Gå til innhold

Ny multimediemaskin til mellom 10 og 15 tusen. Og en haug med spørsmål!

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg nå snart er ferdig på FHS og skal begynne å studere tenkte jeg at jeg skulle skaffe meg en maskin som kan distrahere meg fra studeringen!

Etter mange år med økonomiske kompromisser tenkte jeg for en gangs skyld å gå all-out og kjøpe en PC jeg kan være godt fornøyd med. Jeg har riktignok ikke ubegrenset med midler, og tenker å holde meg mellom 10 og 15 tusen.

Det første problemet mitt er at det er lenge siden jeg har satt meg ordentlig inn i komponentverdenen. Det er en hel haug av nye tall og bokstaver som ikke henger på greip for meg. Men etter å ha lest litt i guider og tester og sammenligninger har jeg kommet frem til dette foreløpige oppsettet:

-----------

Kabinett: Cooler Master Centurion 5 II Special ed.

Dette er det minst viktige, jeg har bare satt opp dette kabinettet fordi det var ganske billig, så bra ut og hadde stort vindu :)

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67

Etter en del lesing kom jeg fram til at LGA1155-socketen er det beste valget, og dette var et bra kort til en hyggelig pris

Prosessor: Intel Core i7-2600K (Quad, 3,4GHz)

Den beste av den nye generasjonen i7 så vidt jeg har forstått, koster bare ca. 200 kroner mer enn versjonen med låst kjerne

PSU: Corsair TX V2 850W

Har ikke snøring i det hele tatt..

Grafikk: ASUS GeForce GTX 560Ti, 1GB vram

Tenkte at 560 sikkert holder, koster jo nærmere 2000 kroner mindre enn 580/590

HDD: Western Digital Caviar Green 2TB

2TB holder da i massevis..? :p

Minne: 2x Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Er det en ting jeg aldri har kunnet særlig mye om er det minne så... the more the merrier?

I tillegg til alt dette kommer jeg til å gå for en LED-skjerm, en BD-leser og noen snertne høttalere.

-----------

Så kommer spørsmålraset:

1. Nå har jeg lest mye om dette fantastiske nye sandy bridge. Det som var hot sist gang jeg var ordentlig inne i hardwaremarkedet var prescott, så... Hva er den vesentlige forskjellen mellom x58 og p67-chipsetene, Så vidt jeg kunne se blir det litt billigere med et p67-kort med en i7-2600k enn med x58 og f.eks. i7-970. Amiright? Er det en stor ytelsesforskjell? Og er det noen svære nyvinninger Intel har tenkt til å komme med med det første som gjør at jeg bør vente litt? (Og ja, det må være intel. Det er vel bare litt fanboyish av meg, men jeg har alltid hatt intel, og kommer vel til å fortsette med det..)

2. Er det noe vits i å kjøpe i7-2600k fremfor i5-2500k? Hva er forskjellen når det gjelder ytelse?

3. Strømforsyning. Hvor mye er nok? Jeg har satt opp 850w fordi det virket flott. Er det mye, eller bør jeg ha mer?

4. Jeg har falt helt av grafikkort-toget etter hvert. Hvordan er 560Ti i forhold til 580/90? Er det vits i å betale 2000 kroner for et toppkort? (Igjen, det må være Nvidia. Jeg er et vanemenneske av natur)

5. Vil jeg merke SSD så godt som alle skal ha det til? Jeg er kanskje gammeldags i tankegangen, men jeg føler det er litt kjedelig å kjøpe en 160GB-disk til 1500 kroner når jeg kan få et 2TB-disk til 600.

6. Hvor mye minne er nok minne? Prosessoren kan takle opp til 36GB, men det er vel å ta i. Jeg ville tenkt mellom 8 og 12 gig som en bra løsning, men hva tenker folk?

7. Er det noe vits i å investere i et dedikert lydkort? Jeg er ingen Hi-fi-entusiast, og er egentlig godt fornøyd med lyden som en helt vanlig jack klarer å produsere. Merker man stor forskjell?

8. Jeg har foreløpig valgt en av de lukkede vannkjølingsløsningene. Er det stor forskjell fra luftkjøling, og er det stor støyforskjell?

9. Jeg gikk for en BD-leser, ikke skriver. Er det noe vits i med en brenner egentlig? Lagring foregår jo stort sett på minnepinner og eksterne harddisker for tiden, og nå er det jo snart USB-inngang i alle TVer også, såå..

Sånn! Da har jeg skrevet en svææær artikkel! Helt til slutt lurer jeg på om det er noen nyvinninger det er verdt å vente på? Jeg er jo klar over at når det gjelder hardware kommer det jo nye greier hele tida, men hvis Nvidia for eksempel planlegger å slippe 6-serien sin snart, eller noe sånt, er det kanskje lurt å vente en stund?

Hvis noen lurer er jeg ikke noen overklokkingsfyr heller, men har lyst til å leke litt med det nå, derfor ulåste kjerner og så videre.

Når det gjelder bruksområde kommer dette til å bli den maskinen jeg bruker til stort sett alt. Gaming, kjøring av typisk dreamweaver, photoshop, flash og indesign på en gang, og se film og greier og greier!

Har sikkert glemt en hel haug med viktig informasjon nå, men dere får bare spørre, så skal vi se om jeg har tenkt på saken i det hele tatt.

