TorVidle Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 I forhold til problemstillingen du skisserer, ville jeg heller satset pengene på en bra blits Jeg ville gjort nesten hva som helst for å unngå bruke blits for slike bilder. For å lyse opp et så stort rom med indirekte blitslys kreves en ekstremt krafitg blits. Noen dyr reagerer også på blits, har aldri prøvd det på hester, men om det er et problem vet kanskje trådstarter. Synes Cax har et poeng med at 35mm kanskje blir litt kort. Nå er det slik at ikke alle hester reagerer på blits, men noe gjør det og det ville være veldig dumt hvis en hest skulle reagere på (en kraftig) blitsen under en konkurranse, slik at den finner på noe tull, og dermed ødelegger jeg for rytterens sjanser.. Hvis jeg ikke husker feil så ble blits bannlyst i minst en av ridehallene her i distriktet etter at en hest ble skremt og tok ut slik at rytteren falt av og ble skadet. Tor Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Har sett på fem forskjellige objektiver som selges til en rimelig pris. Nikkor AF-D 85mm f/1.8 Nikkor AF-S-50mm f/1.4g Nikkor AF-D 50mm f/1.8 Nikkor AF-S 50mm f/1.8-g Nikkor-AF-S-DX 35mm f/1.8-g Har dere noen erfaringer med noen av disse objektivene? Objektivene er i stigende rekkefølge etter ønske. Endret 18. mai 2011 av KatrineNjaard Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 "AF-D"-variantene Nikkor AF-D 85mm f/1.8 og Nikkor AF-D 50mm f/1.8 har ikke innebygd fokusmotor, og vil ikke gi autofokus på en D60. Vil uansett foreslå at du først eksperimenterer med brennvidder på 18-55 og 55-200 så du finner ut av hvilke(n) brennvidde(r ) du helst ville hatt lyssterk fastoptikk til. Bare å sette 55-200'en på 55mm (evt 18-55 på 50mm for å være heeelt presis), 85mm, 105mm, 135mm etc og se hvilket utsnitt du ville hatt mest nytte av. 1 Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 18. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2011 "AF-D"-variantene Nikkor AF-D 85mm f/1.8 og Nikkor AF-D 50mm f/1.8 har ikke innebygd fokusmotor, og vil ikke gi autofokus på en D60. Vil uansett foreslå at du først eksperimenterer med brennvidder på 18-55 og 55-200 så du finner ut av hvilke(n) brennvidde(r ) du helst ville hatt lyssterk fastoptikk til. Bare å sette 55-200'en på 55mm (evt 18-55 på 50mm for å være heeelt presis), 85mm, 105mm, 135mm etc og se hvilket utsnitt du ville hatt mest nytte av. Trodde "AF" betydde at den hadde autfokus innebygd i objektivet, vel, takk skal du ha for opplsyningen! Tror 85mm vil passe bruksområdet mitt bedre, da jeg tror 55mm blir for "kort". Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Autofokusmekanismen i AF-D-objektivene drives av en aksling fra en motor i kamerahuset. AF-S-objektivene har fokusmotor innebygget i objektivet. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Leste du Akams test av Sigma 85/1.4? Det vil være en drøy investering, men i veldig mye fotoglede. Ellers så er det ikke helt uhørt å bruke AF-D 85mm f/1.8 (eller Samyang 85mm f/1.4 som ER manuellfokus) på de små Nikon'ene. Jeg hadde stor glede av AF-D 85mm f/1.8 på D40, og hun som overtok utstyret bruker 85mm'eren mye, selv om hun også har Sigma 30mm f/1.4 som hun og liker godt. Nå hører det med til historien at jeg også kjøpte en mattskive som egner seg for manuell fokus med lyssterke objektiver, det gjør det enklere å treffe fokus ofte. Du bør kunne få et godt eksemplar på foto.no for 2000,- -det er mye valuta for pengene, og hvis du finner ut at det ikke var noe for deg får du det samme tilbake igjen. Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Leste du Akams test av Sigma 85/1.4? Det vil være en drøy investering, men i veldig mye fotoglede. Som jeg kommenterte i et innlegg på forrige side er bare AF-S DX 35mm f/1,8 og den nye AF-S 50mm f/1,8 som kombinerer Ok lysstyrke, relativ lav pris og autofokus på D60. Av de ville jeg valgt 50-millimeteren med tanke på motivtype. Forøvrig enig med kaian at Sigmas 85mm kan være et bra alternativ, hvis prisen ikke er for høy. En 85mm F1.4 eller F1.8 uten autofokus ville jeg ikke kjøpt. Ingenting er umulig, men manuell fokus med en D60-søker og et så lyssterkt objektiv inne i en hall med dårlig lys og motiv som beveger seg ville jeg ikke satset på. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Ingenting er umulig, men manuell fokus med en D60-søker og et så lyssterkt objektiv inne i en hall med dårlig lys og motiv som beveger seg ville jeg ikke satset på. Det er ikke for alle, det er ikke det. Det er to ting som gjør at jeg tenker at det kan være verdt forsøket: for det første kan man i praksis "låne" et objektiv på bruktmarkedet og få igjen pengene om det ikke fungerer. For det andre, inne i en ridehall så dukker hestene opp på veldig forutsigbare steder, om og om igjen. Så hvis ikke man er avhengig av å følge hesten rundt fra hinder til hinder, men kan forhåndsfokusere og ta den ene hesten etter den andre ved samme hinder... -så vil man få endel fine treff. Med litt sta innsats, og noen skuffelser. Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Takk for mange gode svar! Har nå bestilt Nikkor AF-S 50mm f/1.8 G, så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet til den kommer ut i salg. Tok forsåvidt et helt greit bilde forleden dag, med blenderåpningen på 5.6, så jeg tror 1.8 vil holde i massevis. Den dagen jeg tok det bildet var det solskinn ute og hallen blir dermed litt bedre opplyst, så bildene ble ikke såå ille. PS: Ja, jeg vet at fokusen ikke helt er på hesten. http://i300.photobucket.com/albums/nn8/Katti_/DSC_0654-1.jpg Og et portrettbilde tatt samme dag: http://i300.photobucket.com/albums/nn8/Katti_/poiuy-2.jpg Endret 30. mai 2011 av KatrineNjaard 1 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Vil tro 1.8 holder, men problemet nå blir at du bare har 50mm rekkevidde Men du får sikkert en del gode bilder med det selv om du kanskje er for langt unna i en del situasjoner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Med fast brennvidde gjelder det å bruke fotzoomen ved behov. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Litt støtte til kaian når det gjelder bruk av f.eks Samyang 85/1.4. Selv med såpass dårlig mattskive/søker som 550D har fungerer det faktisk å følge motiv med manuell fokus. Dog er jeg opplært på manuell fokus når det gjelder fotografering, så det er kanskje litt av forklaringen. Uansett krever det trening, og enkelte klarer aldri å venne seg til manuell fokus. Dog er fokusringen på Samyang 85/1.4 av det gode slaget. For Nikon finnes det faktisk en versjon av Samyang 85/1.4 med chip som gir fokuskonfirmasjon og Exif-data. Når det gjelder pris/bildekvalitet finnes det ikke mye som kan konkurrere. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Med fast brennvidde gjelder det å bruke fotzoomen ved behov. Ja, hun får hoppe over gjerdet og stille seg i ridebanen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ja, fotografer lenkes som regel fast i ridehaller, bare for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ja, alle sportsfotografer lenkes fast. Det er derfor de må bruke sine 70-200mm, 300mm og 400mm-objektiver. Ellers ville alle sammen gladelig slengt på 50-millimeteren og brukt fotzoomen Hadde kanskje blitt litt folksomt f.eks. under Champions League-finalen med en drøss fotografer kloss oppi Messi når han scorer... men han venner seg nok til det Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Avbestilte f/1.8 og bestilte f/1.8 (Nikkor 50mm AF-S), så i går fikk jeg den i posten. Hehe, jeg får nok bruke fotzoomen en del, ja. Men jeg pleier å få lov til å stå i midten av hallen når jeg tar bilder, så fårhåpentligvis vil det gå fint. Testet objektivet inne i huset og er meget fornøyd. Kjapp fokus og godt opplyste bilder. Sånn, nå skal jeg slutte å "bumpe" tråden. EDIT: Mente naturligvis f/1.4, altså kjøpte jeg f/1.4 Endret 6. juni 2011 av KatrineNjaard Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Ta gjerne og "bump" noen av resultatene her på forumet Lenke til kommentar
KatrineNjaard Skrevet 10. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2011 Tok et par bilder for noen dager siden. Tar litt tid å venne seg til det nye objektivet med fokus osv. Bilde1 Bilde2 Bilde3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Tar litt tid å venne seg til det nye objektivet med fokus osv. Synes du får det tålig greit til jeg Bruker du et fokuspunkt eller alle når du tar bilder, kan være lurt og bare bruke et fokuspunkt og sikte på øyet så du får det helt klart. Trykk utløserknappen halvveis ned samtidlig som du retter det midterste fokuspunktet der du vil ha fokuset vent til du får fokusbekreftelse, når det er gjort så forandrer/flytter du kameraet til du har fått bildet komponert sånn som du vil ha det, da kan du fortsette og trykke utløserknappen videre nedover til bildet er tatt. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Tok et par bilder for noen dager siden. Tar litt tid å venne seg til det nye objektivet med fokus osv. Bilde1 Bilde2 Bilde3 Ser bra ut dette:) Lykke til med ny optikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå