Loefthal Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Først må jeg bare si at overklokking og det denne tråden gjelder ikke er min sterke side så hvis det viser seg at jeg gjør noe grunnleggende feil så må jeg bare beklage. Saken er at jeg har et merkelig problem med hovedkortet mitt. Som standard er Vcore stilt til 1.165V i AI-SuiteII, men under load i Prime95 (small FFTs) rapporterer CPU-Z en høyere Vcore, vanligvis på ca 1.240V. Ikke nok med det, men under kortvarig moderat belastning som f.eks ved åpning av programmer så vil Vcore stige til hele 1.298V ifølge CPU-Z og AI Suite. Vcore holder seg stabil med kun en minimal økning under load hvis jeg stiller den manuelt i BIOS, men da vil følgelig Speedstep ikke lengre påvirke denne. Hvis jeg overklokker så vil også Vcore stige proporsjonalt med multiplieren helt til den når ca 1.3V (ca. 4.5Ghz) Dette hovedkortet har jo et hav av strømsparingsmuligheter og overklokkingsfunksjoner og jeg tror faktisk jeg har prøvd å stilt på det meste uten effekt. Det eneste jeg ikke har prøvd er EPU-switchen på hk. Jeg har lest gjennom alt som finnes av manualer, men det som gis av opplysninger må jeg si er begrenset ihvertfall etter mitt hode. Problemet mitt er med andre ord at jeg mister kontrollen! På mitt gamle 1366-oppsett var dette såre enkelt og Vcore holdt seg stabil og fin alt etter hva jeg satte den til å gjøre. Håpet mitt er da at noen av dere sitter på samme7lignende kort, og/eller evt. vet noe om det og muligens kunne kommet med en kort forklaring på hva jeg bør foreta meg for å gjenvinne kontroll Et annet problem med dette kortet er at systemet plutselig fryser. Dette skjer merkelig nok aldri under stress, men kun i skrivebordsmiljø, Chrome/IE/Firefox eller andre lite krevende oppgaver. Jeg har lest en del på nett om dette problemet og jeg er visst langt fra den eneste som sliter. I tillegg får jeg ikke vekket systemet etter sleep eller hibernate på tross av deaktivering av PLL overvoltage. Føl dere for all del frie til å poste en hvilken som helst erfaring med de sistnevnte problemene også Alt er til nytte. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Sannheten er at Vcore er ikke stabil uansett HK og varierer etter last. Nå snakker jeg fra i7 920 erfaringer her men for å fortelle deg litt hvordan det er med Vcore. Du har det som kalles Loadline calibration, er denne på vil Vcore bli tolket som en maksverdi og du vil merke at HKet undervolter under last og ergo må spenningen opp. Dette skal være standard oppførsel, og er hva Intel anbefaler. Men skrur du denne av, så vil HKet forsøke å holde en mer minimumspenning på den Vcoren du har innstillt, og ergo kan den gå en del høyere. Lenke til kommentar
(ODIN) Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Først må jeg bare si at overklokking og det denne tråden gjelder ikke er min sterke side så hvis det viser seg at jeg gjør noe grunnleggende feil så må jeg bare beklage. Saken er at jeg har et merkelig problem med hovedkortet mitt. Som standard er Vcore stilt til 1.165V i AI-SuiteII, men under load i Prime95 (small FFTs) rapporterer CPU-Z en høyere Vcore, vanligvis på ca 1.240V. Ikke nok med det, men under kortvarig moderat belastning som f.eks ved åpning av programmer så vil Vcore stige til hele 1.298V ifølge CPU-Z og AI Suite. Vcore holder seg stabil med kun en minimal økning under load hvis jeg stiller den manuelt i BIOS, men da vil følgelig Speedstep ikke lengre påvirke denne. Hvis jeg overklokker så vil også Vcore stige proporsjonalt med multiplieren helt til den når ca 1.3V (ca. 4.5Ghz) Dette hovedkortet har jo et hav av strømsparingsmuligheter