DragonsHeaven Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Hei! Sitter med 2 stk XFX Radeon HD 5870 XXX i CrossFire, men de siste månedene har skjermene mine (2 stk tilkoblet 1. skjermkortet) begynt å blinke noe helt sykt! Typiske ting er at deler av skjermen på en måte "shifter" over på andre siden o.l. En strek som begynner øverst og fortsetter nedover på siden. Har vært i kontakt med firmaet jeg kjøpte skjermkortene av og har gang på gang fått beskjed om å teste andre deler, blant annet hovedkort. Testene og oppgraderingene inkludere å oppdatere North Bridge Chipset for å sørge for at PCI-E båndbredden fungerer skikkelig, å oppdatere BIOS for best mulig stabilitet. Problemet nå er at jeg ikke kan fatte/begripe hvordan disse tingene kan gjøre noen forskjell for et skjermkort som gir artifakter og glitcher? Noen som kan hjelpe meg eller vet om en løsning for dette? Føler at jeg sitter her stuck med 2 skjermkort uten å få noen hjelp fra de jeg kjøpte de av. Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Ville begynt slik. 1.Ta backup av alle dine viktige filer. 2.Legg inn windows på nytt,(clean innstall)koble vekk datadisker og alt unødvendig når du gjør det. 3.last ned nyeste driver til skjermkortet.(kom vel en ny i dag?) 4.Test skjermkortene en i gangen med prime95 og burn in test. 5.hvis kun et av de streiker har du synderen. 6.hvis begge gir samme feil.Prøv et annet kort hvis mulig.Kjør memtest og andre HW testprogram,(fins masse programmer som tester maskinvaren din). 7.hvis begge kort VIRKER når de de blir kjørt single så sjekk tempraturer\strømspenning til PSU.(ser du i bios),og så får vi håpe andre her på forumet som har peiling på crossfire problematikk hiver seg på for der er jeg helt noob.Post opp all maskinvaren din her uansett.CPU-PSU-hovedkort-ram-osv. Lenke til kommentar
DragonsHeaven Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 1-2: Har allerede prøvd dette via en helt clean Windows installasjon på SSD uten noen andre disker koblet til. (Ser ikke helt hvordan dette kan fremkalle artifacts på skjerm, men uansett.) 3: Har kjørt Driver Sweeper og lagt inn nyeste driver fra AMD. 4-6: Har kjørt MSI Kombustor på begge kortene, de var oppe i ca. 80 grader uten noen tegn til å gi ut. 7: Har sjekket temperaturene via MSI AfterBurner (oppe i ca. 80 grader på maks, full fanspeed). Spenningene har ikke vært justert på siden jeg fikk kortene, står på ca. 1.16v som standard iflg Kombustor. Ellers er maskinvaren som følger: - Corsair Obsidian 800D med 6 vifter montert - ASUS Crosshair IV Formula - AMD Phenom II X6 1090T @ 3.8GHz - 8GB Corsair Dominator GT @ 1600MHz - 2x XFX Radeon HD 5870 XXX i CrossFire med CF-bro som fulgte hovedkortet - Standard dvd-leser/brenner til 200kr - 5-6 harddisker - Crucial M225 64GB SSD som OS-disk - Intel 510 120GB SSD som spilldisk Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Anbefalte å koble vekk lagerdisker under innstall av windows rett og slett for å unngå at man er uheldig å sletter feil partisjon eller annen tabbe og mister viktige data .Slett ikke uvanlig tabbe det.(En defekt disk kan også skape merklige feil.I verste fall kortslutte hele maskina men det er heldigvis sjeldent da).Hvis du overklokker kan det være lurt å kjøre stock til ting er stabilt. Drar vel en del strøm det der så greit å sjekke at strømforsyningen er ok/klarer levere nok når du kjører begge korta.Støv\rusk i maskina?Sjekket alle kontakter og kabler?Hadde selv en overgang fra dvi til vga som ga meg "hjerneflimmer".Det bruker du nok ikke men store problemer kan komme fra en liten filleting.Når begge korta virker single må det vel ha noe med strømforsyning å gjøre eller dårlig kontakt et sted.Blir mye synsing her fra meg nå,håper noen guruer på crossfire våkner å hiver seg på her til deg.Det kan jo være et driverproblem også.Crossfire skal jo settes opp på en spesiell måte men der er jeg helt grønn desverre. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Nå er ikke de XXX-kortene imponerende høyt klokket i forhold til referansehastighet, men prøv likevel å jekke dem ned til 850/1200. Bare for å ha gjort det... Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Fant en test her hvor HW.no tester nettopp 5870 i crossfire.Ser at det bruker noe j... m strøm dette her.HW bruker en 1000W PSU.Om det er nødvendig aner jeg ikke men når korta dine funker single og tryner i cross så må vi se på om din PSU faktisk klarer jobben. http://www.hardware.no/artikler/radeon_hd_5870_i_crossfire/72526/1 Ser også at korta står like tett som 2 forelska fjortiser-dette blir VARMT. Endret 29. april 2011 av loddebolten Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Fant en test her hvor HW.no tester nettopp 5870 i crossfire.Ser at det bruker noe j... m strøm dette her.HW bruker en 1000W PSU.Om det er nødvendig aner jeg ikke men når korta dine funker single og tryner i cross så må vi se på om din PSU faktisk klarer jobben. http://www.hardware.no/artikler/radeon_hd_5870_i_crossfire/72526/1 En god 650W vil klare dette uten problemer. Så med mindre han sitter på en eldgammel 620W eller 550W skal ikke dette være et problem. Igjen: Vsync kan hjelpe om du ikke har dette aktivert. Dette høres ut som screen tearing for meg. Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) En bra gamermaskin begynner med en PSU som alltid lever nok og stabil strøm og med tanke på at han har en 6xCPU-6 hd,er+++ hadde jeg personlig aldri stolt på en 650W psu i hans tilfelle.Liker å ha 100-200w å gå på så strømforsyninga slipper å stå og koke på full pinne hele tida.Men det er min mening da.Regner med at hans psu er ok når den kjører et kort uten å tryne og hvis den er 800W har han riklig med guffe skulle jeg tro.Vsync kjører jeg bestandig off da det bestandig lager "sirup" av spilla mine men nå bruker jeg kun Nvidea sine kort da.(GTX570 for tiden). Trodde feilaktig at corsair obsedian var psu men det er jo bare et kabinett så jeg etter å ha googla litt. Hva slags PSU har du ???? Endret 29. april 2011 av loddebolten Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Googlet litt igjen og i denne tråden anbefales helt klart minst 750W PSU til et sånt oppsett.Spesielt med tanke på litt overklokking og masse disker+++. http://www.overclock.net/power-supplies/631565-psu-5870-crossfire.html http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=181177 Endret 29. april 2011 av loddebolten Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Googlet litt igjen og i denne tråden anbefales helt klart minst 750W PSU til et sånt oppsett.Spesielt med tanke på litt overklokking og masse disker+++. http://www.overclock.net/power-supplies/631565-psu-5870-crossfire.html http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=181177 Ja, jeg er enig i dette. Like fullt skal de gå an å kjøre to stk 5870 Crossfire + en overklokket Phenom II X6 på en 650W, Hardware.no måler vel forøvrig strømforbruket fra veggen? HDDer bruker forøvrig mye strøm ved boot, etter det er det kun et par watt per HDD som brukes for å holde platene i gang. Trådstarter har forøvrig ikke nevnt hvilken PSU han/hun har. Jeg sier igjen at dette høres ut som screen tear. Så derfor sier jeg at Vsync kan hjelpe, i min opplevelse oppstår dette lettere i Crossfire/SLI enn med et enkelt skjermkort. En annen grunn til å kjøre spill med vsync er jo for å slippe å belaste maskinvaren din mer enn nødvendig. Jeg har aldri fått noen sirupsopplevelse av Vsync, men det virker tydeligvis som andre mener at man får det. EDIT: CF-broen kan også være defekt, har du prøvd en annen? Endret 29. april 2011 av arni90 Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Godt mulig det er screen tear han har men ingen hadde fått meg til å bruke vsync uansett.Står jo nettopp i linken din at det kan forårsake inputlag i 3d gaming og det gir omtrent samme effekt som om du har for slapp maskin til å dra spillet.Fucker opp video m artifacts gjør det også til tider.Har sett screen tearing mange ganger å det er svært lite plagsomt sammenlignet med inputlag.Men artig å ha noe å "krangle"om mens vi venter på at trådstarter poster sin PSU. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Tja, jeg betalte ikke tusenvis av kroner for dårlig bildekvalitet Så jeg kjører konstant med vsync, bortsett fra i spill som kjører Source (som er det eneste jeg opplever noe input-lag på). Portal 2 f. eks. kjører med Vsync + triple buffering aktivert fra starten, jeg merket det etter en stund. Men kjører jeg Vsync på BF:BC2 merker jeg ingenting. Det kommer kanskje an på hvor hardt spillet er på maskinvaren Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 vsync på mitt gtx570 i BC2 er katastrofe og tearing har jeg ikke sett på mitt nye sandy system enda.Men spiller kun BC2 da for tia.Du har helt klart et poeng i at det varierer fra spill til spill da.Ting er veldig ulikt kodet så enkelte spillmotorer trives med-andre uten. Lenke til kommentar
DragonsHeaven Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 Har ikke vsync på i noen av spillene som det forekommer i, ellers er strømforsyningen en HX 850W fra Corsair! Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Veldig bra PSU det der hvis den virker som den skal og det tyder jo på det når den drar et kort greit.Ei herpa PSU pleier å fjuske som f.. hvis den først er "toast".Du kan jo prøve å skru Vsync på så har du prøvd det også.Ellers begynner vi å møte veggen her En sakløs kommentar til slutt fra meg.Slike crossfireproblemer er en av grunnene til at jeg aldri kjører mer en et skjermkort.Bare varmen når 2 kort ligger så tett får meg til å sjelve.Når du legger til drivertrøbbel-strømforbruk osv skal det ikke mye til før man er ute å kjøre.Spesielt lønnsomt er det heller ikke.Jeg foretrekker heller å bytte kort ofte å det er lettere å selge et kort en to.Som hakke gal Battlefield spiller i mange år har jeg også opplevd langt mindre kødd med maskinvare etter jeg gikk over til Nvidea og intel.Men tilbake til noe som kan løse problemene dine.!Les den testen HW har på korta dine nøye å se om det er noe du kan ha oversett.Og det MÅ jo finnes noen ihuga crossfire fans her på forumet så kan hjelpe. Et siste spørmål.Er det slik at noen spill funker ok ? i så fall hvilke tryner og hvilke kjører greit ? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Har ikke vsync på i noen av spillene som det forekommer i, ellers er strømforsyningen en HX 850W fra Corsair! Prøv Vsync da vel? Det er oftere screen tearing med multi-GPU enn med singel GPU etter det jeg har forstått Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Prøv gjerne Vsync så det er gjort.Jeg sitter igjen med to alternativer etter litt googling. 1.driverprblemer 2.Varme linker til en stakkar som sliter med noe lignende her. http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=262&threadid=132241 Hvis du googler 5870 crossfire problems får du så mange treff at du bør ta deg noen pils først hvis du er gammal nok, Skulle jeg satse alt på en hest-Varme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå