Åsbjørn Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Hei, Jeg kjøpte meg for 2 år siden Canon 450D med et standard objectiv 18-55 (ganske billig). Jeg ble etterhvert mer og mer interessert, og valgte tilslutt å oppgradere til et mye bedere objektiv, canon 15-85 med en nypris på ca 6200 kr (http://www.canon.no/For%5FHome/Product%5FFinder/Cameras/EF%5FLenses/EF%2DS/EF%2DS%5F15%2D85mm%5Ff3.5%2D5.6%5FIS%5FUSM/) Etter jeg har prøvd ut det nye objektivet er jeg fortsatt ikke helt fornøyd med kvaliteten etter hva jeg betalte. Er det kameraet som blir for dårlig her? Bør jeg oppgradere til D500 eller D550 for å få noe effekt? Kan også legge til at jeg ikke er noe særlig god på å redigere bildene, men har Mac og har prøvd de fleste funksjonene på iphoto. mvh Åsbjørn Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Hva er det med bildene som du ikke er fornøyd med? Det er mulig at det er hvordan du har stilt inn kamera som er grunnen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 For skarphet: Ikke kikk på bildet i 100%. Åpne bildet i et passende bildebehandlingsprogram, resize bildet til størrelsen du skal bruke det i og skarp opp med UnSharp Mask eller lignende. Hva er du misfornøyd med? EF-S 15-85 IS skal ellers være et av de skarpeste og beste objektivene du får tak i til kameraet ditt. Oppgrader til 550D for å få video, flere funksjoner og bedre skjerm - det er ikke først og fremst bildekvaliteten som er forskjellen. Post gjerne et bilde du har tatt du ellers liker, men som er et typisk eksempel på at du ikke er helt fornøyd med kvaliteten. Anbefaler også sterkt å lese guiden Blender, lukker(tid), ISO og litt til for å få et grunnleggende konsept om hvordan du bruker innstillingene på kameraet best mulig. Ellers - hvis du er misfornøyd med innebilder hvor du bruker den innebygde blitsen - kjøp gjerne en skikkelig ekstern blits som 430 EXII, som er mye kraftigere og kan vinkles i taket. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det er nok verken kamera eller objektivet det er noe galt med. Hva kan det da være...? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Problemet med speilrefleks er at de krever litt av brukeren for å yte godt, hovedproblemet er at man har veldig liten dybdeskarphet og man opplever da at bildene ikke blir skarpe der man ønsker. Ved og kjøpe et nyere kamera med mer piksel/bilde-detaljer vil det kreve enda mer av brukeren for og få gode resultater, det beste er og lære seg litt mer angående justering av kameraet og etterbehandling. Jeg vil anbefale deg og begynne å bruke et fokuspunkt og re-komponere bildet, da har du bedre kontroll over fokuset. Jeg besvarte akkurat det temaet tidligere og tråden omhandler 450D. Og du burde bruke høyeste kvalitet på jpg-filene, aller helst burde du bruke raw-filer de etterbehandler du i Canon sitt redigeringprogram DPP som fulgte med kameraet, fordelen med raw er at du i etterkant kan gjøre alle justeringer som du normalt må gjøre i forkant ved og bruke jpg-filer. Hadde lagt inn noen eksemplar bilder ville du enkelt fått spesifikke forklaringer på hva som eventuell kan forbedres av fotograferingen. Edit: velkommen til Akam forresten Endret 28. april 2011 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Bør jeg oppgradere til D500 eller D550 for å få noe effekt? Som du ser er det delte meninger om hva som kan være galt. Uten eksempler, gjerne både bilder og en forklaring blir rådene du får bare gjetninger. Det kan være noe galt med kameraet, du kan ha urealistiske forventninger eller gjøre noe galt. Forøvrig er det sjelden lurt å oppgradere uten å vite hva som er galt med det man har, det kan lett bli bortkastede penger. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Du kan spørre deg selv om dette: - Kan jeg bruke autofokusen på kameraet? (Velge riktig fokuspunkt til riktig motiv(eller står kameraet på auto/alle)) - Bruker jeg mauelle moduser på kameraet? (AV, TV, M)(og veit jeg forskjellen på de)(hvilke effekter skaper de forskjellige verdiene i lukker og blender) Det er mange som blir skuffet når de kjøper seg speilreflekskamera. I all hovedsak fordi de ikke lærer seg å bruke kameraet for å utnytte fordelene fremfor et kompaktkamera. (om dette er riktig i ditt tilfelle veit jeg ikke) Løsningen er aldri å oppgradere kameraet, nyere modeller gir ikke nevneverdig bedre bildekvalitet. Ved å lære seg litt om redigering av bilder kan man få mer ut av bildene, men er uansett umulig å lage gull av gråstein. Endret 28. april 2011 av to88he Lenke til kommentar