og overklokkingsfunksjoner og jeg tror faktisk jeg har prøvd å stilt på det meste uten effekt. Det eneste jeg ikke har prøvd er EPU-switchen på hk. Jeg har lest gjennom alt som finnes av manualer, men det som gis av opplysninger må jeg si er begrenset ihvertfall etter mitt hode. Problemet mitt er med andre ord at jeg mister kontrollen! På mitt gamle 1366-oppsett var dette såre enkelt og Vcore holdt seg stabil og fin alt etter hva jeg satte den til å gjøre. Håpet mitt er da at noen av dere sitter på samme7lignende kort, og/eller evt. vet noe om det og muligens kunne kommet med en kort forklaring på hva jeg bør foreta meg for å gjenvinne kontroll Et annet problem med dette kortet er at systemet plutselig fryser. Dette skjer merkelig nok aldri under stress, men kun i skrivebordsmiljø, Chrome/IE/Firefox eller andre lite krevende oppgaver. Jeg har lest en del på nett om dette problemet og jeg er visst langt fra den eneste som sliter. I tillegg får jeg ikke vekket systemet etter sleep eller hibernate på tross av deaktivering av PLL overvoltage. Føl dere for all del frie til å poste en hvilken som helst erfaring med de sistnevnte problemene også Alt er til nytte. samme problem her, samme kort maskinen nekter å våkne stter sleepmode. vet overhodet ikke hva det er men vet at mange sliter med dette. råd mottas med takk her også. Endret 29. april 2011 av (ODIN) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Stasjonære + sleep mode er stort sett alltid en dårlig kombinasjon, veldig ofte problemer med dette. Bruk heller dvalemodus. Og det er forferdelig kjedelig med slike tekstvegger, skriv heller kort og konsist hvilke problem du har. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 Med mindre du lider av en eller annen form for tvangslidelse så står du fullstendig fritt til å hoppe over disse forferdelig kjedelige veggene mine. Men for all del, jeg tar det til etterretning. Som nevnt fungerer verken sleep eller hibernate. Dette har faktisk ikke fungert på noen av mine Intel-baserte oppsett og på mitt forrige og forsåvidt eneste AMD-oppsett fungerte det derimot knirkefritt. Ifølge haugevis av andre med samme problem så er det i hovedsak de med Intel som opplever dette. Lenke til kommentar
kimosabi Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) samme problem her, samme kort maskinen nekter å våkne stter sleepmode. vet overhodet ikke hva det er men vet at mange sliter med dette. råd mottas med takk her også. Hva slags HDD har du? Hvis du kjører SSD med Sandforce 1200 kontroller(OCZ Vertex 2, Corsair Force series, G.skill Phoenix Pro etc.) så er dette et velkjent problem med disse. HAr både Vertex 2 og Force, begge nekter å våkne fra sleep, har testa begge som OS disk. OP, har ikke SB selv, men bruker et P45 HK med LLC og Vcore hopper alltid litt frem og tilbake ved load/idle. Prøv å justere LLC litt ned. Er mulig du bruker litt heavy LLC i forhold til kjernespenning. *edit* Hvis du har "Internal PLL voltage" enabled, DISABLE IT! Da skal den våkne. Endret 1. mai 2011 av kimosabi Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Leste i et utenlandsk forum om at sandy bridge cpuen som er kjernen til at pcen fryser, jeg har samme cpu og pcen fryser like mye på et P67 som på Z68 chipset, ram også byttet uten at det hjalp. Dette er fordi cpuen klokker seg ned automatisk og strømspenningen blir redusert for mye. Men i går satte jeg ram volten manuelt til det som er anbefalt, core volten satte jeg til minium 1.19 og har ikke siden ikke opplevd mer frysing. Å klokke ned ram eller bytte rambanker hjelper heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå