Tias Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Jeg vurderer å invistere i dual om en stund, sikkert ikke før om et år eller noe men greit å ha litt info i hodet først . Slik som prisene er på opteron nå så lønner det seg ikke i forholdt til xeon, en opteron 1,8ghz koster 7-8 tusen og en 2,8 xeon får du for 4 lapper. Prisene kommer nok til å endre seg, men tar xeon delen først. Ser at hovedkortene til xeon baserer seg på e-atx standaren, er det noe vanlige atx-kabinetter ikke støtter? Har feks et Chieftec kabinett støtte for dette eller er det nødvendig med svindyre kabinetter fra merkelige leverandører? Psu delen er jeg og litt skeptisk til. Trenger man en spesiell, rådyr psu med støtte for andre ting enn en helt vanlig psu? Er man nødt til å kjøre ecc ram på et xeon hovedkort, eller er dette valgfritt? Hmm, tror det var alt jeg lurte på. Setter pris på alle svar. MVH Tias Edit: Microplex svarte på forfaktor spørsmålet mitt. Det viser seg at Chieftec kabinettene går greit. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Hvis du absolutt skal ha dual (en grei ting synes jeg da) ville jeg heller gått for AthlonMP istedenfor Opteron / Xeon. Prisforskjellen er enorm, og det er en del punkter som du må ta hensyn til. Opteron/Xeon HK har ikke AGP port (ikke det jeg har funnet ihvertfall). De krever også et stort kabinett grunnet EATX, disse er ikke nødvendigvis så dyre, du kan godt kjøpe et brukt et. Xeon krever en spesiell strømforsyning, vet ikke med Opteron. HK 'ene har svært få vanlige PCI porter, resten er PCI-X (som bl.a støtter hotswap av PCI kort) og de kan du ikke bruke vanlige PCI kort på. Du må ikke bruke ECC RAM, men de fleste (litt dyre) servere bruker dette av stabilitetshensyn. Xeon/Opteron CPU'er er optimalisert for krevende databehandling, og du vil sikkert ikke merke noen stor ytelsesøkning i forhold til en helt vanlig maskin med den nyeste hw. Til spill, surfing, kontorapplikasjoner og vanlige oppgaver en bruker pc til, blir det litt overkill å bruke Xn/Op på, siden det ikke går så mye fortere. Til videoediting, databaser, webservere o.l er det mest å hente på Xn/Op. Lenke til kommentar
opresterud Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Opteron/Xeon HK har ikke AGP port (ikke det jeg har funnet ihvertfall). De krever også et stort kabinett grunnet EATX, disse er ikke nødvendigvis så dyre, du kan godt kjøpe et brukt et. Xeon krever en spesiell strømforsyning, vet ikke med Opteron. HK 'ene har svært få vanlige PCI porter, resten er PCI-X (som bl.a støtter hotswap av PCI kort) og de kan du ikke bruke vanlige PCI kort på. Husker jeg ikke helt galt, så har Tyan ett kort med AGP port og vanlig ATX format, som er rettet mot workstation. Men jeg tror ikke du slipper unna ett power med 8 pins 12V kontakt (i motsetning til 4-pins ATX12V som brukes til P4). Men nå går det ville rykter om at ASUS lanserer ett Xeon dual kort basert på 875P (!). Se her: http://www.asus.com/products/server/srv-mb...l/overview.htm# og evt. her http://www.xbitlabs.com/news/mainboards/di...0723023945.html Ola Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Jeg vurderer å invistere i dual om en stund, sikkert ikke før om et år eller noe men greit å ha litt info i hodet først . Slik som prisene er på opteron nå så lønner det seg ikke i forholdt til xeon. Tviler på at prisene er like om et år.. Opteron er jo helt nye alt nytt er dyrt. Lenke til kommentar
Tias Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Klart prisene på Opteron kommer til å synke med tiden, men det gjenstår å se hvor mye. En Xeon cpu er ikke såå dyr, du får en grei model for 3000kr i dag, og et hovedkort koster 4-5 lapper. Prisene holder seg nok, og ytelsen øker med tiden . Hvorvidt alle Xeon-kort har agp er jeg ikke sikker på, men de jeg har sett på, med I7505 chipset har alle agp 8x. AMD MP er uaktuelt for meg, var uaktuelt for et år siden og er nok uaktuelt om enda et år. Alt for lav båndbredde for min del. Håper på nye xeon modeller ved neste generasjons intel cpu'er. Med høyere fsb. 533 er greit nok, men 800 eller høyere er jo dømt til å komme en eller annen gang, og sansynligvis før jeg invisterer . Dual ddr som er ute i både amd og intel verden i dag er et must, og jeg anntar at ddr 266 har blitt oppgradert til ddr 400 eller høyere om et år. Jeg anntar Xeon kanskje kommer til å bli litt overkill, det kan alltids komme godt med. Men det er ikke om xeon er noe for meg jeg vil vite, jeg vil vite det jeg trenger vite for å sette sammen et brukbart xeon system. Ikke nødvendigvis sagt at jeg kommer til å kjøpe xeon, opteron eller amd mp, ikke sikkert det blir noen form for dual i det heletatt, men det jeg vil vite per i dag er den nøvendige teorien jeg trenger. Okey, oppsumering: Jeg trenger kabinett med støtte for e-atx, noe Chieftec har. Jeg trenger og en e-atx strømforsyning. ECC ram er ikke nødvendig, jeg kommer ikke til å bruke den som server men heller som arbeidshest. Takk for alle svar, håper på flere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå