blackbrrd Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Noen som har en formening om hvordan det fungerer å kople til en skjerm som dette til en laptop? Jeg har en Acer Aspire 3935 med et Intel GMA 4500MHD "grafikkkort". Vil dette grafikkchipsettet kunne levere den kvaliteten som skjermen kan vise, eller må andre skjermkort til? (vil helst slippe å kjøpe ny data). Og hva med tilkoplinger, er det forskjell i oppnådd kvalitet avhengig av hilken skjermtilkopling som brukes? takker for svar! Hvis laptoppen har dvi/hdmi/displayport så er det digitalt og du vil få så bra kvalitet som det er mulig. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) @kristofo Jeg har min Samsung 275T+ koblet til en bærbar med helt ordinært VGA. En Lenovo X300 der er så gammel at den ikke har noget DVI. Den har et meget sløvt grafikkort "Intel GMA X3100" med "intel 965 express chipset". Det fungerer helt fint med fortræffelig billedkvalitet til alt på nær 1920x1080 full-hd video, hvor grafikkort/cpu er for ringe til at arbejde flydende. Så skal du bruge den til biledbehandling af stillbilleder, så frygt ikke problemer dér. Men har din bærbare DVI-stik så brug det. :-) Fandt lige denne: http://forum.notebookreview.com/lenovo-ibm/259029-intel-gma-x3100-vs-gma-4500mhd.html Så forvent ikke mirakler... Endret 29. april 2011 av EskeRahn Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hvordan står denne seg mot Dell UltraSharp U2410? Dell-skjermen koster jo ca 4-500 kroner mer (omtrent 4200 +frakt), er den verdt det? Hvilke forskjeller vil det være på S-IPS og P-IPS i praksis? Fant litt info her bare: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-plane_switching_.28IPS.29 Dette er jeg også nysgjerrig på, er på utkikk etter ny skjerm og det står mellom disse to skjermene Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Trolig har den nye versjonen av Dell UltraSharp U2410 P-IPS. Den som koster 5 700 kr hos Dell, men ser ut til å ha lavere pris f.eks hos Dustin. Om de da ikke selger eldre versjon. Begge steder står det kun IPS. Grunnen til at jeg tror det er P-IPS, er at det er kun P-IPS panel som kan gjengi 1 017 mill farger (eneste panelet jeg vet som har 30 bit) og klarer så høy dynamisk kontrast. P-IPS er også det nyeste og mest avanserte IPS panelet. Når Asus skjermen koster mindre enn Dell sin er det for meg ingen tvil, ikke minst fordi Asus ProArt har mer eller mindre alt. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 30-bit / nivåer må vell bruke displayporten da? Aner ikke hva mitt ati hd4870 kan levere på dvi porten. Ja ati ja, herk på jord. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Skjermkort har hatt muligheten for å håndtere 30 bit farge i mange år de, enkelte kort fra ATI klare faktisk 64 bit. Normalt er dog 24 bit på eldre og rimeligere kort. Både HDMI, DVI og DP skal klare 30 bit eller mer. Lenke til kommentar
geirog Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Vet dere om det er en stor fordel å bruke displayporten framfor DVI-porten? Bør man investere i et skjermkort som har DisplayPort, eller har det ingen hensikt dersom skjermkortet har DVI-porter? Lenke til kommentar
geirog Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Vet dere om det er en stor fordel å bruke en DisplayPort framfor en DVI-port? Bør man investere i et skjermkort som har en DisplayPort, eller vil en DVI-port være like bra? Takk på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Ble skuffet over prisen etter store ord tidlig i artikkelen. F.eks har vi HP ZR24W til 3300 kr som dermed blir 500 kr billigere enn testskjermen. Både denne og Dell U2410 har vært ute i lang tid, så IPS-skjermer i 3500-4000-segmentet er på ingen måte noe nytt. Men hvis Asus-skjermen er en flett ny skjerm med unødvendig dyr introduksjonspris kan vi jo håpe at den klarer å komme seg ned på 3000 kr og legge litt press på markedet. Jeg har riktignok ikke store forhåpninger. Skjermen du sikter til har ikke større fargerom enn at den dekker sRGB. Asus sin skjerm dekker omtrent a(dobe)RGB. Andre småting med ZR24w er at den har vanvittig høy minste belysningsnivå på ca 110cm/m2 når brightness står på 0%. Banding i gradienter og sortnivå er heller ikke det man trekker frem som svær positive sider ved ZR24w. Lenke til kommentar
johncl Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Veldig i tvil om jeg skal velge Asus eller Dell. Jeg har en 20" Dell skjerm som har vært ypperlig i 4 år nå men nå har den begynt å svikte (får bilde i et par millisekund så svartner den). Det flotte med Dell skjermen er at den har SVHS og video input som er ypperlig for å kople gammel hardware til (les Commodore 64 og slikt) - samt at en kortleser på monitoren også er ypperlig. Det virker som at de ekstra hundrelappene kan være verdt det hvis man ønsker disse tingene. Hadde jeg fått liv i Dell skjermen min igjen så hadde kanskje dette vært et godt alternativ. Edit: Ser at siste 24" til Dell ikke har SVHS inngang... kjipt at de fjernet dette. Endret 6. juni 2011 av johncl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå