Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Må vi virkelig ha nynorsk?


Stem :D  

60 stemmer

  1. 1. VIL DERE LÆRE NYNORSK?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

220px-M%C3%A5lformer_i_Norge.png

 

Men de ifra Bergen skriver vel ikke nynorsk??? - Bergen ligger jo midt inne i det blå feltet!

Ja. Bergen, som rettnok er ein bokmålsby, ligg i Hordaland, og Hordaland er eit nynorskfylke.

 

Bergen har for øvrig svært mange nynorskingar. Langt fleire enn Oslo, i alle høve.

Lenke til kommentar

Jeg har forståelse for tanken om bevaring av kulturelle verdier og tradisjonelle konvensjoner, men det er ikke alle eldgamle stadfestninger som kan tvilholdes på. I det moderne samfunnet vi nå lever i, er det for flertallet av skoleelever bokmål som er såkalt norsk, mens nynorsk er et "fremmedspråk" som i bunn og grunn bare er til plage. At noen foretrekker å benytte seg av et skriftspråk som står nærmere deres dialekt, får bli opp til det enkelte individ. Ingen skal kunne påtvinges å svare dem på samme dialekt. Vi er nødt til å spørre oss selv hvilken funksjon nynorsk egentlig har i landet per dags dato. Så vidt jeg kan se, klarer vi oss uten denne ekstra belastningen på karakterkortet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot nynorsk i seg selv, problemet jeg har med det er at det teller to karakterer på vitnemålet, og det å kunne to former av samme språk er i mine øyne meningsløst. Jeg som har vokst opp med bokmål klarer fint å forstå nynorsk selv om jeg ikke er like flink til å skrive det. Jeg er trossalt en nordmann.

 

Det man heller burde gjort hadde vært å totalt fase ut bokmål eller nynorsk og tilpasse den gjenværende målformen slik at den hadde blitt en mellomting av bokmål av nynorsk. Da ville man sannsynligvis fått et skriftspråk som ligner mer på gjennomsnittet av det folk prater samt mindre å måtte forholde seg til. Altså noe ála det staten prøvde å gjøre tideligere under forsøkene på å innføre samnorsk.

Lenke til kommentar

Det man heller burde gjort hadde vært å totalt fase ut bokmål eller nynorsk og tilpasse den gjenværende målformen slik at den hadde blitt en mellomting av bokmål av nynorsk. Da ville man sannsynligvis fått et skriftspråk som ligner mer på gjennomsnittet av det folk prater samt mindre å måtte forholde seg til. Altså noe ála det staten prøvde å gjøre tideligere under forsøkene på å innføre samnorsk.

Du har et godt poeng, men å innføre et helt nytt skriftspråk i landet lar seg nok dessverre ikke gjøre. Å velge ett av dem å forholde seg til, derimot, er overkommelig.

Lenke til kommentar

Når diskusjonen rundt et nytt skriftspråk var godt i gang hadde jeg lett stemt nynorsk, vil heller ha et skikkelig, norsk skriftspråk enn fornorskning av dansk. Men nå når bokmål dominerer slik som det gjør, bør man gå helt over til det. Det er helt idiotisk å ha to skriftspråk, det er både dyrt og tungvindt.

 

Jeg kommer fra Askøy, et lite kvarter utenfor Bergen, på skolene jeg har gått på har vi lært bokmål, mens på skolen 15 min lengre ute på øyen lærer de nynorsk, til de fleste elevenes frustrasjon. Det var avstemning der for noen år siden om de skulle gå over til å lære bokmål der, og da kom alt av bestemødre og drit og lort for å stemme fram nynorsk, slik de hadde lært, for slik skal det selvsagt være. Det var ingen som spurte elevene hva de synest.

 

 

Man må ikke absolutt ha sidemål, vi har ingen problemer med å lese en nynorsk tekst og motsatt. Når jeg leser undertekster på nynorsk eller en artikkel, legger jeg ikke engang merke til at det er nynorsk, det er først når jeg blir tvunget til å skrive nynorsk selv at det blir problemer. (Hvorfor kan ikke nynorsk godta at vi bare har hankjønn i Bergen? Vi blir ikke slaktet om vi skriver "en jente, jenten" på bokmål). Slik det er nå er sidemål bare et fag som trekker ned snittet på de aller fleste elever, og gjennomsnittet i den norske skole er lavt nok fra før har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Det vil iallfall ikke hjelpe på utviklingen over tid å lage regler for hvordan man skal skrive. Reglene er gode å ha når man skal lære seg å skrive, men det må også være rom for endringer med utviklingen. Ikke i etterkant. Samtidig er det viktig å ikke skrive feil.

