Gå til innhold

Livredd huggormen, ødelegger jo for hele familien


Anbefalte innlegg

Ja, jeg har alltid vært redd for slanger/ormer, liker ikke se de på tv, ser i do og under sengen ol... Vi er en aktiv familie, bruker naturen mye, er alltid på vakt,og har ikke sett en orm enda! Men no var det kommet en huggorm i hagen til naboen, og en annen hadde møtt på 2 på den faste fjellrunden vår! Og no nekter jeg barna å være i hagen og at vi går på tur i fjellet og skogen! Kjenner jeg får helt noia.... Noen tips, da dette går utover alle :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

En viktig huskeregel kan være at Huggormen er minst like redd for deg som du er for den. Huggorm biter ikke med mindre den føler seg truet, da skal du nesten trampe på den. Det er ingenting å bekymre seg for, det er lov å bli nervøs og de færreste av oss ønsker å treffe orm, men de er ikke farlig. :)

Lenke til kommentar

En ting er at DU vil holde deg langt borte fra dem, det er helt greit, men syns ikke det burde gå ut over andre..

 

Om du virkelig er så redd for å få ormer i hagen: Sett revenetting rundt hele hagen(gjerne litt ned i bakken så de ikke sniker seg under og pass på at hullene er små nok) og tadaaaam, ormesikker hage. Du må få noen til å sjekke for orm etterpå da, sånn at du ikke bare har gjertet inne ormen. Og om det er en orm i innherningen, bare løft den over gjerde, ikke drep den.

 

Revenetting rundt hagen er sikke spesielt fint ut da, men må si at jeg syns synd på barna om de ikke får lov til å gå ut pga. din frykt.. Jeg ville aldri gått ut i hagen om jeg så en villrotte der, men ville ikke nektet noen andre å gå der(vell, bortsett fra kattene, de kunne jo faktisk blitt skadet)

Lenke til kommentar

Eg vet veldig godt hvordan skrekken kan ta overhånd. Surrer det ei bie eller veps rundt meg uten at eg har kontrollen så kan panikken utarte seg i veldig morsomme scenarioer(for andre).

 

Men, det er viktig å ikke gi denne frykten videre til barna. Med mindre du er allergisk er ikke for eks ikke vepsestikk farlig, bare vondt. Og det går over(ja, eg er blitt stukket). Eg er veldig obs på hvordan eg oppfører meg rundt dattera mi med min egen skrekk og forbi. Og heldigvis har ikke dette smittet over. Hun har blitt stukket selv, men får ikke panikk om hun ser en eller flere.

 

Slanger har eg heldigvis ikke panikk ovenfor, men eg liker de ikke. Da vi var på en tur sist helg stoppet vi opp et lite øyeblikk og der fikk dattera mi øye på en liten slange. Den var sannsynligvis like overrasket over å se oss som vi var over å se den. Vi plagde den ikke, men støyen vår fikk den til å gjemme seg. Dette har eg også lært fra tidligere, at lager man lyd når man nærmer seg en slange så er sannsynligheten stor for at den gjemmer seg enn at den går etter lyden for å bite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste som hjelper mot fobier og slikt er eksponerings terning, dra til reptilparken i Oslo, der kommer du nær masse slanger og kan til og med holde dem, de er ikke giftige noen av dem og helt ufarlige.

 

Ta med deg noen du stoler på helt og aboslutt til støtte og rett og slett utsett deg for det du er redd for.

 

Når du fjerner frykten for slanger kjennerelt vil frykten for huggorm også bli midre.

Lenke til kommentar

Pass på så du ikke smitter din fobi og redsel over på barna. La de være ute, synd om de må tilbringe all tiden inne mens det er så fint vær bare fordi du er i overkant redd for slanger. Som i 999 av 1000 tilfeller ikke er i hagen din.

 

Men søk litt på google, finnes sikkert noen gode tips for forebygging, hønsegjerde rundt hagen var jo et godt tips.

Lenke til kommentar

Har ikke samme redsel for ormer som trådstarter har. Men om du skal gå i skog, busker eller andre plasser en orm liker å oppbevare seg vil jeg anbefale deg å gå på støvler. En huggorm kan ikke skade deg gjennom støvler.

 

Men det beste er bare å innse at det ikke er farlig, og overvinne forbien.

Lenke til kommentar

Hva er du redd for?

Giften er langt ifra dødlig, vistnok er det bare litt værre enn vepsestikk, med mindre du er allergisk da.

De bruker heller ikke gift mot mennesker så ofte, da vi er for store til å være mat.

Har hørt at de kun bruker gift mellom 30%-50% av gangene.

Samtidig så stikker de av fort, så lenge du ikke truer den stikker den av.

 

Jeg gitt en gang og klarte å tråkke på en huggorm, alt den gjorde var å stikke av raskt, ingen aggressiv adferd i det hele tatt.

 

Vet jo at frykt gjerne ikke er rasjonell, men ikke la det gå ut over andre, de er ikke noe særlig farligere enn veps...

Lenke til kommentar

Huggrom er som nevnt over en ganske ufarlig sak, skogregelen er vel at den bare er farlig for barn, eldre og hunder. Men det gjør vist ganske vodt å bli bitt viss det først kommer gift, og det kan ta måneder å komme seg helt fra bittet, så "noe" værre er det enn veps.

 

Det er anbefalt at ALLE som blir bitt oppsøker lege, selv om det bare i ca. 2% av tilfellene er nødvendig med medisinsk innblanding.

Lenke til kommentar

Hvis trådstarter reiser på ferie i andre land vil han (og familien) oppleve mange "farlige" dyr. Langt farligere en den norske huggormen. Huggormen er ikke farlig (med mindre du er alergisk, men da kan også veps, mygg etc være livsfarlige).

 

Jeg har selv sitte på toalett hvor jeg etterpå oppdaget at det lå en huggorm under toletettsetet. Den hadde full tilgang til mine edlere og ubeskyttete kropsdeler. Men som allerede sagt. De fleste ormer er ikke agresive (i motsetning til oss mennesker) og vil ikke angripe hvis de ikke er direkte truet. Jeg har også reist i deler av verden hvor farlige dyr virkelig er farlige, og agresive. Jeg vil aldri la dette skremme meg fra en naturopplevelse.

 

Ofte er frykten farligere enn faren i seg selv. Og som andre allerede har sagt. Ikke overfør din overdrevne fobi til barna.

Og til slutt. Det farligste her i Norge er ikke huggorm. Det kan vætre noen i ditt nabolag, en bil på veien, en sykkel etc. etc. Selv næremste sølepytt kan være farligere (for barn).

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge skogsturene, men på sommerstid er det veldig lurt å gå med gode og høye sko(gode tursko), samt langbukser som går helt ned til skoene(av litt tykt materiale). Dette hjelper om du skulle møte på en hoggorm(siden den kanskje ikke klarer å bite igjennom), men det viktigste er at du reduserer tjangsen for å få flott/tikk. Flott/tikk er i seg selv ikke farlige, men de kan smitte deg med sykdommer fra utlandet som langt overgår faren med huggorm. Risikoen er allikevel liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...