N1ko Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Hei! Driver med litt amatørfotografering med et Olympus E-450. Samtidig har pappa et Nikon D60, og når han kjøpte det fikk han med en Nikon SB-400 blits på kjøpet. Den funker utrolig godt på D60en, men det funker ikke i det hele tatt på E-450. Noen som vet om det er mulig å få tak i en overgang eller noe lignende? Pappa bruker blitsen svært lite, mens jeg kunne hatt stor bruk for den. Evt. hvilken blits burde jeg skaffe meg? Takk for alle svar, N1ko Endret 27. april 2011 av N1ko Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det billigeste er og kjøpe en Remote Slave Trigger. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 SB-400 har så vidt jeg vet ingen manuelle kontroller. Dermed er den avhengig av å brukes med et et kamera som støtter Nikons blitsteknologi, som egentlig bare er Nikons digitalkameraer, og kanskje et par Fuji-modeller (S5 og de der). Jeg har ikke så god peiling på Olympus' digitale systemer, men en rask titt på nettsida deres får meg til å trekke følgende konklusjoner: - FL-20 er deres billigmodell, til ca kr. 1300 i norske butikker. Den kan tilsynelatende ikke tiltes, dermed er det ikke mulig å reflektere den i tak og vegger. Dette gjør den etter min mening ubrukelig for bruk på kameraet. - FL-36R er neste steg opp. Den kan vippes og svinges, og har masse andre nyttige funksjoner, deriblant trådløs styring hvis du skulle komme til å kjøpe flere blitser en eller annen gang. Den koster rundt 1800. Det ser for meg ut som den mest egnede varianten. - FL-50R er, basert på det jeg kan se, lik FL-36R, men kraftigere og over dobbelt så dyr. Du skal nok ha ganske spesielle behov før du drar nevneverdig nytte av dette. - En praktisk ting å ha kan være kabelen FL-CB05 (900kr), som gjør det mulig å håndholde blitsen for å få lys fra andre enn bare rett på. Veldig nyttig for kjappe portretter, spesielt på nært hold i kombinasjon med en liten softbox som Lumiquest Softbox III. 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 SB-400 har så vidt jeg vet ingen manuelle kontroller. Det stemmer, den er ubrukelig på alt annet enn Nikon der den til gjengjeld er helt genialt god for størrelsen. I tillegg til de du nevner finnes og FL14, som i likhet med FL20 ikke kan tiltes eller vris, og som kommer fryktelig nær objektivet (økt problem med røde øyne). Ikke pakker det særlig mindre enn FL20 heller. Det finnes også tredjepartsblitser som er helt manuelle og passer Olympus, finnes ved søk på ebay - det kan hende at det finnes norsk forhandler av Nissin-blitser som passer for Olympus, men det vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Tror det ligger en fl36r til salgs på foto.no, eller er den solgt kaian? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Tror det ligger en fl36r til salgs på foto.no, eller er den solgt kaian? Moderator får si fra hvis jeg ikke har lov til å svare "den er fortsatt til salgs" på spørsmålet. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Metz har også flere blitser å velge i (men de har misforstått poenget med WWW, så jeg kan ikke linke rett til listen for kameraet ditt): http://www.metz.de/en/photo-electronics/flashlight-recommendations.html Denne er kanskje mest aktuell: http://www.metz.de/en/photo-electronics/mecablitz-models/system-flash-units/mecablitz-44-af-4-digital/produktbeschreibung.html / http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=163243 (ikke på lager, vet ikke hvor lett det er å få tak i her, men internasjonalt sikkert ikke vanskelig) Det er naturligvis viktig å sørge for at du får Olympus/Panasonic-modell om du kjøper en Metz-blits, siden disse finnes til alle kameratypene. Fordelen med Mecablitz 44 fremfor FL-36R er at det har fire batterier istedenfor to, så den kan gi dobbelt så mye lys over tid, enten blitse dobbelt så ofte eller dobbelt så sterkt. Det som ofte skjer er at folk bruker for høyt blendertall og lav følsomhet, noe som tvinger blitsen til å fyre av helt på fullt, og da bruker FL-36R litt tid på å komme seg igjen, siden den har såpass høyt ledetall i forhold til å bare ha to batterier. Valg av batteri spiller også inn her. Endret 30. april 2011 av Cax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå