Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg går rett på sak:

På vg1 var jeg så dum å valgte P1 matte; den enkleste matten istedet for T1. Jeg endte året med 5 i P1 som selvfølgelig var altfor lett, og jeg burde ha tatt T1, dette får jeg svi for nå. Før Vg2 valgte jeg S1 matte, S og R bygger videre på T, mens de som tar P1 vanligvis tar P2.

For å gjøre en lang historie kort; nå ved slutten av året sitter jeg med 2er i S1-matte, og er redd jeg kan stryke om jeg kommer opp i matte-eksamen.

Etter Videregående ønsker jeg å ta 3-årig eigendomsmegler-utdanning, ettersom jeg har kun 5ere og noen 4ere i alle andre fag (Sosiologi, entreprenørskap, Tysk, Engelsk, Historie, Gym og Norsk). Men hvordan er det med matte om jeg velger å ta eigendomsmegler-utdanningen, er det nødvendig å ta både S1 og S2, eller holder det med kun S1?

Og hvordan er det med kravene om å komme inn på denne utdanning, er det forskjell fra BI og NHH? Er det noen som har kravene? Hvilke fag burde jeg "prioritere" å få god karakter i?

Jeg vet ikke helt selv hva jeg skal spør om her, men håper noen kan komme med noen fornuftige innspill som kan hjelpe meg å rettlede meg en smule vertfall.

Info:

Går Vg2 Studiespesialiserende - Samfunnsfagene

Ønsker å ta eigendomsmegler-utdanning

Beklager dårlig formulering, men men.. :dontgetit:

Et siste spørsmål: Noen som vet om en enkel bok med formler og sann for Matematikk S1? :whistle:

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan!

Jeg går rett på sak:

På vg1 var jeg så dum å valgte P1 matte; den enkleste matten istedet for T1. Jeg endte året med 5 i P1 som selvfølgelig var altfor lett, og jeg burde ha tatt T1, dette får jeg svi for nå. Før Vg2 valgte jeg S1 matte, S og R bygger videre på T, mens de som tar P1 vanligvis tar P2.

For å gjøre en lang historie kort; nå ved slutten av året sitter jeg med 2er i S1-matte, og er redd jeg kan stryke om jeg kommer opp i matte-eksamen.

Etter Videregående ønsker jeg å ta 3-årig eigendomsmegler-utdanning, ettersom jeg har kun 5ere og noen 4ere i alle andre fag (Sosiologi, entreprenørskap, Tysk, Engelsk, Historie, Gym og Norsk). Men hvordan er det med matte om jeg velger å ta eigendomsmegler-utdanningen, er det nødvendig å ta både S1 og S2, eller holder det med kun S1?

Og hvordan er det med kravene om å komme inn på denne utdanning, er det forskjell fra BI og NHH? Er det noen som har kravene? Hvilke fag burde jeg "prioritere" å få god karakter i?

Jeg vet ikke helt selv hva jeg skal spør om her, men håper noen kan komme med noen fornuftige innspill som kan hjelpe meg å rettlede meg en smule vertfall.

Info:

Går Vg2 Studiespesialiserende - Samfunnsfagene

Ønsker å ta eigendomsmegler-utdanning

Beklager dårlig formulering, men men.. :dontgetit:

Et siste spørsmål: Noen som vet om en enkel bok med formler og sann for Matematikk S1? :whistle:

Takk på forhånd

S1 matte bygger ikke på 1T. Pensum i S1 er omtrent det samme som 1T så det er absolutt ingen krav om 1T kunnskaper.

Vet ikke hvordan det er med eiendomsmegler-utdanning men de fleste skoler som krever matematikk krever minst S1+S2.

Lenke til kommentar

Ser at ingen her har nevnt at hvis du dropper all matte etter S1, så har du ikke et komplett vitnemål.

Man må fullføre et matematikk løp, da er valgene du har, listet opp her:

1P og 2P

1P, S1 og S2

1T, S1 og S2

1T og 2T

1T og R1

1T, R1 og R2

har du ikke fullført en slik kombinasjon, har du ikke et vitnemål du kan søke på høyere utdanning med.

Hvis du mener S2 blir for vanskelig, kan du til neste år ta 2P, da blir S1 karakteren din ikke med på vitnemålet, altså ikke tellende i det hele tatt. Tar jeg ikke helt feil må du dessverre ha enten R eller S matte på de studieretningene du søker.

Konklusjon: det holder ikke med S1

Endret av Tensai
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for svar, da får jeg bare ta S2, men faen det skal jeg greie!

Det går nok bra! S2 er etter min erfaring lettere enn det S1 er, mye av det kan forklares med at S2 er i stor grad en påbygging av S1. Jeg har gått opp en karakter fra S1 til S2...

Endret av anna1992
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...