vill panda Skrevet 8. november 2011 Del Skrevet 8. november 2011 Jeg har litt erfaring med slakting av dyr, og man bedøver storfe og småfe med strøm før selve avlivingen som foregår med slaktemaske eller strøm. Dyr som hallal slaktes her i landet blir bedøvd mad strøm før halspulsåren skjæres over. Dette ser ut til å fungere fint, dyra dør med engang. Slakting av fjørfe til eget bruk skjer ofte med halshugging, eller svimeslåing før halspulsåren skjæres over. En veldig grei metode som fungerer fint. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 An artikkel av Anne Viken i trådens ånd; http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread206881 Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 An artikkel av Anne Viken i trådens ånd; http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread206881 Når strupen er kuttet over så dør man fort, så halal slakting er ikke noe problem. Det som virkelig er problemet er transporten av dyr, og her skjer det mye som ikke er bra. Vi burde vel helst tatt en debatt om denne dyretransporten. Slakteriene blir færre og færre slik at kjøre avstanden blir lengre og lengre. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 An artikkel av Anne Viken i trådens ånd; http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread206881 Når strupen er kuttet over så dør man fort, så halal slakting er ikke noe problem. Det som virkelig er problemet er transporten av dyr, og her skjer det mye som ikke er bra. Vi burde vel helst tatt en debatt om denne dyretransporten. Slakteriene blir færre og færre slik at kjøre avstanden blir lengre og lengre. Jammen, det er jo hygenisk...iallefall for lommeboken Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 An artikkel av Anne Viken i trådens ånd; http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread206881 Når strupen er kuttet over så dør man fort, så halal slakting er ikke noe problem. Det som virkelig er problemet er transporten av dyr, og her skjer det mye som ikke er bra. Vi burde vel helst tatt en debatt om denne dyretransporten. Slakteriene blir færre og færre slik at kjøre avstanden blir lengre og lengre. Jammen, det er jo hygenisk...iallefall for lommeboken Jeg skjønner godt at en vetrinær reagerer på halal slakting av dyr, de vil jo helst tjene penger selv ved å avlive dyr med et sprøyte stikk. Folk er blitt så vant til dette at det oppstår en reaksjon hos mange når andre avlivings metoder tas i bruk. Selv om jeg ikke er muslim, så støtter jeg like vel den avlivings metoden som brukes ved halal slakting da jeg selv har vært tilstede eller selv utført forskjellige metoder for avliving til slakt. Jeg har derfor kommet fram til at avskåring av halspulsåra er den beste metoden,blodspruten står og i løpet av sekunder er dyret dødt. Jeg har følelsen av at folk flest er redd for å få denne blodspruten på seg, slik at det er derfor de er motstander av halal slakting. Jeg husker en reportasje i NRK en gang angående motstand mot hvalfangs, da en journalist spurte en demostrant hva som var galt med å fange hval, vedkommende svarte at det ble mye blodsøl. Det var faktisk den eneste grunnen. Så debatten burde egentlig dreid seg om, hvorfor er de redd blodet? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) @Beena En skal også huske på at bedøvning kom igang, ikke for et dyrevernsmessig synspunkt, men en økonomisk side. Dyr som er bedøvet er lettere å ha med å gjøre, og man kan da slakte fler pr time/arbeider. Men det skader jo ikke å bruke som argument at man bedøver, mens man samtidig som du sier stapper flere og flere dyr i en bil og sender de i flere og flere timer på landeveien. Uansett, tror nok vi står rimelig nære hverandre på dette området. Dog, halal/shechita-slakt ala industri er like lite pent syn som "vestlig "human" slakt". Shechita/halal/hvordan det bør gjøres, etter min mening Og dette er ikke hvordan man gjør det på slakterier til vanlig; Endret 15. november 2011 av norskgoy Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 @Beena En skal også huske på at bedøvning kom igang, ikke for et dyrevernsmessig synspunkt, men en økonomisk side. Dyr som er bedøvet er lettere å ha med å gjøre, og man kan da slakte fler pr time/arbeider. Men det skader jo ikke å bruke som argument at man bedøver, mens man samtidig som du sier stapper flere og flere dyr i en bil og sender de i flere og flere timer på landeveien. Uansett, tror nok vi står rimelig nære hverandre på dette området. Dog, halal/shechita-slakt ala industri er like lite pent syn som "vestlig "human" slakt". Shechita/halal/hvordan det bør gjøres, etter min mening Og dette er ikke hvordan man gjør det på slakterier til vanlig; Slaktingen av kyllinger øverst var jeg litt lite begeistret for, hodet burde vært skåret av med en gang, for å være sikker på at kyllingen er død. Ikke alltid lett å se om halspulsåra er skåret over, de kan sprelle ganske lenge selv om hodet er av. Grisene som ble slaktet ble slaktet omtrent slik det gjøres ved norske slakterier i dag, kan ikke se noe kritisk med det. Men jeg legger merke til at personene som står der og som ikke jobber reagerer på at at de kommer så mye blod når halspulsåra blir skåret over, det er helt normalt. Når blodet er ute så er grisen garantert død, selv om den kanskje døde når den fikk strøm i seg. Uansett så blir det alltid mye blodsøl ved slakting av gris. