Gå til innhold

[Løst] Hvordan melde seg ut av statskirka?

Anbefalte innlegg

Lenge har jeg tenkt på det. Jeg liker tradisjonen med konfirmasjon/bryllup/begravelse i kirkelig setting, men finner det dumt å stå registrert når jeg er ateist og egentlig mistrives i kirka. Det kan være det samme om det er eventyr eller ikke det presten leser opp, ergelsen ved det han sier overkjører gleden.

Så, noen som har erfaringer fra å melde seg ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å melde seg ut, du har likevel rett til å begraves eller gifte deg i kirka om du ønsker det.

Her er skjema: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3173

Sendes til ditt lokale kirkekontor (se på venstre side av siden jeg linket til over).

Btw: noen flere som ergres over at det ikke er enklere å melde seg ut? Når man kan bytte fastleger på nett, hvorfor ikke ha muligheten for å inn/utmelde seg av DNK?

Lenke til kommentar

Grunnen til at man ikke kan melde seg ut på nett, er for å ikke gjøre det for lett.

Ville jo nesten ikke vært medlemmer igjen da :)

Jeg har bare gode erfaringer med å melde meg ut, og mener at det er en av de viktigste tingene man kan gjøre for å få vekk religioner.

Hvis vi viser at kristendommen står svakt i Norge kan vi få vekk statskirken, og få slutt på statsstøtte til andre religioner.

Uten statsstøtte dør de forhåpentligvis fort vekk!

• Liker 4
Lenke til kommentar

Å få fjernet statsstøtten er et viktig steg til laïcitet, men tviler på det vil tjene til å fjerne religion.

Det beste middelet for dette er utvilsomt utdanning, mer utdanning og så enda litt mer utdanning - kunnskap og forståelse for hvordan universet og verden fungerer er utvilsomt den beste vaksinen som finnes mot religion.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg ser at problemet er løst. Likevel skriver jeg:

Jeg har meldte meg ut av statskirken uten problemer og inn i den Evangelisk Lutherske Frikirke som ikke er underlagt staten på samme måte.

Men det er da fint med en statskirke.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Bare å melde seg ut, du har likevel rett til å begraves eller gifte deg i kirka om du ønsker det.

Nei:

"Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. At en av brudefolkene er medlem vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

Kirkelig gravferd blir som regel ikke foretatt når avdøde har stått utenfor kirken. Dersom de nærmeste pårørende ønsker kirkelig medvirkning ved gravferden, har presten adgang til å forrette kirkelig gravferd."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kirkelig gravferd blir som regel ikke foretatt når avdøde har stått utenfor kirken. Dersom de nærmeste pårørende ønsker kirkelig medvirkning ved gravferden, har presten adgang til å forrette kirkelig gravferd."

Det er Ok for meg med en grav ved en vakker stein ut i villmarken, men jeg vil gjerne ha et vanlig kors meislet inn i steinen. Jeg har allerede pekt ut et sted for min svigersønn, og han er ikke uenig. Jeg har sagt at ved den stenen kan han sette seg ned å snakke med meg om han kjeder seg, gjerne med noen pils. :roll:

Har veldig sans for Wenche Foss sine siste timer om historien er riktig. Hun satt på dødsleiet og drakk champagne med sin familie.

Men ikke alle har råd til det. En sak for FrP som jo mener oljefondet kan brukes til alle formål.

I tillegg kan dere jo programfeste bar og dansemusikk på gamlehjemmet.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nei:

"Kirkelig vigsel kan ikke kreves dersom ingen av brudefolkene tilhører Den norske kirke. At en av brudefolkene er medlem vil normalt være tilstrekkelig for at vigsel kan skje i kirken. Den enkelte prest har imidlertid anledning til å nekte å vie brudefolkene dersom en av dem ikke tilhører Den norske kirke.

Stemmer, ser jeg brukte et litt for sterkt ord med "rett til å.."

Om det skal modereres litt blir det vel heller "har muligheten til". Selv om en prest sier nei til å vigsle f.eks et par human-etikere med kirkelig tilbøyelighet når det kommer til bryllup, finnes det nok av prester som har et mer liberalt syn.

De fleste prester jeg kjenner er for det meste ålreite folk som jeg antar ikke ville vært vanskelige på dette punktet.

Jeg kjenner i alle fall flere ikke-religiøse par som har giftet seg i kirken av tradisjonelle/kulturelle årsaker, og jeg kjenner i alle fall et eksempel på kirkelig begravelse av en person som definitivt ikke var i DNK (etter hans eget sigende brydde han seg svært lite om hva som skjedde etter hans død, og hadde ingen motsetninger mot en kirkelig begravelse som var familiens ønske).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...