Gå til innhold

Sake er en rar båt

Anbefalte innlegg

Så jeg kjøpte to flasker sake på polet i dag, jeg kjøper vannligvis forskjellige typer av det jeg skal prøve, i tilfelle jeg ikke liker den første, må jeg teste om det bare var den ene typen eller om det var drikken spesielt jeg ikke likte.

Jeg kjøpte Nøgne Ø sake og Masumi Karakuchi Ki-ippon.

Aldri smakt sake før, og ble overasket, jeg prøvde Ki Ippon først og drikker den nå, når du først smaker den, har den en usmak jeg ikke liker, vermouth type sak, noe som er rart da vermouth og Sake skal være veldig forskjellige ting. Men fremdeles får jeg den usmaken som smaker som vermouth når jeg smaker den, men det virllig rare er at denne ekle smakken forsvinner fort og så får jeg en lang og god ettersmak.

Det er virklig rart, jeg må kjempe mot den første ekle smaken for å få den gode ettersmaken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varm eller kald?

Kan anbefale følgende bok, fikk den selv i gave fra en venn i Japan.

http://www.amazon.com/Sake-Handbook-John-Gauntner/dp/0804834253

Forklarer mye omkring selve prosessen med å lage sake, og inneholder en stor liste med beskrivende anmeldelser av over 100 forskjellige typer sake (hva de smaker etc). Har selv smakt en del sake, men mest i Japan og lite av det de har på polet. Personlig synes jeg Hakkaisan var en av de bedre. Dog jeg er ikke noen stor fan av sterkvin/brennevin generelt så det har blitt lite sake i det siste.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Sake er klassifisert som ris vin, men er vel mer korrekt ris øl, det er brygget som øl og som øl er det brygget på korn og ikke laget av frukt/druer.

Jeg har ikke peil på hvorfor jeg smaker vermouth da det er helt forskjellige ting

PS. den var lett avkjølt, først i kjølen noen timer så lot jeg den stå å varme seg litt i noen minutter før jeg prøvde den.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...