Gå til innhold

From Farm To Fridge - Uetisk slakting av dyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I norge er det også mest melkekukjøtt som tar et kjønnskifte på slakteriet og kommer ut som oksekjøtt i butikkene. Stort sett står det storfe på blandingprodukter eller vidreforedlet.

Kua blir som regel slaktet rett før den sjøldauer, og gir oss det velkjente seige biffen vi kjøper på butikken.

Foreslår at du leser deg litt opp på hva som faktisk gir den møreste biffen; det er nemlig ikke okse, men (i rekkefølge fra best til "mindre bra") 1) kastrat (som praktisk talt ikke produseres i Norge), 2) kvige/ung ku, 3) eldre ku, 4) okse.

Forøvrig, så er det kun ett av de mange storfekjøttproduktene fra Nortura som har "okse" i navnet, nemlig surret oksestek. At dette ene produktet som skal være oksekjøtt faktisk produseres av okse er jeg relativt overbevist om, men om du kan bevise (ikke insinuere) noe annet, så får du gjerne gå til media med det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Med gass (CO2 tror jeg) så sovner grisen søtt og smaker kjempegodt.

Bortsett fra når noen har det "morsomt" med å plage grisene med gjentatte "avlivinger"

Skal forekomme at de da slipper inn luft igjen, slik at grisen kommer til hektene forvirret, og så slipper de inn gass igjen, lufter ut, oppvåkning, osv. Gjør sadistene det 3-4 ganger blir kjøttet kanskje ikke så godt?..

Det har nok hendt ved uhell at det skjer noe feil med tilførsel og utlufting av gassen ja, men mindre feil enn med strøm og slaktemaske.

Det er relativt strengt og jeg kan love deg at du ikke vil ha 2 til 3 livredde griser byksende rundt inne på slakteriet.

Har selv sett det der strømmen feilet og grisen stakk av innover løpsk i slakteriet.

Nå er gris annerledes enn sau og ku.

Ble liv en gang da en okse overlevde skuddet også.

Har hatt mine stunder på slakteri jeg også. Men spiser wiener i kantina på nordtura etter å ha stått til kness i blod alikevel.

Kan være ok å ha et naturlig forhold til hva du spiser og vite hva det er.

Patetisk å være livredd for kotelett o.l. p.g.a. at det er et naturlig stykke kjøtt men syntes at pølser, nuggets og slikt er ok.

Folk som sier : Du skulle bare vist hva de gjør og hva det er laget av, bør ta seg en tur på et slakteri. Men får du panikk av synet på blod så funker ikke det.

Vet ikke hva som er sagt her , men halal slakting forgår også på norske slakterier.

Lenke til kommentar

Var det ikke noe som het "grisemaske" (med skudd i(?) men det brukes ikke lengre på slakterier muligens?

Slaktemaske (boltepistol) er, i likhet med strøm og gass en form for tillatt bedøvelse, men brukes nok ikke særlig på gris lenger. Derimot vanligste metode på storfe. Selve avlivingen skjer i alle tilfelle ved avblødning, altså at halspulsåra skjæres over. (med eller uten "Allah Akhbar", ref halal-slakt-debatten...)

Dette skal skje senest 20 sekunder etter gassingen, så de bør ikke våkne opp igjen.

Om Mr. M sitt utsagn i innlegg #39 er fakta han har førstehåndskjennskap til, så håper jeg han har tatt det opp med tilsynsveterinær, Mattilsyn og Politi...

Lenke til kommentar

Om Mr. M sitt utsagn i innlegg #39 er fakta han har førstehåndskjennskap til, så håper jeg han har tatt det opp med tilsynsveterinær, Mattilsyn og Politi...

Ja, jeg burde nok gjort det (den gangen) Altså, ringt til det aktuelle slakteriet

Men jeg hadde bare annenhåndsinfo via en fetter "som kjente noen" osv.

Var visst noen "ferskinger" som lekte seg med dette. Fikk forståelsen av at grisen står i i ett gasskammer, og der drev de å halvveis "avlivet" opptil flere ganger

Lenke til kommentar

Fenalår er jo kjøtt med lavt vanninnhold, men det er jo ikke helt svart da.Veldig viktig at alt blodet fra den som skal spises kommer helt ut, da blod er lettbedervelig og gir kjøttet en kortere holdbarhet.

Regner med at dere som er tilhengere av svart kjøtt snart skal ut i båt, det er ikke sikkert at det skjer uproblematisk i og med at det er noen mnd. dere spiste det sist.

Det er ikke sikkert atmagen deres tåler det etter så lang tid med normal mat.

Selv om vanninnholdet er lavt så vil det likevel være en god del bakterier i kjøttet om blodet ikke er ute.Kanskje dere får problemer med E-coli!

Dette er tull forsåvidt. Rødt kjøtt betyr at det har hengt i kort tid. Mørkere farge betyr at det har hengt den tid det trenger for at vanninnhold går ned og enzymene mørner kjøttet. Det er vanninnholdet som er avgjørende da blod består nettopp av en stor del vann. Om du mener å tro at god porsjon av verden ikke vet hva de driver med, så får du nesten si det rett ut.

/end

Jeg er da klar over at blod består stort sett av vann, men før man henger opp kjøtt til mørning så er det viktig at så mye av blodet er tappet ut ved å kutte strupen etter avliving.

Men slik det ble fremstilt her så virket det som at kun svart kjøtt var det eneste alternativ, det er det jo ikke.

Lenke til kommentar

I norge er det også mest melkekukjøtt som tar et kjønnskifte på slakteriet og kommer ut som oksekjøtt i butikkene. Stort sett står det storfe på blandingprodukter eller vidreforedlet.

Kua blir som regel slaktet rett før den sjøldauer, og gir oss det velkjente seige biffen vi kjøper på butikken.

Foreslår at du leser deg litt opp på hva som faktisk gir den møreste biffen; det er nemlig ikke okse, men (i rekkefølge fra best til "mindre bra") 1) kastrat (som praktisk talt ikke produseres i Norge), 2) kvige/ung ku, 3) eldre ku, 4) okse.

Forøvrig, så er det kun ett av de mange storfekjøttproduktene fra Nortura som har "okse" i navnet, nemlig surret oksestek. At dette ene produktet som skal være oksekjøtt faktisk produseres av okse er jeg relativt overbevist om, men om du kan bevise (ikke insinuere) noe annet, så får du gjerne gå til media med det. :thumbup:

Ja Nordtura merker nok sitt korrekt, men ikke like nøye de som pakkes i butikkene.

Var kansje også mer før da ikke betegnelsen storfe var så mye brukt.

Oksekjøtt er faktisk ikke så ofte, mer vanlig med ku. På storfelinjene er det mest melkeku. Senere år har det kommet mer kjøttfe, og da er det oftere okser enn før.

Vet også at det blir sendt oksekjøtt og kalv til hotell og resturanger i stedet for til f.eks. Rimi. Derfor ikke så vanlig å se i butikk.

Og med mørhet stemmer nok muligens det da okse har mer muskler og seiere kjøtt.

Tenkte mer på kurase enn kjønn . Kjøttfe som det kalles er jo best.

Kviger og kalver som du referer til er ikke vanlig å finne i butikkhyllene og slaktes ikke regelmessig på alle slakterier, blir for dyrt . Men forekommer p.g.a. nødslakt. Knekt fot etc.

Hvorfor skulle jeg gå til media med noe du sier?

Når det gjeller jakt så dør ofte dyret brått og uventet.

Sjokket dreper ofte.

Hadde jeg valget ville jeg heller bli skutt i hjertet på tur i skogen enn stukket i halsen med kniv etter å ha blitt holdt fanget i flere timer og sett de foran meg dø en etter en.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Synes Beena har kommet med flere opplysende innlegg her, og har i tillegg personlig erfaring med slakting :thumbup:

Mange reagerer (naturlignok) følelsemessig på slakting generellt, er jo trist og skremmende å se for de fleste. Men at halal-slakt liksom er uetisk, er jeg for min del uenig i. (men mulig visse deler av det er, når det er "industri-produksjon", på samme måte som vårt induistraliserte slakt)

Hvis dyr må bedøves før de avlives, får vi legge ned alt som heter elgjakt og da? Eller skal jegere begynne å jakte med bedøvelsepiler? satt på spissen

Og hvordan slaktet de dyr rundtomkring på gårdene i gamledager?

Hjemmeslakting av dyr som i "gamle dager" pågår nok noe fremdeles og da bruker enten slaktemaske eller jaktrifle som fyres av mot hodet.Hjemmeslakting er et tidkrevende arbeid, og en bør ha en viss kunnskap om slakting hvis en skal gjøre jobben selv.

Bedøving av dyr er egentlig litt problematisk, for en kan ikke bruke legemidler til sånt bruk, da rester av medisinen kan befinne seg i kjøttet, og det er ikke sikkert at alle tåler det.

Elgen må jaktes på vanlig trdisjonell måte, uten bedøvelse, er dyret heldig så dør det fort.

Vi bedøver jo ikke soldater som er i krigshandlinger. Det hadde tatt seg ut om fienden hadde kommet og sagt, vi skal skyte dere, men vi vil bedøve dere først!

Lenke til kommentar

Jeg må nesten bemerke noe her. Det produseres kastrater her i landet. En bonde som ønsker å la oksekalvene utnytte beite mest mulig, lar disse få beite 2 somrer og en vinterforing slik at dyra er ca 16-20 mnd gamle når de slaktes. En slipper også å ta hensyn til hanndyrloven på denne måten.Okser blir foret intensivt med kraftfor og noe mindre med grovfor før de slaktes ved 1 års alder.

Men som noen tidligere skrev så blir nesten alt kjøtt fra slakteriet markedsført som okse eller storfe uansett om det er ku/kvige eller okse kastrat.

Lenke til kommentar

Med gass (CO2 tror jeg) så sovner grisen søtt og smaker kjempegodt.

Bortsett fra når noen har det "morsomt" med å plage grisene med gjentatte "avlivinger"

Skal forekomme at de da slipper inn luft igjen, slik at grisen kommer til hektene forvirret, og så slipper de inn gass igjen, lufter ut, oppvåkning, osv. Gjør sadistene det 3-4 ganger blir kjøttet kanskje ikke så godt?..

Det har nok hendt ved uhell at det skjer noe feil med tilførsel og utlufting av gassen ja, men mindre feil enn med strøm og slaktemaske.

Det er relativt strengt og jeg kan love deg at du ikke vil ha 2 til 3 livredde griser byksende rundt inne på slakteriet.

Har selv sett det der strømmen feilet og grisen stakk av innover løpsk i slakteriet.

Nå er gris annerledes enn sau og ku.

Ble liv en gang da en okse overlevde skuddet også.

Har hatt mine stunder på slakteri jeg også. Men spiser wiener i kantina på nordtura etter å ha stått til kness i blod alikevel.

Kan være ok å ha et naturlig forhold til hva du spiser og vite hva det er.

Patetisk å være livredd for kotelett o.l. p.g.a. at det er et naturlig stykke kjøtt men syntes at pølser, nuggets og slikt er ok.

Folk som sier : Du skulle bare vist hva de gjør og hva det er laget av, bør ta seg en tur på et slakteri. Men får du panikk av synet på blod så funker ikke det.

Vet ikke hva som er sagt her , men halal slakting forgår også på norske slakterier.

Ja det foregår halal slakting på norske slakterier, kravet er at det ikke slaktes svin og hest på slakteriet. Nortura har avtaler med en iman om dette.

Lenke til kommentar

Dyr som hallal slaktes her i landet blir bedøvd mad strøm før halspulsåren skjæres over.

Dette ser ut til å fungere fint, dyra dør med engang.

Eller kan det være slik at strøm brukes (generellt) på slakteriet fordi dyret da blir lettere å håndtere? = arbeidsbesparelse og kanskje ikke først og fremst dyrevernhensyn?

La oss si jeg skulle halal-slakte en sau eller geit uten strøm, da måtte jeg surret beina(?) eller vært etpar mann å hjelpe til. Vel nede, så vil den jo dø like raskt etter at halspulsåren er kuttet

Jeg spiser i allefall halal-kjøtt med god samvittiighet (jeg er ikke muslim/jøde) men kjøper en del hermetisert Corned Beef (fra Brasil, Botswana, etc)

Lenke til kommentar

Ja det foregår halal slakting på norske slakterier, kravet er at det ikke slaktes svin og hest på slakteriet. Nortura har avtaler med en iman om dette.

Bare forkortet litt , blir mye referering.

Halal fåregår bla. på Fatland i Oslo i samme rom som gris. Går også på samme kroker og enkelte banedeler. Mulig ikke dette da er korrekt i henhold til halal skikk?

Eller mener du at det ikke slaktes samtidig?

Vet ikke hvem Nortura slakterier som utfører det , men vil tro det blir problematisk.

Har vært mye på slakterier men ikke drevet med slakting kun utstyr til slakt. Kan da ikke så mye i detalj om avl og kastrering foring, men har jo sett noen 1000 slakt sikkert 100000.

Går jo en del gris og sau på en dag på et stort slakteri.

Jeg ble overrasket selv hvor rolig det egentlig gikk for seg på et slakteri. Kan være litt skrik med svin men ikke mer en i bingen.

Enkelte brutuser finnes jo rundt om kring , men de er gode å ha den dagen sportswineren løper rundt inne og må stanses med slegge.

Lenke til kommentar

CO2 har ingen annen funskjon at det er en økonomisk gunstig bedøvning. Rett og slett fordi man bedøver flere på engang. Maskinelt. Det finnes intet humant i prosessen, om slakt skal være "humant".

http://www.vetinst.no/content/download/1533/18015/file/Rapport_2005_CO2_bedoving_gris.pdf

I forhold til dyrevelferden er fremfor alt følgende momenter ved CO2-bedøvelse kritiske:

• Stress i forbindelse med inndriving til bedøving

• Ubehag og/eller smerte i øyne og respirasjonsorganer som følge av gassen

• Intervall fra eksponering til bevisstløshet

• Narkosens varighet

• Intervall fra bedøvelse (utkast) til stikking

• Kontroll og overvåking av bedøvelseseffekten

De onde shechita og halalslaktere altså.....

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Jeg er da klar over at blod består stort sett av vann, men før man henger opp kjøtt til mørning så er det viktig at så mye av blodet er tappet ut ved å kutte strupen etter avliving.

Men slik det ble fremstilt her så virket det som at kun svart kjøtt var det eneste alternativ, det er det jo ikke.

Det er en påstand du ikke har grunnlag for å hevde. Kun din egen fantasi gir deg den påstanden.

Lenke til kommentar

Det er en påstand du ikke har grunnlag for å hevde. Kun din egen fantasi gir deg den påstanden.

Mener du at dyret skal avlives uten at srupen skjæres over for så henges opp ?

Lenke til kommentar

Bare forkortet litt , blir mye referering.

Halal fåregår bla. på Fatland i Oslo i samme rom som gris. Går også på samme kroker og enkelte banedeler. Mulig ikke dette da er korrekt i henhold til halal skikk?

Eller mener du at det ikke slaktes samtidig?

Vet ikke hvem Nortura slakterier som utfører det , men vil tro det blir problematisk.

Har vært mye på slakterier men ikke drevet med slakting kun utstyr til slakt. Kan da ikke så mye i detalj om avl og kastrering foring, men har jo sett noen 1000 slakt sikkert 100000.

Går jo en del gris og sau på en dag på et stort slakteri.

Jeg ble overrasket selv hvor rolig det egentlig gikk for seg på et slakteri. Kan være litt skrik med svin men ikke mer en i bingen.

Enkelte brutuser finnes jo rundt om kring , men de er gode å ha den dagen sportswineren løper rundt inne og må stanses med slegge.

Jeg vil ikke nevne navnet på slakteriet som slakter etter halal metoden, men det er svært viktig at det ikke slaktes svin og hest hvor det slaktes storfe,sau og geit etter halal metoden.Om dette tilhører Nortura nå vet jeg ikke, men det tilhørte iallefall vestfold/buskerud slakterier for en del år tilbake.

Resturanger som serverer både halal og vanlig er forpliktet til å ha eget kjøkken med utstyr til halal tilbredelse.

shechita slakting er ikke noe tema i vårt land, da kjøttvarer som jødene trenger importeres fra Danmark og EU forøvrig.

Lenke til kommentar

Mener du at dyret skal avlives uten at srupen skjæres over for så henges opp ?

Hvor er det du får disse syke ideene ifra?

Opphenging skjer etter slakt. Geez.

Du mener vel at opphenging skal skje etter avliving, slik at blodet lettere kommer ut.Ellers hvis man slakter før man henger opp så samler det seg så mye blod i bukhulen og det er ikke noe særlig.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke nevne navnet på slakteriet som slakter etter halal metoden, men det er svært viktig at det ikke slaktes svin og hest hvor det slaktes storfe,sau og geit etter halal metoden.Om dette tilhører Nortura nå vet jeg ikke, men det tilhørte iallefall vestfold/buskerud slakterier for en del år tilbake.

Resturanger som serverer både halal og vanlig er forpliktet til å ha eget kjøkken med utstyr til halal tilbredelse.

shechita slakting er ikke noe tema i vårt land, da kjøttvarer som jødene trenger importeres fra Danmark og EU forøvrig.

Da kan jo jeg si at hvis du referer til gamle VBT på Sem så er det nå Nordtura det i Skien er nedlagt og slaktet vel bare storfe på slutten.

Husker ikke i detalj. Kan faktisk ikke huske å ha sett sau der. Tror kansje de ikke slakter sau.

Hest og storfe går på samme samt at purker og store råner også må på storfelinja p.g.a. vekt.

Kan jo hende de gjør halal slaktingen i et eget rom hvis det skjer der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...