyrt, men spar noen kr på å velge en billig nettbutikk og kanskje redusere hovedkort-valget til et annet med Nforce 2 chipsett (spar 2-300 kr) Resten bør stå som sikre "vinnere".

Lenke til kommentar
Med den nyeste biosen så står det at den støtter...

 

Så da lurer jeg mest på om rammen vil funke? Ikke mange som selger PC2100 brikker nå :(

Du kan fint bruke PC2700 eller PC3200. Tallet 3200 sier bare hvor stor topphastighet du kan kjøre minnet på. Du kan fint kjøre det "underklokket" til PC2100. Siden hovedkortet ditt ikke støtter noe raskere vil det bare automatisk redusere hastigheten på minnet ned til PC2100.

 

PS. PC2100 betyr maximalt orginal hastighet på 2100 MB/s.

Lenke til kommentar
Mener å huske at noen her på forumet har dette hk...og kjører xp2400

 

Men vet ikke om han gjorde noen modifiseringer :shrug:

Det går sikkert fint siden:

* Den støtter Athlon XP palomino opp til 2000+ som trekker veldig mye strøm. Faktisk betydelig mer enn Athlon XP Tbred-B 2400+.

* Den støtter T-bred B-kjernen generellt.

 

Men det er vel som med overklokking: De garanterer ikke for bruk ut det som er spesifisert for å ha ryggen fri i tilfelle noen av hovedkortene som brukes hardest skulle ryke.

Lenke til kommentar
Ingen som kan svare på det spm?

 

Vet at xp-cpuene utvikler mindre varme.

Litt kjipt å sette på vifte, og så ryker den nye cpuen :roll:

Ja, XP'er utvikler som regel mindre varme. (Tabell) Dermed blir XP'en kjøligere enn TBird'en. (Vel, det er ikke helt korrekt fordi kjernen til Tbred er 30% mindre, og kjøleren får dermed litt mer jobb med å "spre" varmen i området rundt selve CPU-kjernen, men det blir ikke mange gradene forskjell)

Lenke til kommentar
OK..da blir det ny cpu og ram på meg :woot:

 

I verste fall blir det nytt hk :roll:

 

En ting til....den vifta som nå er i bruk på 1,4 ghz-cpuen...kan jeg bruke den på xp2400? eller er det risky?

 

Anbefaler en ny vifte.. jeg hadde en xp2400+ og den gav fra seg en del varme.. Men liker du varme cpu'er, så for all del :wink:

Lenke til kommentar
...(lenketilinteressanttabell++)...

 

Hvordan leser man denne tabellen? Jeg skjønner at de nye P4-CPU'ene er noen skikkelige pizzaovner, men hva med 400/533/800 FSB f.eks? Jeg har problemer med å tolke 2.6, 2.6B, 2.6D etc. Noen som kan forklare en stakkar? :roll:

Det er kanskje litt vanskelig skrevet ja, men forklaringen finner du faktisk litt lengre ned på siden:

External Bus Speed:

100 MHz Quad-Pumped

133 MHz Quad-Pumped (aka B)

200 MHz Quad-Pumped (aka D)

 

Du kan også kikke på:.

  • Socket'en for å skille mellom Socket 423 (Wilamette + noen få NW), 478 (NW), 603 (Xeon)

[*]Substratet (PGA = Xeon/wilamette, FCPGA = NW og mobile)

[*]prosessen (0,18 micron = Willamette, 0,13 mikron = Nortwood) osv

Lenke til kommentar
OK..da blir det ny cpu og ram på meg :woot:

 

I verste fall blir det nytt hk :roll:

 

En ting til....den vifta som nå er i bruk på 1,4 ghz-cpuen...kan jeg bruke den på xp2400? eller er det risky?

 

Anbefaler en ny vifte.. jeg hadde en xp2400+ og den gav fra seg en del varme.. Men liker du varme cpu'er, så for all del :wink:

 

Er ikke helt oppdatert på vifte-fronten...noen kjølere/vifter som er greie og ikke altfor dyre, maks 400? Er ikke noen stor overklokker, så er ute etter en stillegående men effektiv vfte.

Lenke til kommentar
En ting til....den vifta som nå er i bruk på 1,4 ghz-cpuen...kan jeg bruke den på xp2400? eller er det risky?

 

Anbefaler en ny vifte.. jeg hadde en xp2400+ og den gav fra seg en del varme.. Men liker du varme cpu'er, så for all del :wink:

 

Er ikke helt oppdatert på vifte-fronten...noen kjølere/vifter som er greie og ikke altfor dyre, maks 400? Er ikke noen stor overklokker, så er ute etter en stillegående men effektiv vfte.

Ja, XP'er utvikler som regel mindre varme. (Tabell) Dermed blir XP'en kjøligere enn TBird'en. (Vel, det er ikke helt korrekt fordi kjernen til Tbred er 30% mindre, og kjøleren får dermed litt mer jobb med å "spre" varmen i området rundt selve CPU-kjernen, men det blir ikke mange gradene forskjell)

...Dermed skal det fint gå å bruke den gamle kjøleren.

 

Hvis du likevel vil ha ny og stillegående kjøler så kan denne, denne eller denne være et godt kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...