Åsbjørn Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Tusen takk for gode råd! Når det gjelder opplæring og hvordan kameraet skal brukes har jeg nok litt å gå på ja. Etter som jeg forstår ut av de fleste svarene, er det de personlige egenskaper og ikke kameraet/objektivet som er problemet. Jeg må ærlig innrømme at jeg for det meste bruker autofunksjonene på kameraet, garantert mye å gå på her. Problemet mitt er at jeg ikke ser noe særlig forskjell på ett bilde tatt med en 700kr objektiv og ett tatt med en 6200kr objektiv. Se gjerne gjennom mine bilder og gi "feedback". http://www.yogile.com/mc4s8hpe Er det forresten noen som vet om opplæringsvideoer for 450D, eller generelt speilrefleks digitalt? mvh Åsbjørn Lenke til kommentar
to88he Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Tusen takk for gode råd! Når det gjelder opplæring og hvordan kameraet skal brukes har jeg nok litt å gå på ja. Etter som jeg forstår ut av de fleste svarene, er det de personlige egenskaper og ikke kameraet/objektivet som er problemet. Jeg må ærlig innrømme at jeg for det meste bruker autofunksjonene på kameraet, garantert mye å gå på her. Problemet mitt er at jeg ikke ser noe særlig forskjell på ett bilde tatt med en 700kr objektiv og ett tatt med en 6200kr objektiv. Se gjerne gjennom mine bilder og gi "feedback". http://www.yogile.com/mc4s8hpe Er det forresten noen som vet om opplæringsvideoer for 450D, eller generelt speilrefleks digitalt? mvh Åsbjørn Hadde en liten mistanke om det. Det første du kan begynne med er å begynne å bruke de manuelle modusene. Personlig bruker jeg for det meste AV til generell fotografering. TV bruker jeg til sport. Manuell bruker jeg når jeg vil ha fullstendig kontroll. Det finnes mange videoer på youtube som forklarer de grunnleggende elementene innenfor temaer som AF, blender, lukker, ISO osv... Å følge med på forum er også en nyttig kilde til læring. "Cameralabs" har mange nyttige videoer på youtube. (dette er en video for AF systemet til 40D, som er nesten likt det på 450D(men kontrollene er litt annerledes på 40D)) (blender) Som du ser finnes det mange videoer på youtube. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Kan du laste opp et bilde direkte her, så vi får se hvordan det egentlige bildet er, uten at det blir omkodet av en eller annen bildetjeneste? Hva er det ved bildet du synes ikke blir bra nok med det nye objektivet? Skarphet? Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Kan du laste opp et bilde direkte her, så vi får se hvordan det egentlige bildet er, uten at det blir omkodet av en eller annen bildetjeneste? Enig med Trondster (og meg selv i et tidligere innlegg), et eller flere bilder rett fra kamera med kommentar om hva som er galt er det som trengs for at du skal få nyttig feedback. Etter som jeg forstår ut av de fleste svarene, er det de personlige egenskaper og ikke kameraet/objektivet som er problemet. Ganske uenig med din konklusjon om hva som er galt. Foreløpig har du kun fått kommentarer basert på gjetninger. Mange flinke folk her så det kan godt være korrekte gjetninger, men ikke noe jeg ville basert en konklusjon på. Endret 30. april 2011 av se# Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Dette innlegget er på ingen måte ment på en frekk måte, det er heller ikke ment som direkte kritikk, men mer som en forhåpentlig vis hjelpende hånd. For la det være helt klart, jeg er ingen ekspert! Jeg så igjennom noen av bildene dine. Min gjetning vil være at du nok har mye mere ut av å sette deg inn i litt mer fototekniske ting før du tenker på å bytte ut kamera. En gjennganger var vel at bildene ble litt kjedelige? (går ut ifra at det kanskje er noe av grunnen til at du ente opp med å lage en tråd hær) Flatt og kjipt lys, litt for vanlige vinkler (med noe hederlige unntak!) Kan også legge til at jeg kjøpte nytt hus i håp om at bildene skulle bli flotte, det var 20000,- jeg godt kunne ha drøya med å bruke. Først etter jeg kjøpte ett par fotobøker på en helt vanlig bokhandler så begynte jeg å se forskjell på bildene mine. Så hadde jeg vært i dine sko (igjen ) så hadde jeg begynt med fotobøker og annen litteratur, for å så få ett bedre grunnlag rent teknisk for vurdere om optikk og hus trengs å byttes ut. Din 15-85mm er forøvrig ett meget flott objektiv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå