Gå til innhold

Veien til reggisør?

Anbefalte innlegg

yoo

Har altid drømt og skape filmer, og har alltid elsket og sett film.

Gikk ut fra ungdomskolen 09, og har hatt fri år til nå. Men tenkte å starta fra høsten igjen. Hvordan bør jeg satse for å lære mest mulig og samtidig kan bli suksefull?

Foreksempel, hvordan i svarte helvete har Harald Swart blit så suksess full? Han har jo laga bare shitt. Samt han er norsk og gjort det bra i utlandet med tanke på karate kid. Men filmene hans er jo makkverk. Hvordan i all verden har han fått det til?

Men trenger råd til å vite hva jeg skal gjøre. Hvordan jeg bør satse fra start best mulig.. Finnes det noen slags utvekslings steder eller hva det heter i utlandet, hvor man kan gå på film relatert skole? Jeg er kjempe interesert i film, og det er noe jeg har lyst å satse på. Med tanke på vgs, er det nødvendig får å komme inn på film-skole? Er noe jeg nå ikke er motivert til i det hele tatt. men heller satse fult på film. eller er vgs nødvendig får å komme inn på slike skoler? å noen som har tips til skoler i utlandet som er gode?

takk for svar!

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Å bli regissør er et meget ambisiøst mål, og mange som setter seg det målet vil ikke nå det. Det jeg vil anbefale først er å søke deg inn medier og kommunikasjon (vidergående skole). Fristen for søknad gikk ut 15 april, men du kan alltid prøve å ringe skoler i nærområdet ditt. Et alternativ er jo f.eks. Noroff. Det viktigste er at du får helt basis filmkunnskap, i tillegg til generell studiekompetanse (denne er ganske nødvendig hvis du vil ha høyere utdanning). Når du er ferdig med VGS kan du alltid prøve å søke den norske filmskolen i Lillehammer. Har dessverre lite oppdatert erfaring om søknadsprosesser, men studiekompetanse i tillegg til et produkt som du kan vise til dem er trolig noe av det som kreves for å komme inn.

Uansett har dette ingenting å bety, hvis du ikke lager film. En regissør lager ikke én film, også ender den opp på kino. Innen film må man prøve og feile. Finn venner eller/og bekjente som deler filminteressen din, slik at du har folk til å faktisk film og hjelpe med lyd m.m. Du bør også registrere deg og lese en del på Norsk Amatørfilmforum. Her er det mange personer som kan hjelpe deg slik at du slipper å feile så mange ganger, fordi du får kunnskap gjennom deres feil.

Legger merke til at du kritiserer Zwart, og at du har som mål å bli en suksess. Målet om suksess kan du bare legge i fra deg nå. Film er en bransje som man jobber i fordi man elsker å lage film, ikke fordi man vil bli kjendis/rik/berømt. Dette med at du mener Zwart sine filmer er dårlige, skal du få lov til å mene, men et tips fra meg er å lage filmer som nordmenn vil se. I Norge lager filmbransjen alt for mye film for filmfolk, ikke for Ola Nordmann. Dette gjelder selvsagt ikke nå i starten - nå skal du leke og ekspementere med sjangerer og ideer du har i hodet ditt, til du kanskje en dag har nok erfaring, penger og tid til å lage et større prosjekt.

Lykke til, håper du ikke mister gleden med en gang! :)

Lenke til kommentar

Du bør først skaffe deg et videokamera, deretter lese noen bøker om video skaping også kan du gjøre slik som f.eks Shane Dawson gjør. Medier og komunikasjon vil jo bli et bra tillegg.

Foreksempel, hvordan i svarte helvete har Harald Swart blit så suksess full? Han har jo laga bare shitt. Samt han er norsk og gjort det bra i utlandet med tanke på karate kid. Men filmene hans er jo makkverk. Hvordan i all verden har han fått det til?

Du bør være enten Særping (<3) eller fra den andre byen (fredrikstad) for å forstå f.eks lange flate bællær.

Lenke til kommentar

Legger merke til at du kritiserer Zwart, og at du har som mål å bli en suksess. Målet om suksess kan du bare legge i fra deg nå.

Hei, og takk for godt svar. Har studert en del film vitenskap, og ser utrolig mye film så på den andre siden har jeg store film interser. Vet at man ikke bare kan knipse og plutselig få film på kino. Er jo en selfølge at man må lære og feile og veien er lang.