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Punkt 5: Jeg bruker SSD på min bærbare og merker stor forskjell, kunne igrunn ikke tenke meg å bruke noe annet enn SSD på mine maskiner i framtiden (Som OS disk). Responsen og opplevelsen i å bruke operativsystemet blir markant forbedret. Selv om alltid kan vente "et par sekunder ekstra", skjer jo det hele tiden mens man bruker maskinen, så da synes jeg i alle fall at det er verdt de ekstra pengene.

Punkt 6: les denne artikkelen: http://www.hardware.no/artikler/saa_mye_minne_trenger_spilleren/93672

Tviler sterkt på at man trenger 12GB med minne, men selvfølgelig kommer det helt an på hva maskinen skal brukes til. Jeg har 8GB med minne på min maskin, og selv om jeg kjører 64bit windows med endel programmer i bakgrunnen, bruker maskinen sjelden mer enn 3-4GB.

Endret av Cyclops
Lenke til kommentar

2. Er det noe vits i å kjøpe i7-2600k fremfor i5-2500k? Hva er forskjellen når det gjelder ytelse?

3. Strømforsyning. Hvor mye er nok? Jeg har satt opp 850w fordi det virket flott. Er det mye, eller bør jeg ha mer?

4. Jeg har falt helt av grafikkort-toget etter hvert. Hvordan er 560Ti i forhold til 580/90? Er det vits i å betale 2000 kroner for et toppkort? (Igjen, det må være Nvidia. Jeg er et vanemenneske av natur)

5. Vil jeg merke SSD så godt som alle skal ha det til? Jeg er kanskje gammeldags i tankegangen, men jeg føler det er litt kjedelig å kjøpe en 160GB-disk til 1500 kroner når jeg kan få et 2TB-disk til 600.

6. Hvor mye minne er nok minne? Prosessoren kan takle opp til 36GB, men det er vel å ta i. Jeg ville tenkt mellom 8 og 12 gig som en bra løsning, men hva tenker folk?

7. Er det noe vits i å investere i et dedikert lydkort? Jeg er ingen Hi-fi-entusiast, og er egentlig godt fornøyd med lyden som en helt vanlig jack klarer å produsere. Merker man stor forskjell?

8. Jeg har foreløpig valgt en av de lukkede vannkjølingsløsningene. Er det stor forskjell fra luftkjøling, og er det stor støyforskjell?

9. Jeg gikk for en BD-leser, ikke skriver. Er det noe vits i med en brenner egentlig? Lagring foregår jo stort sett på minnepinner og eksterne harddisker for tiden, og nå er det jo snart USB-inngang i alle TVer også, såå..

2 : Tja, avhengig av hvor mye ytelse du trenger og hvor mye du kommer til å overklokke. Personlig tror jeg en i2500 holder til de fleste da mye av ytelsen per dags dato i spill gjerne er pga gpu.

3: 850W bør være nok til ditt system (så lenge du ikke skal ha flere skjermkort).

4 : I mine øyne så er det svært få spill som krever stort mer enn et 560 eller 6950 skjermkort i dag til vanlig spilling. Selvsagt er du veldig opptatt av høy 3dmark poengsum og kunne ha 16xAA og 16AF (selv om man ikke legger merke til mye av disse effektene) så må man legge inn mye penger for den ekstra 10-20% ekstra ytelsen...

5 : Både og. Elementære ting som lasting av OS , diverse programmer går lynraskt , en del andre ting vil man egentlig greie seg fint med en hd. Jeg bruker hd'ene mine til filmtitting og der har man ikke behov akkurat for den ekstra hastigheten man har med ssd

6 : 8 - 12 GB er mer en bra nok med mindre du kjører kraftige programmer og håndterer databaser, videofiler etc

7 : I mine øyne Nei. Du får kanskje bedre lyd med et dedikert kort , men feks creative har jo helvetes drivere med mye attpåtil av dilldall som man aldri behøver og som tar ytelse. Men her er det delte meninger, mener dog det finnes noen alternativ som er bedre enn creative.

8 : Hopp over lukket vannkjøling og velg heller en god luftkjøler som passer til kabinettstørrelsen din. Skal du gå for vannkjøling bør det være med ekstern radiator og som kan kjøle ned mer enn kun cpu.

9 Greit å ha. Jeg bruker fortsatt DVD brenneren min til jobbsammenheng (brenner ut Dvd'er med bilder) da disse koster maks 5kr pr stk mens en minnepinne vil komme seg på minst 50kr for ca 4Gb om du er heldig. Kjøp om du har råd, men ikke absolut maks prioritet.

Lenke til kommentar

Til punkt 5.

Om du BARE skal ha en harddisk, bør du IKKE velge GREEN modellene, verken fra Seagate eller WD. Disse snurrer på 5.900/5.400rpm og er IKKE egnet for å installere operativsystem på, men til lagring av data (film, musikk, bilder osv). Om du bare skal ha en harddisk bør du absolutt velge en 7.200rpm disk!

Derimot vil jeg helt klart anbefale deg å kjøpe en SSD til å legge operativsystem og programmer på, så kan du ha en GREEN harddisk (gjerne den du selv har foreslått) til lagring. 80GB eller 120GB SSD burde holde godt og vel til det meste!

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei hei, og takk for svar!

Da har jeg gått ned til 8GB minne, og slengt på en SSD på 80GB. I tillegg så har jeg foreløpig lagt inn en i5 i stedet for en i7 i handlelista, men har ikke helt bestemt meg der..

Et annet spørsmål:

Alle delene er vel i utgangspunktet kompatible med hverandre? Forrige gang jeg bygde maskin slet jeg noe voldsomt med at grafikkortet krangla med hovedkortet. Det er vel ikke noe jeg bør regne med?

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...