Gå til innhold

[Løst] Moms ved privatdel av EK-tjenester


Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen har kan hjelpe meg med min problemstilling, men prøver likevel..

 

Har jeg regnet ut dette riktig når jeg har kommet frem til følgende i mitt enkeltpersonforetak:

 

Har to abonnement, som mitt selskap betaler = kr. 8.364,- for 5 mnd i 2010 (august - desember)

 

Mener da at min skattepliktige fordel som skal tilbakeføres er kr. 2500,- (inkl. mva). Stemmer dette?

Bokføres slik:

 

D 2068: kr. 2500

K 6999: kr. 2000

K 2710: kr. 500

 

Men så er min problemstilling følgende:

 

Jeg ble ikke momsregistrert (nådde 50.000-grensen) før i november 2010. Dermed er jeg litt usikker på hvor stor andel av momsen jeg evt. skal tilbakeføre.

Altså: hvordan jeg da skal stille meg i forhold til tilbakeføringen av min private andel av EK-tjenester for de 5 mnd. i 2010, da jeg i de 3 første mnd. ikke var momspliktig, men var momspliktig i de 2 siste.

Skal jeg evt. tilbakeføre kr. 625,- i moms (altså på hele beløpet på kr. 2500,-), eller kan jeg evt. tilbakeføre bare kr. 250,- (dersom jeg da finner momsen på kr. 2500,- fordelt på 5 mnd: 2500/5 x 2 mnd =1000 (250,- i moms)?

 

Slik at bokføringen kan bli slik:

D 2068: kr. 2500,-

K 6900: kr. 2250,-

K 2710: kr. 250,-

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Dekker selskapet ditt to abonnement for deg er det vel strengt tatt kr 6000 som skal tilbakeføres og ikke kr 2500.

Han har tydeligvis regnet med 5 tolvtedeler av 6000 (=2500) fordi enkeltpersonsforetaket var nyoppstartet i august, dvs fem av tolv måneder. Om det er riktig å gjøre den beregningen er et annet spørsmål, som jeg ikke vet svaret på...

Lenke til kommentar

Det er korrekt med tilbakeføring av 5/12 (her er det hele måneder som gjelder).

 

Står det noe sted at man skal stå utganspunkt i antall måneder det har vært drift, eller er det bare noe du mener er riktig?

Spør ikke for å være vrang, men jeg har aldri hørt det før og er interessert i om det faktisk er tilfelle.

Lenke til kommentar

Beklager sent tilsvar,

 

Hans første spørsmål var vedrørende skattepliktig fordel. Da er det korrekt med 5/12 (antall hele måneder i bruk), se gjerne linken til Lignings-ABC som jeg la ved i forrige post.

 

Når det gjelder momsen er jeg nok på litt tynnere is (ikke ofte jeg har med kunder å gjøre som nettopp har passert omsetningsgrensen).

 

Det er mulig å få fradrag for inngående avgift som en har pådratt seg i opptil 3 år i etterkant, ref. mvalovens §8-6. Grunnen til litt usikkerhet er setningen "Dette gjelder likevel ikke for varer og tjenester som er omsatt før registreringen.". En kjapp telefon til skatteetaten vil nok gi deg et greit svar på dette.

 

Jeg *tror* ikke at du skal tilbakeføre noe av det som du fordelsbeskattes for. Du har en kostnad i regnskapet med moms - samtidig som dette er en naturalytelse for deg.

Endret av tokakv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...