Yavel Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Hei Jeg har da fått i ansvar å kjøpe Speilrefleks til min mor, jeg har Canon fra før så i mine øyne er det greiest viss hun også får det. Budsjettet er rundt 5000kr, så jeg har sett litt på 10000D, 5-600D, jeg har også fått med meg at det kommer et nytt 1100D. Noen som har noen tanker om dette? Når det kommer til min mors kamera ferdigheter, så vet jeg at hun hadde analog i Gamle dager. De siste årene har hun bare brukt kompakt kamera, så tviler på at hun husker for mye av gamle kunster. Noen som har tips eller meninger om hvilket kamera jeg burde gi henne? Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det er vanskelig å gi gode råd uten å kjenne mer til bruksområdet og prioriteringer. Et spørsmål er hva hun er misfornøyd med på kompaktkameraet og et annet om har hun noen spesielle interesser som makro/nærbilder, portretter, landskap, fugler eller er det vesentlig snakk om typisk familie/feriebilder. Gitt Canon og ingen helt spesielle interesser synes jeg 1100D er det minste jeg vil anbefale i dag. Hvis minst mulig størrelse er et moment er det kanskje førstevalget. Er ikke størrelsen så viktig og kan 550D være et godt alternativ, det virker litt mer velbygget og har litt ekstra funkjsonalitet, men det siste er neppe så viktig. Med en grense på rundt 5000 er objektivet egentlig gitt, det må nesten bli en Canon 18-55 IS. Prøv å få med IS-versjonen selv om du går for 1100D da stabilisator kan redde en del bilder i dårlig lys. Du må opp i rundt 5400 for 550D + 18-55 IS, 1100D med samme linse er omtrent 1000 billigere, mens 500D (forsåvidt et greit alternativ det også) ligger på omtrent det samme som 1100D - og da synes jeg det er et bedre kjøp en 1100D hvis ikke liten størrelse er veldig høyt prioritert. Forøvrig kan det være lurt å sjekke hvor mye zoom hun har nå. Det kan bli en hard overgang hvis kompaktkameraet har 10x eller mer zoom og speilrefleksen har bare 3x. Helt til slutt, hvorfor ikke kjøpe en Sony NEX-3 med 18-55 til rundt 3500? Det er mindre, lettere, bra på full auto og har OK videofunksjon. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Tar jeg ikke helt feil så kommer 1100D med en ny utgave av 18-55 IS som skal være litt bedre en den gamle utgaven. Du burde også være oppmerksom på at dslr har mye mindre dybdeskarphet en kompaktkamera så det kan være vanskeligere og få bildene korrekt fokusert. Kan også være en ide og la moren din teste ditt kamera en periode for og se om hun vil være komfortabel med brukergrensesnittet et dslr gir. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Takk for mange flotte tips, jeg tror min mor får det meste kommer til å ta typiske familiebilder osv..... Grunnen til at jeg tenkte Canon er jo fordi jeg har litt glass, og hadde ikke vært så dumt viss hun blir hekta å kjøper masse glass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå