Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valgets kval av Bosch 10.8V drill

Hvilken ville du valgt?  

4 stemmer

1. 1. Hvilken drill ville du valgt?

• Den med hurtigkobling!
      0
    • Den "Vanlige" hvor man må skru!

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på driller i det siste og har bestemt meg for å kjøpe en 10.8V Bosch drill (Blå)

Man får jo en slik kampanje med både slagdrill og vanlig boremaskin, men boremaskinen fåes i to forskjellige typer:

Nemmelig en med hurtigkobling i front og en vanlig hvor man må skru for å åpne "kjeften" (sikkert litt klønete forklart)

Her er en med hurtigkobling:

0601992970.jpg

Og her er den "vanlige":

bosch-gsr108vli-108v-cordless-drill-100786M.jpg

Noen som kan komme med fordeler ulemper vedrørende disse to systemene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den korte har vel ikke lys, noe man venner seg veldig fort til. Jeg syntes balansen ble helt feil da jeg testet begge. På den andre siden kommer man til på utrolig trange plasser med den. Den lange er også handy sånn sett, men forsatt ganske lang når det er trangt.

Hvis det ikke finnes en forlenger til bitholderen så kan du bare skru veldig grunnt med den, og det synes jeg er en stor ulempe. Har den lange og bruker den til absolutt alt utenom å skru terrassebord Blandet til og med ut en liten pakke flislim og fugemasse uten det miste problem :)

Lenke til kommentar

Ser vel ut som om det blir den "vanlige" tror jeg...

Tenkte jeg skulle kjøpe en slik "pakke" til ca. 2.400,- hvor det er 2stk. 10.8V driller, hvorav en av dem er en slagtrekker.

Men trenger også en vinkelsliper. Er den 18V batteridrevne til Bosch noe tess? Eller bør jeg satse på en med ledning?

Til slutt så trenger jeg også et såkalt multiverktøy ala Dremel 8200 (batteridrevet). Noen alternativer her som annbefales?

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet forskjellen, men hva er egentlig å foretrekke av disse til hobbybruk?

Hvis du skal bore, så trenger du en chuck. Om det følger med som tilbehør til den øverste, så er det vel og bra, ellers funker den jo kun som skrutrekker. En magnetisk bits-holder for å sette i en vanlig chuck følger ofte med i vanlige bits-sett, men med en slik i en vanlig drill bygger den som enden er inne på noe mer i lengden. Skal du inn i virkelig trange rom trenger du imidlertid en vinkelskrutrekker-forsats.

Edit: Batteridrevet vinkelsliper har jeg aldri prøvd, men rent intuitivt ville jeg satset på en med ledning. Vinkelsliping bruker mye kraft, og jeg ser for meg at selv kraftige batterier forholdsvis fort vil gå tomme.

Metabo har godt rykte på seg når det gjelder vinkelslipere, noe jeg også kan bekrefte selv.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Tenkte evt. å kjøpe alt fra Bosch jeg da.

Men vinkelsliperen vil nok bli ganske lite brukt, så det spørs vel om det holder med en bosch grønn her.

Dremel 8200 (batteridrevet) er jo en grei sak som får gjort mange småjobber.

Tror ikke jeg trenger 14.4V eller mer når det gjelder drill. Er stort sett boring av små hull, oppskruing av bilder etc. samt generell montering i hjemmet. Skulle jeg få behov for å bore litt i betong så følger det jo evt. også med en 10.8V slagdrill i pakken som klarer dette.

Lenke til kommentar

Men vinkelsliperen vil nok bli ganske lite brukt, så det spørs vel om det holder med en bosch grønn her.

Til sporadisk hobbybruk holder nok det aller meste, men uansett merke anbefaler jeg sterkt en med spindellås og "hurtigmutter" for verktøyfritt skivebytte. Bosch har såvidt jeg kan se kun spindellås, som vil si at du fortsatt trenger en nøkkel. Metabo har imidlertid en mutter som skal passe alle maskiner med M14 gjenge og tilstrekkelig spindellengde; den kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bore, så trenger du en chuck. Om det følger med som tilbehør til den øverste, så er det vel og bra, ellers funker den jo kun som skrutrekker.

Et VELDIG godt poeng som jeg hoppet glatt over! Den med chuck er overraskende sterk til de vanlige borejobbene i huset, så den erstatter virkelig 14v verktøy. Det er som sagt kun terrassebord jeg har slitt med, og der kom 14v til kort også.
Lenke til kommentar

Poenget er at jeg liksom skal ha en "drillpakke" for alle situasjoner JEG havner opp i her hjemme, og da er jeg fortsatt litt i villrede når det gjelder hva jeg skal velge.

At jeg kommer til å trenge en av 10.8V drillene avbildet i min første post er jeg 100% sikker på, og det er nok denne som kommer til å bli brukt i 90% av tillfellene her hjemme til skruing av hyller/bilder/småboring etc.

Men jeg holder nok en knapp på den "vanlige" typen hvor man må skru på fronten for å feste ting og tang. Da mener jeg bruksområdet er noe større enn å velge den andre.

MEN, så vil jeg også i noen enkelte tilfeller få bruk for en litt kraftigere sak for skruing av terassebord og boring i mur/betong en sjelden gang. Derfor så står det mellom en 14.4V og en 18V slagbormaskin.

De to drillene det da står mellom er disse:

14.4V Bosch Proff Dynamic GSB

18V Bosch Proff Dynamic GSB

Jeg var å kikket på disse to senest i dag og prisdifferansen fra 14.4 og 18V drillen i linkene ovenfor er bare 2-300kr. Problemet er at 18V "kun" har 7NM. mer kraft enn 14.4V drillen og den veier ganske mye mer og blir derfor litt mindre hendig. Dessuten så tror jeg at en 18V blir litt overkill til hjemmebruk.

Derfor så heller jeg egentlig mest mot 14.4V drillen i linken over.

Tar gjerne i mot argumenter og innspill for andre driller i Bosch proff serien til mitt bruk.

Jeg ser for meg at jeg da foreløpig har bestemt meg for følgende driller:

post-30214-0-83931500-1304030207_thumb.png

post-30214-0-71201700-1304030226_thumb.png

Lenke til kommentar

Settprisen på 1998 for to driller/skrumaskiner og "lommelykt", hvor er det? Vanlig pris på den i det settet som holdes av ei ei hånd på bildet er jo like mye, solgt aleine med to batterier. Den er forøvrig en drøm å jobbe med. Har skrudd opp endel lekter og gipsplater med den i det siste, både styrken, ergonomien og batterikapasiteten var imponerende.

18V slagdrill er muligens like bra. Men, av det jeg har prøvd av fullstørrelses slagdriller vil jeg si at jeg stadig foretrekker de med ledning. Ulempen med ledning og evt skjøteledning er mindre enn å ha en stor tung batteriklump nederst i skaftet. Dessuten er slagdriller med ledning billigere, og man slipper å lade batteri. De varer også "evig", mens oppladbare batterier, også de beste, dør før eller seinere.

Lenke til kommentar

Alle butikker som fører Bosch proff serien har dette "tilbudet" og avisen finner du i butikkene dems eller på nettsidene til bosch.

Grunnen til prisen er nok at de blir levert med "kun" ett batteri pr.stk. i dette settet (2xbatterier) og det er vel ofte batteriet som koster penger. Dessuten så tjener dem vel mer på og selge slike sett enn en og en drill.

Husk dog at 1998,- er eks.moms, så denne pakken koster 2.497,50 inkl.moms.

Lenke til kommentar

10.8-en min borrer faktisk ganske fint i pusset leca med stål/universalborr (ikke spør meg om hvor fort de blir sløve) :) Og batterier til disse jævelskapene skal Byggmakker ha over tusenlappen for. Jeg snublet over et på Bauhaus til 400,- og angrer på at jeg ikke kjøpte to.

Når det gjelder de tyngre skrujobbene synes jeg differansen opp til 14.4 v er for liten. Jeg har en grønn Bosch på 14.4 og den var ikke stort tøffere på terrassebordene mine enn 10.8-en. Jeg måtte opp i 18-19 v for å få særlig fremdrift.

Ellers er jeg litt enig med Svinks om at borrhammer er best med ledning. Hvor ofte bruker du den liksom... Man overlever en ledning en sjelden gang i blant.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Er det fler her som kan bekrefte at Bosch Blå 10.8V GSR skrutrekkeren og slagtrekkeren holder i massevis til skruing av feks. terassebord?

Hvor mange skruer sån ca. skrur denne lett før den må lades?

Sitter faktisk å vurderer om jeg kanskje ikke trenger noe annet enn den 10.8V pakken med vanlig boremaskin og slagbormaskin. Slagbormaskinen har jo hele 105NM. kraft grunnet slagfunksjonen.

Problemet er hvor lenge dem holder før batteriet må lades igjen. Det er vel akkurat når det gjelder varighet at 14.4V drillene med 3amp. batterier er overlegne?

Lenke til kommentar

Den kan ikke brukes til så tøffe jobber som terrassebord. Etter et par skruer er det ikke futt nok til å skru den siste biten.

Nåja... det må vel være en liten overdrivelse (eller underdrivelse)?

At den ikke klarer mer enn 1-2 skruer har jeg faktisk vanskelig med å forså, siden min fars grønne 7.2V Bosch klarer 20-30 terasseskruer før den begynner å miste frasparket på slutten.

Da må du vel ha hatt en drill som var defekt eller noe?

For vi snakker om den nye 10.8V drillsettet til Bosch proffesional her, hvorav det også følger med en slagtrekker på 10.8V med 105NM styrke.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...