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Slaktingen av kyllinger øverst var jeg litt lite begeistret for, hodet burde vært skåret av med en gang, for å være sikker på at kyllingen er død. Ikke alltid lett å se om halspulsåra er skåret over, de kan sprelle ganske lenge selv om hodet er av. Grisene som ble slaktet ble slaktet omtrent slik det gjøres ved norske slakterier i dag, kan ikke se noe kritisk med det. Men jeg legger merke til at personene som står der og som ikke jobber reagerer på at at de kommer så mye blod når halspulsåra blir skåret over, det er helt normalt. Når blodet er ute så er grisen garantert død, selv om den kanskje døde når den fikk strøm i seg. Uansett så blir det alltid mye blodsøl ved slakting av gris. Nja, litt uenig. Momentet med kyllingen/høns oppned er jo å skape et såpass stort trykk i hode, slik at ved kutt skapes det et så stort trykkfall at døden inntreffer raskere (i.e. hjernen registrer ikke). Litt vanskelig å få det til om man skal ta hele hodet av. Grisene blir slaktet slik ja. Men her er det et par griser som slaktes, og ikke hundrevis. Angående død så blir jo det et definisjonsspørsmål. Hjernedød, eller død når hjertet slutter å slå. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, en sak er iallefall rimelig klar for min del. Jo større slakterier og jo mer "hygenisk" de blir, jo værre blir det for min del. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Slaktingen av kyllinger øverst var jeg litt lite begeistret for, hodet burde vært skåret av med en gang, for å være sikker på at kyllingen er død. Ikke alltid lett å se om halspulsåra er skåret over, de kan sprelle ganske lenge selv om hodet er av. Grisene som ble slaktet ble slaktet omtrent slik det gjøres ved norske slakterier i dag, kan ikke se noe kritisk med det. Men jeg legger merke til at personene som står der og som ikke jobber reagerer på at at de kommer så mye blod når halspulsåra blir skåret over, det er helt normalt. Når blodet er ute så er grisen garantert død, selv om den kanskje døde når den fikk strøm i seg. Uansett så blir det alltid mye blodsøl ved slakting av gris. Nja, litt uenig. Momentet med kyllingen/høns oppned er jo å skape et såpass stort trykk i hode, slik at ved kutt skapes det et så stort trykkfall at døden inntreffer raskere (i.e. hjernen registrer ikke). Litt vanskelig å få det til om man skal ta hele hodet av. Grisene blir slaktet slik ja. Men her er det et par griser som slaktes, og ikke hundrevis. Angående død så blir jo det et definisjonsspørsmål. Hjernedød, eller død når hjertet slutter å slå. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, en sak er iallefall rimelig klar for min del. Jo større slakterier og jo mer "hygenisk" de blir, jo værre blir det for min del. Vi bør ha et slakteri i hver bygd, så kunne en transportere slaktet videre til et større mottaksted etter slakting. Det finnes kjøretøyer som har bra med kjøling og frys nå at det burde la seg gjøre. Kjøttet blir selvfølgelig en del dyrere, men da kan en i alle fall spise med god samvittighet. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Vi bør ha et slakteri i hver bygd, så kunne en transportere slaktet videre til et større mottaksted etter slakting. Det finnes kjøretøyer som har bra med kjøling og frys nå at det burde la seg gjøre. Kjøttet blir selvfølgelig en del dyrere, men da kan en i alle fall spise med god samvittighet. Om i hver bygd er så, men iallefall nok slik at kjøttet får hengt tiden det tar. Idag får man jo nesten dagsferske slaktevarer i butikken. Gi meg kølsvart kjøtt:) Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Vi bør ha et slakteri i hver bygd, så kunne en transportere slaktet videre til et større mottaksted etter slakting. Det finnes kjøretøyer som har bra med kjøling og frys nå at det burde la seg gjøre. Kjøttet blir selvfølgelig en del dyrere, men da kan en i alle fall spise med god samvittighet. Om i hver bygd er så, men iallefall nok slik at kjøttet får hengt tiden det tar. Idag får man jo nesten dagsferske slaktevarer i butikken. Gi meg kølsvart kjøtt:) Kølsvart kjøtt er livsfarlig å spise, da har en ikke fått ut blodet ved slakting. For meg er fersk kjøtt viktig da jeg spiser som regel kjøttet i rå tilstand. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Kølsvart kjøtt er livsfarlig å spise, da har en ikke fått ut blodet ved slakting. For meg er fersk kjøtt viktig da jeg spiser som regel kjøttet i rå tilstand. Javel? Mørkt kjøtt betyr lite vanninnhold. Dvs at det har hengt tørt og kaldt over en lengre periode. Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Kølsvart kjøtt er livsfarlig å spise, da har en ikke fått ut blodet ved slakting. For meg er fersk kjøtt viktig da jeg spiser som regel kjøttet i rå tilstand. Javel? Mørkt kjøtt betyr lite vanninnhold. Dvs at det har hengt tørt og kaldt over en lengre periode. Fenalår er jo kjøtt med lavt vanninnhold, men det er jo ikke helt svart da.Veldig viktig at alt blodet fra den som skal spises kommer helt ut, da blod er lettbedervelig og gir kjøttet en kortere holdbarhet. Regner med at dere som er tilhengere av svart kjøtt snart skal ut i båt, det er ikke sikkert at det skjer uproblematisk i og med at det er noen mnd. dere spiste det sist. Det er ikke sikkert atmagen deres tåler det etter så lang tid med normal mat. Selv om vanninnholdet er lavt så vil det likevel være en god del bakterier i kjøttet om blodet ikke er ute.Kanskje dere får problemer med E-coli! Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Fenalår er jo kjøtt med lavt vanninnhold, men det er jo ikke helt svart da.Veldig viktig at alt blodet fra den som skal spises kommer helt ut, da blod er lettbedervelig og gir kjøttet en kortere holdbarhet. Regner med at dere som er tilhengere av svart kjøtt snart skal ut i båt, det er ikke sikkert at det skjer uproblematisk i og med at det er noen mnd. dere spiste det sist. Det er ikke sikkert atmagen deres tåler det etter så lang tid med normal mat. Selv om vanninnholdet er lavt så vil det likevel være en god del bakterier i kjøttet om blodet ikke er ute.Kanskje dere får problemer med E-coli! Dette er tull forsåvidt. Rødt kjøtt betyr at det har hengt i kort tid. Mørkere farge betyr at det har hengt den tid det trenger for at vanninnhold går ned og enzymene mørner kjøttet. Det er vanninnholdet som er avgjørende da blod består nettopp av en stor del vann. Om du mener å tro at god porsjon av verden ikke vet hva de driver med, så får du nesten si det rett ut. /end Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Til opplysning så brukes ikke strøm så ofte i dag til gris, de gasses. Dette p.g.a. bedre kjøttkvalitet. Grisen er ganske smart i forhold i enkelte andre dyr som f.eks. høns. Når grisen står og venter merker den panikken fra de som får strøm(lukt + lyd) da blir grisen svært stresset og skiller ut noen stoffer som gjør kjøttet dårligere. Med gass (CO2 tror jeg) så sovner grisen søtt og smaker kjempegodt. Og sant det med mørt kjøtt men da storfe og hjortevildt. I norge er det også mest melkekukjøtt som tar et kjønnskifte på slakteriet og kommer ut som oksekjøtt i butikkene. Stort sett står det storfe på blandingprodukter eller vidreforedlet. Kua blir som regel slaktet rett før den sjøldauer, og gir oss det velkjente seige biffen vi kjøper på butikken. Men gjør som norskgoy sier så blir det mørere. er vel 40 døgngrader som er anbefalt + litt for ekstra mørt. D.v.s. 4 dager i 10 gr C. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Synes Beena har kommet med flere opplysende innlegg her, og har i tillegg personlig erfaring med slakting Mange reagerer (naturlignok) følelsemessig på slakting generellt, er jo trist og skremmende å se for de fleste. Men at halal-slakt liksom er uetisk, er jeg for min del uenig i. (men mulig visse deler av det er, når det er "industri-produksjon", på samme måte som vårt induistraliserte slakt) Hvis dyr må bedøves før de avlives, får vi legge ned alt som heter elgjakt og da? Eller skal jegere begynne å jakte med bedøvelsepiler? satt på spissen Og hvordan slaktet de dyr rundtomkring på gårdene i gamledager? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Det er alt for mye galt med hele slakteindustrien, i fra hvordan dyr holdes i fra til hvordan dem dør. Ikke støtt denne grusomheten! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Det er sant. Industrimessig hold, transport og slakt er ikke vakkert. Inkl. burhøns og forsåvidt. Er desverre slik det har blitt, det handler om penger & profitt Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Med gass (CO2 tror jeg) så sovner grisen søtt og smaker kjempegodt. Bortsett fra når noen har det "morsomt" med å plage grisene med gjentatte "avlivinger" Skal forekomme at de da slipper inn luft igjen, slik at grisen kommer til hektene forvirret, og så slipper de inn gass igjen, lufter ut, oppvåkning, osv. Gjør sadistene det 3-4 ganger blir kjøttet kanskje ikke så godt?.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Forekommer ofte at grisene våkner opp igjen når dem blir tappet for blod. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå