ølbriller Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Folkens, jeg trenger hjelp Jeg trenger den kraftigste routeren som det er mulig å få tak i her i Norge. (Jeg snakker om rekevidde, den må kunne dekke store områder) Meget takknemlig for svar. Har hørt snakk om at Linksys skal ha en som er så kraftig at den er helt på kanten med det som er livlig i Norge. Noen som vet hvilken jeg har hørt snakk om? Andre forlag mottas med takk! Er ganske ny her på forumet, men håper ikke jeg har plassert denne helt på jordet (?) Marius Lenke til kommentar
Nator Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Hei, Fant denne infoen ved googling... Fra "http://www.broadbandreports.com/forum/r20288582-What-is-the-most-powerful-wireless-router-" The most powerful HOME USE wireless router is without doubt the venerable Linksys WRT54G and GL series of wireless G routers. Put 2nd party firmware on it like from sveasoft.com or DD-WRT and you can crank the output level up really high. Make sure the model you buy uses alternative firmware. Not all of them do. Someone (hopefully) will post the models that do. There are like 5 different versions of the WRT54G, I think 3 take alternative firmware which allows you to crank up the output power and a couple of models that are Linksys firmware only. Remember one thing: The client device has to have a lot of power too to send data BACK to your high powered router. If it is a long distance you're talking about, you might need TWO WRT54Gs (one in client/bridge mode) with both of them cranked up to full power. You'd also need to unscrew the antennas they come with and use flat panel or directional antennas on both sides. Yes, the WRT54G comes with 2 antennas but it can only use 1 antenna at a time so plugging a single directional antenna into one antenna slot will work just fine. On the bridge side of the link, just leave the WAN port empty and plug your computing devices into the LAN ports. Remember to rename the client WRT54G to a local IP address different from the first like 192.168.1.2 Good luck. Endret 27. april 2011 av Nator Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Det er best om du bedre beskriver hva du faktisk prøver å få til her, så kan vi gi deg best mulig råd. Skal du sett opp et trådløst nettverk mellom 2 punkter som er langt fra hverandre? I så fall er ikke (den beste) løsningen å kjøpe en ruter med ekstra sterk sender. Skal du ha en ruter osm mane klienter skal koble seg direkte på (som en helt vanig trådløs ruter altså)? Da finnes det andre løsninger som er egnet for dette. Det er ikke vanskeig å få en ruter til å sende ut et uhorvelig sterkt signal, til og med relativt billig, men det er ikke alltid dette faktisk vil oppnå målet du prøver å nå - pg.a hvordan trådløs kommunikasjon faktisk fungerer. Det er for eksempel ingne poeng med en sender som kan sende et signal som når en kilometer ut dersom klienten ikke også kan kommunisere tilbake (all typisk nettverkstrafikk avhengig av to-veis kommunikasjon). Det er Det er så mange misforståelser rundt trådløs kommunikasjon blandt amatører at so sagt tror jeg det er best om du beksriver bruks-scenarioet ditt bedre før vi faktisk gir konkrete forslag til hardware. Avhengig av hva du skal oppnå kan løsningen være: - En vanlig sterk ruter med en ekstra sensitiv omnidireksjonell antenne - To rutere med direksjonelle antenner rettet mot hverandre - Eller en signalforsterker som øker kraften på signalet - gjerne i kombo med en av tingene over. I uansett tilfelle er det nesten alltid ønskelig å bruke en ruter som støtter eksterne antenner og custom fireware, som DD-WRT, Tomato eller open-WRT. -Stigma Endret 27. april 2011 av Stigma Lenke til kommentar
ølbriller Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Tusen takk for gode svar! Vet jo egentlig at kommunikasjonen er toveis. Ja, det er to punkter jeg skal ha kontakt mellom. Altså at Zyxel sitt multimodem ikke er kraftig nok. Tenkte jeg skulle bruke en Linksys-router for å sende ut signalet. Som du understreker så må også maskina være i stand til å sende signal tilbake. Finnes det en måte å gjøre det på? Kan jeg koble noe til bærbardataen slik at den sender signal lenger? Er så dårlig på sånt, vanvittig glad for at dere gidder å gi meg tips og forklare meg dette :-) Ups, leste ikke hele sitatet. To routere vil altså funke? M Endret 28. april 2011 av berner12 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det må vel isåfall bli med to stk routere vil jeg tro. En som funker som en bridge eller noe sånt i rommet lengst borte. Men dette kan nok andre bedre enn meg Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Singalforsterker/aksesspunkt kan være en vel så enkel (og ikke minst rimelig) løsning - gitt at du har mulighet for å plassere dette, selvsagt. Neppe den beste løsningen om du skal f.eks. koble to separate hus sammen, dårlig deal å plassere en slik midt i veien/tunet mellom husene, men om du skal forsterke signalet til andre enden av ditt eget hus/din egen leilighet, bør en signalforsterker sånn ca. midt i huset være en enkel og effektiv løsning. Lenke til kommentar
ølbriller Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Dette er mellom to separate hus... Men dersom denne får signalet en vei fra det ene huset, så det vel også gå bra å ha en identisk for å sende signal tilbake igjen? Endret 28. april 2011 av berner12 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 For å få lang rekkevidde, behøver du antenner. Eks: http://www.dealextreme.com/p/2-4ghz-100w-18dbi-directional-high-gain-18-unit-antenna-for-wifi-wireless-network-sma-34759 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Dette er mellom to separate hus... Men dersom denne får signalet en vei fra det ene huset, så det vel også gå bra å ha en identisk for å sende signal tilbake igjen? Hvis det er mellom to hus så er dette en rimelig typisk situasjon som ikke er så fryktelig vanskelig å fikse. Det du trenger er: - En ruter med dobbel antenne/dualband (helst DD-WRT eller Tomato kompatibel selvfølgelig) og mulighet for å koble på egne eksterne antenner. - 1 stk direksjonell ekstern antenne (for eksempel slik som i linken til la7dfa.com , dog det finnes i alle former og fasonger og styrkegrader). Evt 2 slike, hvilket er enda bedre enn bare èn - men da må den tidligere ruteren din også støtte ekstern antenna dersom du ikke har tenkt å kjøpe inn 2 nye rutere. Det kan fint være det er nok med èn dog. Oppsettet kan da for eksempel bli slik: - Zyxel ruteren ut omnidireksjonellt som normalt - Den nye ruteren ståre å lytter med direksjonell antenne direkte mot Zyxel ruteren og klarer dermed å oppnå grei kontakt på den ène antennen. - Den andre antennen kan være vanlig omnidireksjonell, standard med andre ord, og dekke det lokale området fro de kliententene som trenger nettverkstilgang. Avhengig av hvor stor avstand det er mellom husene og hvor mange obstruksjoner det er for signalet (trær, hus osv.) så kan det være nødvendig med direksjonelle antenner i begge ender, men det er det ikke alltid. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Dette er mellom to separate hus... Men dersom denne får signalet en vei fra det ene huset, så det vel også gå bra å ha en identisk for å sende signal tilbake igjen? Det betyr lite om det er nøyaktig samme modeller. Så lenge ruteren støtter custom firmware som DD-WRT, så vil den bli helt vendor-nøytral og få samme feastures som alle andre DD-WRT rutere uavhengig av hvilke software feastures den hadde før. Det viktigste å tenke på er at det er hardware-støtte for de tingene du vil ha i begge ruterene. Det viktigste slikt å tenke på er for eksempel at begge ruterene støtter 802.11n nettverk. 802.11n er både mye raskere og mye bedre på lange avstander enn tidligere standarder - så det sier seg selv at det er dette du helst vil bruke - spesiellt på en langdistanse-link. -Stigma Lenke til kommentar
ølbriller Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Aha, tusen takk alle sammen! Ett siste spørsmål da: Hvordan skal jeg koble den ene routeren sammen med pc for at den skal funke som antenne? Endret 28. april 2011 av berner12 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Aha, tusen takk alle sammen! Ett siste spørsmål da: Hvordan skal jeg koble den ene routeren sammen med pc for at den skal funke som antenne? Ruter 1 som står der internettet kommer fra må bare være tilkoblet internett som vanlig. Ruter 2 som står i det andre huset kan logge seg på nettverket som Ruter 1 sender ut. Med DD-WRT firmware for eksempel kan Ruter 2 bare simulere at den er en vanlig datamaskin, og dermed blir alt kompatibelt, men i motsetning til en vanlig datamaskin kan den også dele denne forbindelsen videre på både trådløst og kablet nettverk. Skal ruter 2 dog dele videre trådløst i hus 2, så er det en fordel at du har en ruter med 2 antenner, slik at èn kan bruke direksjonell antenne, og èn som er omnidireksjonell. Den direksjonelle antennen vil jo være nesten blind for alt som ikke ligger i strålen fra antennen og vil dermed gi veldig dårlig dekning i hus 2 dersom dette er den eneste antennen du har. Du kunne fremdeles bruk kabelforbindelse mellom PCer og ruter 2 i et slikt tilfelle uten problem dog. To rutere med bare èn antenne hver - koblet samme med kabel ville også fungert - men det hadde naturligvis vært unødvendig klumsete. PCer som kobler seg til Ruter 2 ser denne bare som en helt vanig ruter, men Ruter 2 tar seg da av å sende signalet videre til Ruter 1 via trådølst, og så ut til internett. Skal du få til det samme uten DD-WRT eller tilsvarende åpen firmware så er det mulig - men ofte mye mer knotete siden bare noen rutere støtter slik videreformidling av trådløse nett, og når de gjør det så er det som regel bare mellom rutere av samme produsent. DD-WRT derimot bryr seg ikke om sånt og er kompatiblet med alt (til og med om Ruter 1 bare er en standard umodifisert ruter uten slik spesiell funksjonalitet). -Stigma Endret 28. april 2011 av Stigma Lenke til kommentar
ølbriller Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Knallgode svar, skal prøve det! *Takker og bukker* Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Husk at vær pakke som da sendes over nettverket trådløs har en airtime på 2x. Det betyr at med WDS oppsettet du skal bruke har en halvert ytelse på overføring av data. Ikke noe og tenke på når det bare er snakk om internet. Jeg har selv satt opp dette: 1 stk Buffalo WHR-G54S 1 stk Linksys GL v1.1 Med WDS blir routeren som en repeater og en client (koble til datamaskiner via repeaterens porter). Der Buffaloen var hovedrouteren. Linksysen kan ta en inngangspenning på rundt 10 til 18volt (regner jeg med!). Adapteren som følger med Linksysen sier at den sender ut 12v. Men er målt med last og være 15 volt. Da regnet jeg med at et 12volts batteri holdt i massevis! Og javisst faen, jeg hadde da en router som kunne plasseres hvor enn jeg ville! Med et lite 12v blybatteri på 7,5Ah går det bare lekkert. Målt strømforbruk på rundt 250mAh. Men en negativ ting jeg fant var at jeg ikke fikk tilgang på repeaterens instillings Interface når repeateren fikk signal fra hovedrouteren. PS: Kjøpte lignende antennen som linkes til, for bruk på Linksysen RP-TNC Men ble nektet innsending til landet uten grunn. Misstenkes på dårlig pakking, ble returnert. Fikk ikke pengene tilbake. Må betale 4 eller 7 USD for og få den tilsendt på nytt. Endret 28. april 2011 av Toast Is Pimp! Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Som du understreker så må også maskina være i stand til å sende signal tilbake. Finnes det en måte å gjøre det på? Kan jeg koble noe til bærbardataen slik at den sender signal lenger? Litt på siden av det du spør om her, men om du trenger en trådløsadapter til pc med svært god rekkevidde til fin pris bør du se på linken under. Jeg har kjøpt fire stykker så langt, og de fungerer svært bra sammenlignet med alt av "ferdigløsninger" jeg har prøvd så langt: http://www.dealextreme.com/p/gsky-high-power-500mw-802-11b-g-54mbps-usb-2-0-external-wireless-network-adapter-with-5dbi-antenna-20646 Kommer vel på litt over hundrelappen med frakt med dagens dollarkurs. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Som du understreker så må også maskina være i stand til å sende signal tilbake. Finnes det en måte å gjøre det på? Kan jeg koble noe til bærbardataen slik at den sender signal lenger? Litt på siden av det du spør om her, men om du trenger en trådløsadapter til pc med svært god rekkevidde til fin pris bør du se på linken under. Jeg har kjøpt fire stykker så langt, og de fungerer svært bra sammenlignet med alt av "ferdigløsninger" jeg har prøvd så langt: http://www.dealextreme.com/p/gsky-high-power-500mw-802-11b-g-54mbps-usb-2-0-external-wireless-network-adapter-with-5dbi-antenna-20646 Kommer vel på litt over hundrelappen med frakt med dagens dollarkurs. Disse fungerer fint de. De forsterker signalet mye for utgående trafikk, og den ekstra store omni antennen gir god dekning for innkommende. Hvis det bare er akkurat på nippet at det ikke er godt nok dekning nå som det er med bare en ruter i hus1, så kunne det fungert - men det er litt klossete løsning, samt at du må da ha en slik for hver enhet. Det vil heler aldri kunne oppnå noe i nærheten av så godt signal som du kan oppnå med retningsbestemte antenner - og slike er ekstremt upraktiske å bruke på de individuelle klientene som skal bruke nettverket. -Stigma Lenke til kommentar
ølbriller Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Okei, skal bestille disse nå! Kjøper to stk router da... Denne typen vil funke eller? Den ene som vanlig nettverk, den andre koblet sammen med datamaskin: http://www.pixmania.com/no/no/215565/art/linksys/linux-router-wifi-54-mb-w.html Med antenne så klart, to antenner holder? http://www.pixmania.com/no/no/rf/antenne/1669__440 Ser ut som det er mer verdt det å kjøpe fra den siden som det blir referert til lenger oppe. Noe mer jeg trenger? Dette må jeg ha inn med teskje, for jeg har rett og slett null peiling! Noen ekstra programvare jeg trenger til dette? Noen som vet hvor jeg kan finne en detaljert "oppskrift" på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå