mcgroven Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Snittlønna i bransjen er rekordhøy for øyeblikket, lyst på en jobb? Les hele saken Lenke til kommentar
Gal_ape Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Da er det bare å slenge seg rundt og lære seg hvordan å programmere! Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Store spørmålet etter skrekkhistoriene fra FunCom er jo om det virkerlig er den store guttedrømmen med en spillutvikler jobb. Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Lurer på hvordan antall timer ser ut. 1 Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 450 000 er ikke spesielt mye etter norsk standard. Man kommer nok litt bedre ut av det ved å bo i USA, men det artikkelen ikke sier noe om er arbeidsvilkår i bransjen. Bransjen er veldig volatil. Nedskjæringer over en lav sko når et storspill er ferdigprodusert, høy riskio for å miste jobben hvis spill ikke slår til, lange arbeidsdager uten overtid fordi det ofte er vanskelig å estimere hvor lang tid ting tar osv. Bransjen er kun for dem som er dedikerte. Trives du ikke med lange dager med koding er lønnen det siste du bør se på. 1 Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 450 000 er ikke spesielt mye etter norsk standard. Man kommer nok litt bedre ut av det ved å bo i USA, men det artikkelen ikke sier noe om er arbeidsvilkår i bransjen. Bransjen er veldig volatil. Nedskjæringer over en lav sko når et storspill er ferdigprodusert, høy riskio for å miste jobben hvis spill ikke slår til, lange arbeidsdager uten overtid fordi det ofte er vanskelig å estimere hvor lang tid ting tar osv. Bransjen er kun for dem som er dedikerte. Trives du ikke med lange dager med koding er lønnen det siste du bør se på. Thou speaketh ye truth. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner. Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere. Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det som Azidops seier er sant, eg la heile min draum om å bli spelutviklar i grus når eg fant ut kor mykje det faktisk krevde av meg som person. Som spelutviklar blir jobben livet og familien, er det du vil? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det som Azidops seier er sant, eg la heile min draum om å bli spelutviklar i grus når eg fant ut kor mykje det faktisk krevde av meg som person. Som spelutviklar blir jobben livet og familien, er det du vil? Dersom du jobber hos et kjipt firma så kan nok dette stemme, men jeg ser ikke for meg at det er slik hos indie-utviklere. Minecraft er laget av en person, han har styrt skuta akkurat slik han selv vil. Og han har tjent godt. Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det som Azidops seier er sant, eg la heile min draum om å bli spelutviklar i grus når eg fant ut kor mykje det faktisk krevde av meg som person. Som spelutviklar blir jobben livet og familien, er det du vil? Dersom du jobber hos et kjipt firma så kan nok dette stemme, men jeg ser ikke for meg at det er slik hos indie-utviklere. Minecraft er laget av en person, han har styrt skuta akkurat slik han selv vil. Og han har tjent godt. Større sjanse for å vinne i Lotto enn å gjøre samme suksess som Notch. Det er selvfølgelig mulig, men det kreves ekstremt hardt arbeid og dedikasjon. I tillegg må man være kreativ, god til å programmere og dessuten må man faktisk gidde å gjøre det også. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det som Azidops seier er sant, eg la heile min draum om å bli spelutviklar i grus når eg fant ut kor mykje det faktisk krevde av meg som person. Som spelutviklar blir jobben livet og familien, er det du vil? Dersom du jobber hos et kjipt firma så kan nok dette stemme, men jeg ser ikke for meg at det er slik hos indie-utviklere. Minecraft er laget av en person, han har styrt skuta akkurat slik han selv vil. Og han har tjent godt. Hvis du tror det er noe bedre å jobbe hos en indieutvikler må du tro om igjen. Man har kanskje en annen type frihet, men en indieutvikler har mye mindre å falle tilbake på hvis ting skulle skjære seg. Å trekke fram et enkelttilfelle blir uvesentlig i en slik diskusjon. Dessuten er utvikleren av Minecraft dedikert i sin jobb, det er hobbyen hans som tilfeldigvis også slo ann og gav god avkastning. Det er naivt å tro at alle utviklere kan gjøre som han og få suksess. Lenke til kommentar
Bender Rodriguez Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Ganske grei lønn, men...føler ikke for å sitte på raua resten av livet. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Hvis du tror det er noe bedre å jobbe hos en indieutvikler må du tro om igjen. Man har kanskje en annen type frihet, men en indieutvikler har mye mindre å falle tilbake på hvis ting skulle skjære seg. Å trekke fram et enkelttilfelle blir uvesentlig i en slik diskusjon. Dessuten er utvikleren av Minecraft dedikert i sin jobb, det er hobbyen hans som tilfeldigvis også slo ann og gav god avkastning. Det er naivt å tro at alle utviklere kan gjøre som han og få suksess. Jeg regner med at de som satser på spillutvikling som yrke er dedikerte og kreative. Man velger ikke å bli spillutvikler fordi det høres morsomt ut. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg regner med at de som satser på spillutvikling som yrke er dedikerte og kreative. Man velger ikke å bli spillutvikler fordi det høres morsomt ut. Det er nok dem som begynner på en spillutviklerutdannelse som gjør det fordi det høres morsomt ut. Selv om du er dedikert og kreativ så endrer det ikke på arbeidsvilkårene. Lenke til kommentar
Invisigoth Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner. Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere. Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb. Jobber selv som tester og testleder, dog ikke innenfor spillbransjen, og kan fortelle deg at QA er mer en bare å sitte å spille hele dagen. Det er nok en del av jobben å faktisk spille. Men testing er utrolig mye mer en det. Blandt annet programering, scripting etc. Lenke til kommentar
Zakath Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner. Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere. Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb. Jobber selv som utvikler, dog ikke i spillbransjen, og programmering er utrolig morsomt. Som alle andre jobber finnes det noe kjedelig rutine, men hvis du brenner for utvikling finnes det ingenting bedre. Spillbransjen er litt andreledes enn software generelt, mindre sikre inntekter på sikt og langt større press på deadlines, så kan tenke meg at presset der er noe høyere; særlig i et land som USA. QA derimot har den lite hyggelige jobben men å sørge for at minst mulig av vår dumskap finner veien ut til sluttbrukerne, så en god QA er verd hver eneste krone vedkommende får i lønn Lenke til kommentar
Seigman Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Frynsegoder er ikke nevnt i artikkelen. De er mer enn god nok grunn til å jobbe som spillutvikler! Hvilke frynsegoder spør du? Hva ellers enn GRATIS KAFFE??!?! Lenke til kommentar
Mr_xxxx Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Er dette virkelig ansett som bra lesning ? .. mulig som noen nevnte at det går greit når du lever på amerikansk jord... men jeg hadde virkelig ikke sett på dette som en forlokkende karriere lønnsmessig i Norge... 450.000 for en gjennomsnitts utvikler... med en del års erfaring på baken ? .. hvor er start lønna da ? .. nei nå høres jeg kansje utakknemlig ut .. men det finnes mye annet innenfor databransjen som lønner seg greit bedre overtid... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Produsentleddet tjener i snitt 88 544 dollar, mens programmerere raker inn 85 733 dollar. Nederst på stigen finner vi kvalitetskontroll, ironisk nok. De som har denne jobben tjener i snitt 49 009 dollar, eller rundt 270 000 kroner. Hva er ironisk med det? QA-folkene sitter og spiller hele dagen, en jobb som hvem som helst kan gjøre. Akkurat som anmeldere. Programmering, derimot, er en tidkrevende, vanskelig og ofte dørgende kjedelig jobb. Mens jurister og økonomer er en uproduktiv tullejobb, men de tjener mest AtW Lenke til kommentar
albions Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 450.000 synest eg var overaskende lite. Hvor lang utdanning må til for å bli programmerer f.eks? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå