Gå til innhold

Bildene blir uklare, hvorfor det?

Anbefalte innlegg

Har omsider begynt å bevege meg bort i fra auto på mitt D3100, men sliter nå med at bildene blir veldig uklar. Bevegelsen blir ikke fanget men flyter liksom litt utover.

Jeg har satt kamera på "p", og har forstått det slik at jeg da kun skal tenke på iso og resten justeres selv? Har prøvd med forskjellige isoverdier, bilder innendørs og ute, men resultatet bli det samme, selv på små bevelgelser.

Noen tips her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har omsider begynt å bevege meg bort i fra auto på mitt D3100, men sliter nå med at bildene blir veldig uklar. Bevegelsen blir ikke fanget men flyter liksom litt utover.

Jeg har satt kamera på "p", og har forstått det slik at jeg da kun skal tenke på iso og resten justeres selv? Har prøvd med forskjellige isoverdier, bilder innendørs og ute, men resultatet bli det samme, selv på små bevelgelser.

Noen tips her?

To ting.

Fokus treffer ikke der du ønsker.

Løsning = Sett fokuspunkt der du ønsker.

Bevegelsesuskarphet.

Løsning = sjekk at du har rask nok lukkertid dersom det er folk du tar bilder av. Fornuftig lukkerhastighet kan feks 2 til 3 ganger brennvidden. Evt bruk stativ om det ikke er folk du tar bilde av

Lenke til kommentar

Når du setter kameraet i P så kan du både justere blender og stille lukkertid og kameraet vil tilpasse den andre. Du må altså selv følge med og ta stilling til hvor mye som skal være skarpt (blender) eller hvor raskt bildet må eksponeres (lukkertid) for at noe i bevegelse skal bli skarpt. Kameraet kan gjøre mye rart i auto og ofte vil det passe. Når du går ut av auto så er det for å ta kontroll selv, og det betyr at du må gjøre det også.

Jeg foretrekker å bruke blenderprioritet (A) mesteparten av tiden, fordi jeg skyter mest langsomme motiver og vil kontrollere dybdeskarpheten. Jeg må allikevel følge med på og vurdere om lukkertiden blir tilstrekkelig rask til å ungå rystelser i kameraet og eventuelt for å unngå at motiv i bevegelse blir uskarpt på grunn av for lang lukkertid - og noen ganger for å unngå at motiv i bevegelse blir skarpt på grunn av for kort lukkertid. :)

Hvis jeg var mer opptatt av å fryse bevegelse ville jeg brukt lukkerprioritet (S eller Tv) og så holdt et øye med om dybdeskarpheten ble tilstrekkelig (tynn eller tykk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...