Gå til innhold

From Farm To Fridge - Uetisk slakting av dyr

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke nevne navnet på slakteriet som slakter etter halal metoden, men det er svært viktig at det ikke slaktes svin og hest hvor det slaktes storfe,sau og geit etter halal metoden.Om dette tilhører Nortura nå vet jeg ikke, men det tilhørte iallefall vestfold/buskerud slakterier for en del år tilbake.

Resturanger som serverer både halal og vanlig er forpliktet til å ha eget kjøkken med utstyr til halal tilbredelse.

shechita slakting er ikke noe tema i vårt land, da kjøttvarer som jødene trenger importeres fra Danmark og EU forøvrig.

Da kan jo jeg si at hvis du referer til gamle VBT på Sem så er det nå Nordtura det i Skien er nedlagt og slaktet vel bare storfe på slutten.

Husker ikke i detalj. Kan faktisk ikke huske å ha sett sau der. Tror kansje de ikke slakter sau.

Hest og storfe går på samme samt at purker og store råner også må på storfelinja p.g.a. vekt.

Kan jo hende de gjør halal slaktingen i et eget rom hvis det skjer der.

Gol i Hallingdal slakter sau på halal vis, der slakter de kun sau,geit og storfe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg kan oppsummere, er da eneste forskjellen (i Norge) mellom "vanlig" slakt vs halal-slakt, at det må holdes adskilt arbeidsredskap og produksjonslinje?

I og med at halal også bedøves med strøm først (nevnt tidligere), så oppfatter jeg ingen annen forskjell? :hmm:

Det med å skjære halspulsåre antar jeg er likt for begge, slik at blodet renner av seg.

Hvis det er slik, er jo alt kjøtt halal??

Lenke til kommentar

Hvis jeg kan oppsummere, er da eneste forskjellen (i Norge) mellom "vanlig" slakt vs halal-slakt, at det må holdes adskilt arbeidsredskap og produksjonslinje?

Utsagnene om separat produksjonslinje tar jeg med en stor klype salt. Det er nok heller slik at det halal-slaktes på den vanlige slaktelinja (som naturligvis vaskes og desinfiseres daglig) enkelte dager.

Ja, den eneste forskjellen på norsk halal-slakt (dvs med bedøvelse) og vanlig slakt dreier seg om to arabiske ord; "allah akbar" (gud er stor), og mannen som sier dem...

Lenke til kommentar

I og med at halal også bedøves med strøm først (nevnt tidligere), så oppfatter jeg ingen annen forskjell? :hmm:

Det med å skjære halspulsåre antar jeg er likt for begge, slik at blodet renner av seg.

På slakteriet i Gol så er den eneste forskjellen en bønn/velsignelse fra imanen.

Når han har gjort sitt så blir dyret merket med halal.

Det er en del muslimer som ikke er så nøye på dette, så de kjøper sau og lam i vanlig butikk.

Det samme gjelder for fjørfe,storfe og geit.

Lenke til kommentar

Som det meste annet er det nyanseforskjeller, og hvor mye den enkelte legger i det. Selv spiser jeg kosher og halal i Israel uten problem, forsåvidt her i landet og. Det bryr meg nada faktisk. Men ligger det to forskjellige ved siden av hverandre, så velger jeg ikke-kosher/halal. Men det er pga min ateisttilnærming og ikke pga etiske forhold ovenfor slaktemetoden.

At det er forskjellige linjer tviler jeg på. Må vel dog kun være der gris og storfe/lam/osv har felles linje, men det må desinfiseres mellom vært slag som slaktes, samme med redskap. Det har med zoonoseproblematikken å gjøre.

Lenke til kommentar

Som det meste annet er det nyanseforskjeller, og hvor mye den enkelte legger i det. Selv spiser jeg kosher og halal i Israel uten problem, forsåvidt her i landet og. Det bryr meg nada faktisk. Men ligger det to forskjellige ved siden av hverandre, så velger jeg ikke-kosher/halal. Men det er pga min ateisttilnærming og ikke pga etiske forhold ovenfor slaktemetoden.

At det er forskjellige linjer tviler jeg på. Må vel dog kun være der gris og storfe/lam/osv har felles linje, men det må desinfiseres mellom vært slag som slaktes, samme med redskap. Det har med zoonoseproblematikken å gjøre.

For å få det godkjent som halal så er det ikke nok med rengjøring mellom hvert dyreslag sau kontra gris. Det skyldes ikke zoonose problematikken men er religiøst betinget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...