Gå til innhold

From Farm To Fridge - Uetisk slakting av dyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av dette skjer nok i Norge også, og slett ikke i det skjulte. Kastrering av griser er vanlig rutine, men det har vært krav om bedøvelse og at det gjøres av veterinær i lengre tid; ca. 10 år(?)

Det arbeides imidlertid også med å få avlet bort problemet med "rånesmak" på kjøttet, så kastrering blir unødvendig, og Norge er så vidt jeg vet langt framme på dette forskningsområdet.

Merking med tatoverings"klubbe" som vist er så vidt jeg vet også vanlig (bare på gris, andre dyr har øremerker). Bingestørrelsene for griser (og generelt) er nok betydelig større enn i filmen.

Avhorning av storfe gjøres også rutinemessig, men også det av veterinær med både generell bedøvelse ("sovemiddel"), lokalbedøvelse og smertestillende.

Klipping av nebb på fjærkre og haler på storfe er i alle fall ikke lovlig.

Slakting av fjærkre skjer nok omtrent som på filmen; bedøvelse med strøm og kutting av strupe/halspulsåre. Avliving av høns med CO2-gass er nok også helt vanlig, men hvor "painfully" (for å sitere kommentatoren) dette faktisk er er et annet spørsmål...

Kosher-slakting av storfe uten bedøvelse skjer i tilfelle kun i det skjulte, men jeg har vanskelig for å se det for meg. Omsetning av dyr er godt regulert her i landet (offentlige individ-registere), du kan ikke uten videre selge dyr til hvem som helst for hjemmeslakting; de må selges videre (og dette må rapporteres til individregisteret av både selger og kjøper) til en annen bonde, eller til et godkjent slakteri.

Slakting av bortimot nyfødte kalver forekommer nok svært sjeldent; årsaken er at NRF som vi hovedsakelig bruker her i Norge er en allround-rase som gir både melk og forholdsvis bra (selv om enkelte nordmenn liker å klage på det...) kjøtt, mens oksekalvene av rene melkeproduserende raser (som brukes i andre land) er "verdiløse" for oppforing til kjøtt og avlives derfor i ung alder, mens kjøtt produseres på andre kjøttfe-raser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Kloke ord fra bonden. Jeg vil aldri spise kosher- eller halal-mat, og har aldri gjort det. Imidlertid har det blitt vanligere at vanlig kjøtt byttes ut mot halal-kjøtt uten at det opplyses om det.

Denne typen slakting burde vært forbudt, selv med bedøvelse. Det er ingenting som lenger forundrer meg når det gjelder direktiver og ideer fra EU-nasjonalistene. :!:

Litt morsomt at jødene, som er islamkritikernes beste venner, støtter dette forslaget.

Edit: Forslaget er fra 2009. Hadde faktisk ikke hørt om det. Det er vel kanskje innført allerede?

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Edit: Forslaget er fra 2009. Hadde faktisk ikke hørt om det. Det er vel kanskje innført allerede?

Da ville vi nok hørt betydelig mer om det... Jeg husker at det var mye medieoppmerksomhet om dette for 2-3 år siden (altså i 2009), men ikke noe nylig.

Denne artikkelen kaster litt mer lys over saken:

EU-parlamentet foreslo i 2009 at enkeltland ikke skulle kunne forby slakting uten bedøvelse på eget territorium. [8] Dette ville også omfattet Norge, på grunn av EØS-avtalen.
Etter ny vurdering har EU bestemt at alle nasjonalstatene står fritt til å forby slakting uten bedøvelse.

Med andre ord, det ble ikke noe påbud fra EU om at alle EU/EØS-landene må tillate det (selv om de fleste allerede gjør det; debatten der går mer på om Halal-kjøtt skal merkes eller ikke, ref. The Independent), og det norske forbudet kunne dermed fortsette.

Lenke til kommentar

Denne typen slakting burde vært forbudt, selv med bedøvelse. Det er ingenting som lenger forundrer meg når det gjelder direktiver og ideer fra EU-nasjonalistene. :!:

?

Hva er forskjellen mellom kosher (shechita) og norsk slakt, bortsett fra bedøvelsen?

I hovedsak, så lenge det er med bedøvelse, så er forskjellen at dyrene er bevisstløse med vår slaktmetode, mens de er bevisst med halal/kosher-slakting. Det kan da føre til store lidelser selv med bedøvelse. De drepes ved å kutte en hovedpulsåre nær hjertet.

Lenke til kommentar

I hovedsak, så lenge det er med bedøvelse, så er forskjellen at dyrene er bevisstløse med vår slaktmetode, mens de er bevisst med halal/kosher-slakting. Det kan da føre til store lidelser selv med bedøvelse. De drepes ved å kutte en hovedpulsåre nær hjertet.

Vel, man kutter halspulsårene. Hjertet har ingen funksjon utover å tømme kroppen for blod i slaktingen. Grunnen man kutter hals er at blodtrykksfallet i hjernen er såpass stort at hjernen ikke registerer smerte. Altså er den eneste forskjellen bedøvelse....den absolutt eneste forskjell.

Nær hjertet du.....hvordan har du tenkt å komme nær hjertet på en okse forresten?

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Vel, man kutter halspulsårene. Hjertet har ingen funksjon utover å tømme kroppen for blod i slaktingen. Grunnen man kutter hals er at blodtrykksfallet i hjernen er såpass stort at hjernen ikke registerer smerte. Altså er den eneste forskjellen bedøvelse....den absolutt eneste forskjell.

Nær hjertet du.....hvordan har du tenkt å komme nær hjertet på en okse forresten?

Javel. Hvorfor beskrives slakting med bedøvelse som smertefullt for dyret om det ifølge deg ikke føler noe?

Så nær som mulig hjertet da.

Lenke til kommentar

Javel. Hvorfor beskrives slakting med bedøvelse som smertefullt for dyret om det ifølge deg ikke føler noe?

Så nær som mulig hjertet da.

Ingen som sier at det ikke er smerte med i bildet. Men et korrekt kutt av halspuls vil medføre forsvinnende liten periode der dyret er fysiologisk er i stand til å føle smerte. Pga nevnte blodtrykksfall i hjernen. Det norske samfunnet mener altså dette korte tidsintervallet er viktig å bedøve. Greit for min del.

Selve slakteteknikken er eksakt den samme som norske slakterier.

Lenke til kommentar

Bevis det. Hvordan vet du at hjernen ikke registrerer smerten selv om blodtrykket synker? Har du noen gang faatt skaaret av halspulsaarene? Vet du hvordan det foeles?

Lekkert. Smerte er elektriske impulser som hjernen må tolke før det blir smerte. Elektriske pulser kan måles. Spør din vetrinær. Eventuelt lær deg å bruke google for å søke etter standpunkter som går mot din egen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...