Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ordning med foreldrepenger bør endres

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til en oppgave jeg har i sosialkunnskap. Dette har aldri vært mitt sterkeste fag men jeg har alltid greid å kave meg til en firer. Men denne gangen derimot har jeg slitt i flere uker. Jeg greier rett og slett ikke å svare på del to av oppgaven min. Hadde blitt veldig takknemlig dersom jeg kunne fått litt hjelp til å finne kilder og ideer til hvordan jeg skal skrive oppgaven. Dette er egentlig en eksamensoppgave som vi har fått som innleveringsoppgave, vi har derfor ikke fått noen forberedelsesdel :)

Les utdraget om foreldrepenger fra folketrygdloven. Det har nå kommet forslag om å endre ordningen med foreldrepenger. Med utgangspunkt i arbeidet du gjorde i forberedelsestiden, skal du drøfte dette utsagnet:

”Det er best for barna at ordningen med foreldrepenger endres, slik at fedre må ta ut en større andel av foreldrepermisjonen.”

Lov om folketrygd (folketrygdloven) (vedlegg 2)

II. Foreldrepenger

§14-9. Stønadsperioden for foreldrepenger (utdrag) Stønadsperioden kan deles mellom foreldrene når begge fyller vilkårene for rett til foreldrepenger etter § 14-6. Unntatt fra deling er de siste 15 stønadsdagene (3 ukene) før og de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen, som er den delen av stønadsperioden som er forbeholdt moren ved fødsel. Unntatt fra deling er også 10 uker som er forbeholdt faren (fedrekvoten), se § 14-12.

(http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-041.html, nedlastningsdato: 18.10.2010)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...