Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er egentlig sikrest av BankID og innlogging med mobil?

Anbefalte innlegg

Jeg kom over et ganske interesant spørsmål her for ikke så lenge siden. når en logger inn i nettbanken må en bruke en kodebrikke som et sendt fra banken. når en logger inn på MinSide på norge.no får en tilsendt en engangskode til mobiltelefonen og denne koden fungerer tilsvarende som kodebrikken fra banken. spørsmålet er da: hvilken av disse løsningene er sikrest? jeg regner med at begge har den samme krypteringen i bunn. det er jo for eksempel mulig å overvåke mobilnettet men dette blir jo litt verre når en bruker en kodegenerator en sitter med i lankene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen ligger jo i at telefonen er langt mer utsatt og personlig enn kodegeneratoren. Om du finner en kodegenerator har du ikke nubbesjans å finne hvem som eier den, om du finner en mobiltelefon så er det lett å finne eier.

Personnummer er vel dog fortsatt noenlunde skjult, så det forutsetter at du kjenner personen likevel.

Lenke til kommentar

Hos SpareBank1 så må man sette bank kortet inn i kodebrikka, så her kan man bruke hvilken som helst kodebrikke.

Så det man trenger er:

Person nr.

Personlig kode og engangs kode fra kodebrikka via bank kortet.

Mener å ha hørt at man kan bruke mobilen her også.. men da måtte man vel ha noe pin koder for å få aktivert denne tjenesten.. og det har ikke jeg.

Lenke til kommentar

Med andre banker, som Storebrand og DNB så trenger du ikke den siste pinkoden du nevner der. Men ved SB1 så trenger du pin-kode.

Jeg har DNB og bruker selv såkalt kodekalkulator, altså brikke med pinkode som må tastes først. Men jeg vet at andre som har DNB har brikker uten pinkode. Mulig de opererer med to forskjellige system.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt redirigert til min bank sin nettside når jeg har kjøpt noe ved brukt av BankID.

Nei, men du blir redirigert til en bankID side som tar seg av og håndterer bekreftelsen på at du er riktig person gjennom kode+personlig passord.

Lenke til kommentar

De som ikke har bankID blir bare kjørt gjennom prosessen, mens for de av oss som har bankID (stort sett hele Norge elns.) blir vi redirigert til BBS (Bankenes BetalingsSentral) som håndterer transaksjonen på vegne av alle norske banker. BBS står forøvrig bak BankAxept og BankID.

Sparebank1 holder for øyeblikket på å teste ut noe som de kaller MobilBankID. Dette systemet kobles mot simkortet ditt, men om det krever noen form for autentisering i tillegg til den personlig koden i nettbanken vet jeg ikke.

Det viktigste blant alle disse systemene er nok å ha en sikker personlig kode. Selv bruker jeg en relativt lang passfrase. Antallet tegn gjør at den er forholdsvis umulig å brute-force uansett datakraft tilgjengelig. Har man kortere passord (8-12 tegn) så kan disse brute-forces på rimelig kort tid om man leier inn datakraft for å crunche slike. Enda verre er det jo om man bruker samme passord på nettbanken som man bruker andre steder. Mange er jo veldig ukritiske til hvor de benytter de samme passordene og blir ofte ofre for phishing, eller tilfeller hvor nettsider med dårlig sikkerhet blir cracket og passord stjålet.

Men begge systemer svikter uansett om man har litt personalia og brukerens passord + kort eller mobil.

----

F-secure har en artikkel om sikker lagring av passord for systemutviklere

http://www.f-secure.com/weblog/archives/00002095.html

Forøvrig en annen og spennende innfallsvinkel på å lagre sikre passord, her et system som skal sikre at det er mennesker som interagerer med innloggingen ved hjelp av "captcha's". Faktisk så er tanken at passordet skal være todelt, slik at captchaen utgjør en del av passordet. http://eprint.iacr.org/2011/172.pdf

Lenke til kommentar

Hos SpareBank1 så må man sette bank kortet inn i kodebrikka, så her kan man bruke hvilken som helst kodebrikke.

Så det man trenger er:

Person nr.

Personlig kode og engangs kode fra kodebrikka via bank kortet.

Mener å ha hørt at man kan bruke mobilen her også.. men da måtte man vel ha noe pin koder for å få aktivert denne tjenesten.. og det har ikke jeg.

Bruker en 4 sifret pinkode på mobilen for å få koder til innlogging i banken, veldig kjekt å ha om en er på farten og ikke har kortleseren med seg overalt, den tåler ikke å ligge i lommen, slutter å virke etter en stund.

Endret av arjato
Lenke til kommentar
Sikkerhetsnivåer

Sikkerhetsnivå 4 - Innlogging med smartkort fra Buypass eller virksomhetssertifikat

Logger du inn med et Buypass smartkort eller virksomhetssertifikat får du tilgang på det høyeste sikkerhetsnivået i Altinn. Dette sikkerhetsnivået er nødvendig blant annet for å signere gjeldsbrev hos Lånekassen og sende inn bostyrers innberetning.

Jeg har da signert plenty gjeldsbrev hos Lånekassen, og har aldri hatt noe Buypass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...