Jeg driver med endel amatør film skaping så lærer mye av det også. Prøvd meg mye på å skrive manus og regisere. Lærer også utrolig mye av å se på "bak kamera" bonus på dvd filmer. Der ser man jo hvordan dem jobber etc..

Og tilbake til siteringa. Jeg kritiserer ikke Zwart. Men han er enkel, platt og kjedelig reggisør. Virker som han bare tar det han får, og er glad for å være der. Han ser sikkert flink, men ramser man seg gjenom det film katalogen hans, er det ikke mye gode filmer.

Det er viktig og ha tro på seg selv, og være målbevist på hva man vil skal man komme noe sted, og aldri gi opp. Så jeg er uenig med deg at du sier at jeg skal legge fra meg det målet om å engang bli suksess full. Det er jo en viktig del fra kjernen og gutsen om å komme dit engang. Etter mye prøving og failing og klare å finne sin egen stil.

EDIT; Leste litt rundt på nette om Harald bare. Og fant noe han selv hadde sagt ; Jeg ville egentlig bli pop-stjerne men det ble for vanskelig, så jeg bestemte meg får å bli film skaper isteden for. Så også på litt av et liv på nrk og da så man klipp når han sa "jeg vil gjerne ha en oscar nå liksom" og all den selvgode og overføldig preikinga. han var igrunn høyere i hatten en det jeg er.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Du bør først skaffe deg et videokamera, deretter lese noen bøker om video skaping også kan du gjøre slik som f.eks Shane Dawson gjør. Medier og komunikasjon vil jo bli et bra tillegg.

Du bør være enten Særping (<3) eller fra den andre byen (fredrikstad) for å forstå f.eks lange flate bællær.

haha lol seff. :p Men hører dere sier at mk er lurt. Men er det et must? For det andre så har jeg hørt at de har veldig lite greie på film og foto. Så jeg vil lære MYE mere av å som sagt, lese bøker, se film og prøve og skape film. Men er det med skole da om man kommer inn på noe høyere uten å ha gått vgs..

Lenke til kommentar

Varierer kraftig på kunnskapen på MK-lærere. Selv lærte jeg nesten ingenting nyttig, men det er en ekstrem kjekk måte å få studiekompetanse på. I tillegg til at man forhåpentligvis får laget mye film med andre som har samme interesse. Greit å få kontakter, og personer som kan hjelpe deg når du trenger det. Lettere å få spons når man er en større gruppe. Men som sagt har det mye å si på spesialiteten på lærererne, ofte er det tidligere journalister eller vanlig fotografi.

Bra at du ser mye "behind the scenes", og lærer andre roller man kan ha under filmskaping. Har selv sett BTS fra Ringenes Herre like mange ganger som jeg har sett filmene...

Endret av decophly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Harald Zwart lager da virkelig ikke dårlige filmer, for samtlige av filmene hans får grei omtale, og sees av tusenvis av folk. Han vet hva han gjør, ser du. Fordi du ikke liker han betyr det ikke at han ikke jobber like god som, eller bruker samme teknikker som de du selv begeistrer deg for.

Tarantino er sikkert mindre god hvis en kan si det sånn; han har en bråte gode skuespillere, ferdigknabba "homages" fra filmer, og slakk sensur fra filmprodusenter. Det blir med andre ord rått og nytt. Må bare si filmene hans gradvis har vist seg dårligere med årene. Inglorious Basterds var virkelig en forferdelig dårlig film, og han manglet både gode skuespillere og egenskap til å strukturere greia, selv om det er unntak ved begge. Åpningsscenen er faktisk gåsehudfremkallende!

Det jeg skulle fram til var, at det er merkelig hvordan folk blir kjente, men alle har som regel en grunn til at de er det, og den grunnen vil de aldri bli glemt for! Jobb og stå for det du vil, slikk ræv om du må gjøre det, men gjør det på din måte, du må nesten ville det for at det skal gå! Og lær deg litt teoretisk da, funker både på selvtilliten og andres lit til deg!

Sorry det ble litt spredt hvem jeg siktet til, første og andre avsnitt til post før meg, siste til trådstarter!=)

Endret av lubo.carson
Lenke til kommentar

lure - lubo.carson.... Du er ikke tilfeldigvis Harald Zwart??

Jo, han lager virkelig dårlig filmer. Men smaken er som bæken. Kan du si hva som er så bra med han, og hva som gjør filmene hans bra? Bortsett fra at små fjortiser som ler seg ihjæl av epic movie digger filmene hans. Ser ikke noe positivt i det. Å jo, "karate kid" har kanskje gjort det noe bra, men det er vel i betrakning av stjereskuespillerne, og tittelen.

Å at Norge vel, kan ikke gi noe annet en bra kritikk når mannen er norsk og har laget hollwyood film. Men det er den eneste filmen også. Jeg ville gitt den 4/10. Det er helt O.K popcorn film en kjedelig kveld når man ikke har noen andre alternativer. Resten av filmene er direkte vrææææl! Å når du snakker om dårlig skuespill i Inglorious Basterds, da må du virkelig se noen av de elendig filmene til Zwart. snakk om lavmål. Det er du som kritiserer en av værdens fremste reggisører og en film som faktisk er jevli bra. mot en middelmålig norsk reggisør som takker for det han får. Å nei, jeg er ikke særlig begeistret for Tarantino, men han kan film. å jeg mener at han har gjort drit bra filmer.

EDIT; Stiller du virkelig Tarantino under zwart på lista? det forklarer vel en hel del.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg i at alt Harald Zwart har regissert har vært middelmådig eller verre. Grunnen til at han har fått kontrakter er vel fordi han er sosialt intelligent, og har snakket seg til dem ved å være omgjengelig og jovial.

Grunnen til at han fikk regissere Karate Kid var fordi han viste mer vilje til å gjøre det enn noen av de andre kandidatene. Blant annet lagde han en modell av en bygning som spiller en sentral rolle i filmen, og viste på denne måten at han var mer sulten på jobben enn noen andre. Han fortalte dette nå nylig i et intervju på NRK.

Quentin Tarantino on the other hand, han har ekte talent. Han sluttet på skolen når han var like gammel som deg, og er nå en av verdens fremste filmskapere. Etter at han sluttet på skolen begynte han å jobbe i en videoutleie, og alt han gjorde var å se film. Hele tiden, døgnet rundt.

Gjør det samme, se film hele tiden. Se den først en gang for å nyte den, så gjør du det samme igjen, men denne gangen for å studere teknikkene som er brukt.

Men ikke forvent å bli like suksessfull som Quentin Tarantino. Filmene hans er hva de er fodi han er like gal som karakterene, og den legendariske dialogen kommer dermed helt naturlig til han.

Takk for kjempe godt svar! Så klart forventer jeg ikke å bli like suksessfull som tarantino, det er ikke målet mitt heller. Men å lage filmer fordi jeg elsker det. Å det hadde vært flott å blit verdsett for det en dag. Men jeg vet ikke helt enda hva jeg skal satse på.

Men idag. Så hjelper det jo ikke å se film hele tiden. Man må jo ha en utdanning uansett hvor god man er? har du noe ref til det du skrev om tarantino? han må vel ha studert filmteknik/filmvitenskap etc ? isfåall hvordan har han klart dette vist han droppa ut som du sier.

EDIT; Bare får å høre din mening. Hva ville du gjort vist du var meg? søkt inn på skole, eller studert og sett masse film bare? må jo isfall ha en jobb på si. Men har jeg mulgieheten til å gå noe film skole som spesilarerserer seg på film/manus/ etc uten vgs? å vet du om noen skoler?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Jo, han lager virkelig dårlig filmer. Men smaken er som bæken. Kan du si hva som er så bra med han, og hva som gjør filmene hans bra? Bortsett fra at små fjortiser som ler seg ihjæl av epic movie digger filmene hans. Ser ikke noe positivt i det. Å jo, "karate kid" har kanskje gjort det noe bra, men det er vel i betrakning av stjereskuespillerne, og tittelen.

Å at Norge vel, kan ikke gi noe annet en bra kritikk når mannen er norsk og har laget hollwyood film. Men det er den eneste filmen også. Jeg ville gitt den 4/10. Det er helt O.K popcorn film en kjedelig kveld når man ikke har noen andre alternativer. Resten av filmene er direkte vrææææl! Å når du snakker om dårlig skuespill i Inglorious Basterds, da må du virkelig se noen av de elendig filmene til Zwart. snakk om lavmål. Det er du som kritiserer en av værdens fremste reggisører og en film som faktisk er jevli bra. mot en middelmålig norsk reggisør som takker for det han får. Å nei, jeg er ikke særlig begeistret for Tarantino, men han kan film. å jeg mener at han har gjort drit bra filmer.

EDIT; Stiller du virkelig Tarantino under zwart på lista? det forklarer vel en hel del.

Hvis du leste siste avsnittet mitt ordentlig hadde du ikke trengt å skrive dette innlegget her. Det jeg skrev var et kritisk øye til hvorfor folk som Harald Zwart, kontra Quentin Tarantino, får jobbe som regissører. Zwart lager publikumsrost film, det gjør Tarantino også, og så vidt jeg vet sitter Zwart på en veldig suksessfull bakgrunn på forhånd av å ha blitt Hollywood-aktuell. Tarantino derimot, droppa ut av skolen, jobbet på videokiosk, og så tusenvis av filmer i lang tid. Jeg liker, på tross av mine uttalelser, faktisk Tarantino svært godt, var han som fikk meg interessert i film i utgangspunktet med filmene Reservoir Dogs og Pulp Fiction. To siste filmene hans var dritt, Kill Bill 2 er episk.

Lenke til kommentar

Hvis du leste siste avsnittet mitt ordentlig hadde du ikke trengt å skrive dette innlegget her. Det jeg skrev var et kritisk øye til hvorfor folk som Harald Zwart, kontra Quentin Tarantino, får jobbe som regissører. Zwart lager publikumsrost film, det gjør Tarantino også, og så vidt jeg vet sitter Zwart på en veldig suksessfull bakgrunn på forhånd av å ha blitt Hollywood-aktuell. Tarantino derimot, droppa ut av skolen, jobbet på videokiosk, og så tusenvis av filmer i lang tid. Jeg liker, på tross av mine uttalelser, faktisk Tarantino svært godt, var han som fikk meg interessert i film i utgangspunktet med filmene Reservoir Dogs og Pulp Fiction. To siste filmene hans var dritt, Kill Bill 2 er episk.

Var noe trøtt i natt... ^^ Trur jeg skrev i søvne elns.. Jeg er mere opptatt av filmene. Det jo helt klart at du virker mere opptatt av hvor populære filmene er. Å det er jo bare tull, når jeg tenker det tekniske og kunstneriske i filmene. Særpreg og orginalitet. Det eier hvertfall ikke wzart. Men det gjør jo derimot tarantino.

Lenke til kommentar

Kommer ikke inn på noe filmskole uten vgs. Medier og kommunikasjon -> relevant praktisk bachelor -> søke filmskole.

Regissør er forresten ikke eneste funksjonen film/media har å tilby.

Man må nødvendigvis ikke inn på filmskole? Selvom veien er lengre. Slik som "Lacrymosa" sa.

Man må lære og forstå film. Se masse masse film. Studere tekniker, lese manus etcc. Man lærer nok mye mere av dette idag. Alt er så mye lettere tilgjengelig. Men uansett hvor god man er nesten, så må man ha noe å vise fram, en utdanning. Det er det jeg tenker på.

Lenke til kommentar

Var noe trøtt i natt... ^^ Trur jeg skrev i søvne elns.. Jeg er mere opptatt av filmene. Det jo helt klart at du virker mere opptatt av hvor populære filmene er. Å det er jo bare tull, når jeg tenker det tekniske og kunstneriske i filmene. Særpreg og orginalitet. Det eier hvertfall ikke wzart. Men det gjør jo derimot tarantino.

Herregud, nå ble jeg nesten litt sur. Poenget mitt er at du må ha mot, fordi det er det som får både Zwart og Tarantino til å lykkes. Jeg er da faen ikke den som følger strømmen, favorittene mine er for svarte Bergman, Charlie Kaufman, Kubrick, P.T. Anderson, Wong Kar-Wai, Michael Haneke, og ymse andre independentfilmer, både europeiske og engelske, nye og eldre. Men igjen kan du jo selvfølgelig trekke den konklusjon at jeg surfer mainstream, ettersom du faktisk, uansett hva du sier selv, blir påvirket av de rundt deg, og da er jo filmer jeg liker, filmer du liker, og filmer alle andre liker mainstream uansett, så lenge du har hørt om dem fra andre, som f.eks her på Diskusjon. Du må slutte å trekke dette inn i din tråd der du snakker om at du ønsker å bli filmregissør, for du kommer ikke særlig langt med den attituden.

Lenke til kommentar

Herregud, nå ble jeg nesten litt sur. Poenget mitt er at du må ha mot, fordi det er det som får både Zwart og Tarantino til å lykkes. Jeg er da faen ikke den som følger strømmen, favorittene mine er for svarte Bergman, Charlie Kaufman, Kubrick, P.T. Anderson, Wong Kar-Wai, Michael Haneke, og ymse andre independentfilmer, både europeiske og engelske, nye og eldre. Men igjen kan du jo selvfølgelig trekke den konklusjon at jeg surfer mainstream, ettersom du faktisk, uansett hva du sier selv, blir påvirket av de rundt deg, og da er jo filmer jeg liker, filmer du liker, og filmer alle andre liker mainstream uansett, så lenge du har hørt om dem fra andre, som f.eks her på Diskusjon. Du må slutte å trekke dette inn i din tråd der du snakker om at du ønsker å bli filmregissør, for du kommer ikke særlig langt med den attituden.

Du får bare bli sur, jeg er vel den som kan gjør en forbanna.. :)

Beklager, men jeg har fort for å missforstod. Uansett du virker som om du for faen følger strømmen, og du formulerer deg litt teit. Så det er ikke rart at jeg kan bli litt forvirra vel? Ut i fra det første innlegget du skrev virket det som du virkelig hatet tarantino. I neste sier du at du liker han utrolig godt. Så sitter du å forguder bergmann at han er en av dine favoritter men samtidig sier " Harald Zwart lager da virkelig ikke dårlige filmer "

En som har en såpass sofikert smak, for det har enn jo når man ser bergmann filmer, det er jo litt sært. jeg digger fyren. Ærlig talt, er vel kun kanskje 1 film som har rating over 5.0 på imdb. av swart Er jo ikke noe særlig cv og skryte av. Og kan du da kalle han sukksess full? da er det "populæriteten" vi trekker inn igjen, men filmene rent teknisk er møkk. Derfor jeg mente med at du virker som om du mere var opptatt av den statusen. Jeg sier ikke at jeg skal bli reggisørr uansett, men spør om hvordan veien dit er. Jeg vet ikke hva jeg vil bli, derfor jeg spør her. Og jeg har fått mange gode svar.

Det er mye å forholde seg til å tråden nå, så litt vanskelig å finne ut hva jeg skal trekke fram. Til slutt hva mener du at jeg ikke kommer langt med den attituden? hvilken?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Attituden jeg sikter til er den der du kritiserer Harald Zwart for å være en dårlig regissør uten noen som helst grunnlag annet enn "smak og behag". Si du ble regissør; da ville du hatt folk som både elsket deg, syntes du var grei, og skuere som forrakter deg. Smak har med andre ord ingenting med graden av suksess du oppnår, for alle filmregissører der ute oppnår noe slikt til en viss grad.

Jeg sa vel ikke at Harald Zwart lagde gode filmer? Grunnen til at jeg formulerer meg slik er fordi jeg ser det hele objektivt, Harald Zwart tjener godt, men tro meg, jeg HATER virkelig Lange Flate Ballær, Cody Banks, etc. Tarantino er en jeg liker, men objektivt sett er han en hermefant uten noen pålitelig bakgrunn hva utdanning gjelder. Til gjengjeld er det gradvis uttenkt, underholdende, og skuespillerne han velger, hever verkene betraktelig.

Lenke til kommentar

Attituden jeg sikter til er den der du kritiserer Harald Zwart for å være en dårlig regissør uten noen som helst grunnlag annet enn "smak og behag". Si du ble regissør; da ville du hatt folk som både elsket deg, syntes du var grei, og skuere som forrakter deg. Smak har med andre ord ingenting med graden av suksess du oppnår, for alle filmregissører der ute oppnår noe slikt til en viss grad.

Jeg sa vel ikke at Harald Zwart lagde gode filmer? Grunnen til at jeg formulerer meg slik er fordi jeg ser det hele objektivt, Harald Zwart tjener godt, men tro meg, jeg HATER virkelig Lange Flate Ballær, Cody Banks, etc. Tarantino er en jeg liker, men objektivt sett er han en hermefant uten noen pålitelig bakgrunn hva utdanning gjelder. Til gjengjeld er det gradvis uttenkt, underholdende, og skuespillerne han velger, hever verkene betraktelig.

Ikke at det var så mye mere, men rett skal være rett. :) Er enkelt og greit det jeg mener, er ikke så mye mere å si. Å mere energi på det gidder jeg rett og slett ikke bruke.

Legger merke til at du kritiserer Zwart,

Og tilbake til siteringa. Jeg kritiserer ikke Zwart. Men han er enkel, platt og kjedelig reggisør. Virker som han bare tar det han får, og er glad for å være der. Han ser sikkert flink, men ramser man seg gjenom det film katalogen hans, er det ikke mye gode filmer.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...