Lenke til kommentar

Nei, det er et innavla bondespråk bare rettet til underintelligente heste-elskere og Norges svar på rednecks.

 

Det brukes aktivt av 5,5% av befolkningen (k. Wikipedia), men alle må lære seg det. Språket er tragisk og de som bruker det fortjener og bli kastet i huler og stengt inne for alltid. Elsker å mobbe dritten ut av vestlandsfitter.

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Nei, det er et innavla bondespråk bare rettet til underinteligente heste-elskere og Norges svar på rednecks.

 

Det brukes aktivt av 5,5% av befolkningen (k. Wikipedia), men alle må lære seg det. Språket er tragisk og de som bruker det fortjenes og bli kastet i huler og stengt inne for alltid. Elsker å mobbe dritten ut av vestlandsfitter.

Ha ha ha! For ei soge, Mark.

Lenke til kommentar

Nei, det er et innavla bondespråk bare rettet til underinteligente heste-elskere og Norges svar på rednecks.

 

Det brukes aktivt av 5,5% av befolkningen (k. Wikipedia), men alle må lære seg det. Språket er tragisk og de som bruker det fortjenes og bli kastet i huler og stengt inne for alltid. Elsker å mobbe dritten ut av vestlandsfitter.

Oi oi så tøff me er på internettet i dag! Du er ql!

Lenke til kommentar

Bokmål og nynorsk burde vektlegges like mye som dets bruk i norskundervisningen. Har man kun hatt et par timer nynorskundervisning i norsktimene, burde det ikke vektlegges like mye som bokmål.

 

Men nå går ikke jeg lenger på skole, og siden jeg har utenlandsk statsborgerskap trenger jeg ikke skrive på nynorsk hvis jeg har jobb i det offentlige :)

Lenke til kommentar

Nei, det er et innavla bondespråk bare rettet til underinteligente heste-elskere og Norges svar på rednecks.

 

Det brukes aktivt av 5,5% av befolkningen (k. Wikipedia), men alle må lære seg det. Språket er tragisk og de som bruker det fortjenes og bli kastet i huler og stengt inne for alltid. Elsker å mobbe dritten ut av vestlandsfitter.

Oi oi så tøff me er på internettet i dag! Du er ql!

 

Hvis du skriver på norsk, forstår folk kanskje hva du vil frem til? Skjønner at det er tøft og vokse opp som en minoritet, altså

Lenke til kommentar

Nei, det er et innavla bondespråk bare rettet til underinteligente heste-elskere og Norges svar på rednecks.

 

Det brukes aktivt av 5,5% av befolkningen (k. Wikipedia), men alle må lære seg det. Språket er tragisk og de som bruker det fortjenes og bli kastet i huler og stengt inne for alltid. Elsker å mobbe dritten ut av vestlandsfitter.

Oi oi så tøff me er på internettet i dag! Du er ql!

 

Hvis du skriver på norsk, forstår folk kanskje hva du vil frem til? Skjønner at det er tøft og vokse opp som en minoritet, altså

 

Jada, du er tøff.

Lenke til kommentar

Nei, det er et innavla bondespråk bare rettet til underinteligente heste-elskere og Norges svar på rednecks.

 

Det brukes aktivt av 5,5% av befolkningen (k. Wikipedia), men alle må lære seg det. Språket er tragisk og de som bruker det fortjenes og bli kastet i huler og stengt inne for alltid. Elsker å mobbe dritten ut av vestlandsfitter.

 

 

fantastisk å ha skrivefeil der :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man gjennom hele barneskolen har forholdt seg til bokmål så er det liten tvil om hva man har størst forutsetning til å være flinkest i, og ha størst interesse for, når man begynner med Nynorsk på ungdomsskolen. Jeg så ekstrem liten vits i å lære Nynorsk når vi først begynte med det, og gjennom videregående så ble ikke forholdet til Nynorsk som egen karakter stort bedre. Når man er vokst opp med bokmål fra barneskolen av, og så å si all Norsk media var på bokmål på 90-tallet (Bortsett fra "Flukta frå Dyreskogen"), så kommer man jo aldri til å bli like god på begge målformene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...