tommyb Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg tenkte "revisor", jeg. Lenke til kommentar
whitespace Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 450.000 synest eg var overaskende lite. Hvor lang utdanning må til for å bli programmerer f.eks? Det blir vel gjerne 3 år for bachelor eller 5 år for master hvis man skal utdanne seg innen progging. Det går også an å ta kurs, eller bare lære det på egenhånd. I spillbransjen har det tradisjonelt vært større fokus på talent enn utdanning, det er hva du kan, og ikke hvordan du har lært det som er viktig. Det er mye mer penger å hente hvis man jobber med utvikling av "vanlig" programvare, så lønnen bør være det siste man ser på hvis man vil lage spill. Heller ikke trygghet og mye fritid. Det er en jobb hvor man ofrer mye for å gjøre noe man elsker. Gjennomsnittlig levetid på en karriere i spillbransjen er på under ti år, så det er mange som ikke takler livsstilen over lang tid. Vær obs på at 450.000 er snittlønn, det finnes noen som tjener mye mer, og andre som tjener mye mindre. Du kan jo søke på noen ansatte i funcom, artplant og ravn for å se hva lønnen ligger på i Norge. Lenke til kommentar
RoaRawR Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 sett opp timetallene , så er lønna ikkje så fasinerende Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Er visst ganske svett å jobbe som spillutvikler. Har hørt div. historier fra EA der folk måtte jobbe overtid støtt å stadig, og hadde usannsynlige deadlines. Det var ingen kjære mor rett å slett. Det er dog ikke bare svett. Finnes jo småfirmaer som tjener til den store gullmedaljen. Tenk eks. gamle iD software der 5 svette nerder innkaserte millionbeløp bare på Wolfenstein og Doom. God timesbetaling det, ja. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Godt å se at de som driver med det foretningsmessige og det juridiske tjener mer enn de som lager spillet! Skyldes vel lengre utdannelse... Lenke til kommentar
satchman Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Det er dog ikke bare svett. Finnes jo småfirmaer som tjener til den store gullmedaljen. Tenk eks. gamle iD software der 5 svette nerder innkaserte millionbeløp bare på Wolfenstein og Doom. God timesbetaling det, ja. Sant nok. Men for hver av disse suksesshistoriene er det 100+ prosjekter som har gått dundrende underskudd. Lenke til kommentar
Bertolf Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Er visst ganske svett å jobbe som spillutvikler. Har hørt div. historier fra EA der folk måtte jobbe overtid støtt å stadig, og hadde usannsynlige deadlines. Det var ingen kjære mor rett å slett. Det stemmer nok ganske bra. Det er heller ikke noe særlig godt betalt i forhold til andre programmeringsjobber. Det generelle lønnsnivået her i Silicon Valley er betydelig høyere enn hva som nevnes i artikkelen. Spillutviklere generellt ser ut til å utnytte det faktum at en jobb innen dette feltet er en drøm for mange. Endret 30. april 2011 av Bertolf Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 450.000 synest eg var overaskende lite. Gjennomsnittslønnen i USA er for tiden ca 42.000US$, noe som tilsvarer ca 220000 NOK med dagens kurs. Snittlønnen til en spillutvikler er altså det dobbelte av gjennomsnittet. Ikke så verst. Tilsvarende gjennomsnittslønn for Norge er 440000 NOK. Jeg har ikke tall for spillutviklere i Norge, men som en kraftig forenkling tilsvarer den amerikanske snittlønnen for en utvikler 880000 NOK. Og til vedkommende som trodde at QA var ensbetydende med å spille hele dagen, du har ingen idé om hva som må til for å bli en god tester, og hva som kreves av en god tester! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 450.000 synest eg var overaskende lite. Gjennomsnittslønnen i USA er for tiden ca 42.000US$, noe som tilsvarer ca 220000 NOK med dagens kurs. Snittlønnen til en spillutvikler er altså det dobbelte av gjennomsnittet. Ikke så verst. Tilsvarende gjennomsnittslønn for Norge er 440000 NOK. Jeg har ikke tall for spillutviklere i Norge, men som en kraftig forenkling tilsvarer den amerikanske snittlønnen for en utvikler 880000 NOK. Og til vedkommende som trodde at QA var ensbetydende med å spille hele dagen, du har ingen idé om hva som må til for å bli en god tester, og hva som kreves av en god tester! I norge er det vesentlig mindre forskjell på høytlønte og lavtlønte yrker, mye av det som drar ned snittet i USA er lavlønnsyrkene som er dårlig betalt. En slik dobling vil man derfor neppe se i norge. AtW Lenke til kommentar
Bertolf Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Gjennomsnittslønnen i USA er for tiden ca 42.000US$, noe som tilsvarer ca 220000 NOK med dagens kurs. Snittlønnen til en spillutvikler er altså det dobbelte av gjennomsnittet. Ikke så verst. Tilsvarende gjennomsnittslønn for Norge er 440000 NOK. Jeg har ikke tall for spillutviklere i Norge, men som en kraftig forenkling tilsvarer den amerikanske snittlønnen for en utvikler 880000 NOK. Nå kommer dette selvsagt helt an på hvor man bor i USA, men om man f.eks. sammenligner San Jose (som nok ligger langt over landsgjennomsnittet, men som også har mange teknologiarbeidere) med Oslo så kommer man ut med ca. 32% høyere kostnadsnivå i Oslo (http://www.wolframalpha.com/input/?i=cost%20of%20living%20san%20jose,%20ca%20vs%20oslo,%20norway). I dette tilfellet vil en lønn på $42000 tilsvare rundt 290000 NOK og en lønn på det dobbelte da være 580000 NOK. Endret 30. april 2011 av Bertolf Lenke til kommentar
miceiken Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Apropo frynsegoder. Jeg kunne tenke meg å jobbe i Valve: http://www.dump.com/2011/04/24/valve-behind-the-scenes-the-snack-bar-video/ Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere. Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb. Begge utsagnene dine er feil. Faktisk helt på trynet. En QA er ikke en som sitter og tester spillet og leter etter alle mulige bugs. De gjør en del av det, men veldig, veldig mye annet. Faktisk vil jeg si man trenger like mye programmeringsskills som resten av teamet for en del av QA-arbeidsoppgavene. Man skal blant annet passe på at koden andre skriver virker og gjør som den skal, ikke bare teste det ferdige produktet. Det betyr å teste del for del, skrive tester og være med på en del av utviklingen. Var på et foredrag med en QA fra Opera uken før påske, og han fortalte veldig mye om hva han gjorde i sitt team. Og ingenting av det var å sitte i Opera nettleseren og sjekke om lenkene på vg.no virker.. Programmering er heller ikke slik folk (dessverre) har et inntrykk av. Det er ikke time opp og time ned der man plotter inn linje med linje i editoren sin. Det er veldig problemløsnings-orientert, der man like godt kan sitte med penn og papir og skissere en løsning. Det kan være vanskelig og tidkrevende, men er langt i fra kjedelig. Det er utfordrende og gøy. Endret 1. mai 2011 av Matsemann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå