Gå til innhold

Bygge opensuse distribusjon fra bunnen

Anbefalte innlegg

Hvor får du det ifra? Det jeg mener er at enklere kort kan bruke mye av den samme driveren som mer komplekse kort siden grunnbestandelene er felles. Når det kommer til større modeller i samme serie (HD5xxx f.eks) er ofte forskjellen kun antall shadere/klokkefrekvens++, slik at de fint kan bruke samme driver.

Ok da forstår jeg poenget.

Ikke så verst hvis det er mulig.

Problemet blir riktignok hvis man prøver å overklokke skjermkortet i linux.

Tror du skjermkortet funger mindre stabilt da en i windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisenser? Hvordan kan lisenser kommer i veien?

Er det ikke fritt for utviklerene å skrive sine egne driver på linux?

Altså når kildekoden er offentliggjort betyr det hvem som helst av produsentene kan redigere/oppdatere disse.

Lisenser er en jungel, Heldigvis er mesteparten av Linux programvaren (og selve kjernen*) lisensiert under GPL. Det er en veldig grei og lettlest lissens som anbefales å lese gjennom hvis du er interessert i å finne ut mer om Open Source :)

Grunnen til at jeg ikke uten videre kan skrive min egen Broadcom driver er mangelen på dokumentasjon og specs (og ferdigheter...) . Hvis produsenten gir ut det som trengs er det ikke noe i veien for at folk kan lage sine egne drivere.

* med unntak av binary-blobs som må til for å få Trådløs-Broadcom-kortet til å virke.

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar

High end?

High-end ja, som f.eks hp xw / z seriene.

Server/arbeidstasjon er 2 forskjellige begreper.

No shit sherlock

.

Prøv å sett deg inn å både sette opp 3 arbeidstasjoner og 1 server, som skal drifte et nettverk privat for å dekke mitt behov?

Klarer du det? Hvor mange timer bruker du på et slik oppsett? 2 timers installasjon?

Ditt oppsett er BANALT enkelt, jeg skulle klart serveren på 30 min, og "kickstarten" av arbeidsstasjonene burde gå på 15 min.

Lenke til kommentar

Ditt oppsett er BANALT enkelt, jeg skulle klart serveren på 30 min, og "kickstarten" av arbeidsstasjonene burde gå på 15 min.

Snakker du om normal instalasjon uten noe tillegg?

Eller mener du klarer å legge til diverse spill, drivere, virtualiserings klienter, Mediacenter etc på den korte tiden?

I tillegg legge til sidebar effekter, skrivebordikoner?

Det du snakker om her, er et "Ghost" imaget du installer fra, da har man alt man trenger.

Hvis du klarer å sette opp serveren på 30 minutter med ferdig "Domain" Lamp og et images for nettverkinstallasjon må du være raskere en dagens SSD disker.

Kaptein: LGPL lisens også.

Men ja jeg syns disse burde skrives om.

Siden om alt må være "Fri/Fritt tilgjengelig" betyr det også at programvaren er ikke på samme nivå som å betale for programvaren og beregnet på flinke brukere.

Nå trenger ikke Liboffice, firefox, audiacity være slik, men gimp er nok litt vanskeligere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du sa ingenting om HVA som skulle være satt opp. Alle mulige effekter osv bruker jeg ikke. Men på den tiden skulle jeg klart sentralisert lagring, bruker autentisering og alle mulige drivere(disse ligger jo i kjernen allerede).

Mediacenter er da ikke en arbeidsstasjon ting, så det tenkte jeg heller ikke på, men legg til 15min for å putte en minnepinne med xbmc i maskinen.

Og nei, jeg snakker ikke om ett "ghost" image, full innstallasjon av alt.

Lenke til kommentar

kpolberg: Hvis du har maskinvare til det, programvaren er gratis.

Hvorfor bruker du ikke alt som løfter maskinvaren noen hakk?

Hvis du sitter på en ganske så kraftig stasjonær eller god laptop.

Selv om jeg er enig at man kan installere openSUSE på 30 minutter ved full installasjon.

Så er det mulig å utvide ennå flere spill og slik. Hvis man setter det opp etter installasjon.

3d effekter, fonter, Restricted plugins f.eks

Finnes det flere DVD plater til 64 bits Opensuse?

Siden under installasjon får man spørsmålet om man har tilegg media plate?

Det kjenner jeg ikke til. Men må være noe SUSE opplegg i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå begynner du å vingle igjen, du drar inn alt mulig rart som ikke nødvendigvis er relatert til tema. Klar å hold deg til noen få ting om gangen, les igjennom dine egen poster, gjerne flere ganger, for å forsikre deg om at det du skriver blir forståelig for andre. Det er en del utfordringer her.

Grunnen til at microsoft må "Fjerne funksjoner" av operativsystemet.

Er fordi microsoft blir saksøkt for å nekte konkurentene å installere andre nettleser og mediaplayer.

Dette er feil. Ingen har hindret MS i å legge til programmer i Windows, MS er saksøkt og bøtelagt/dømt for å missbruke sin markedsdominans.

Siden folk ikke gidder å gjøre det, er greit nok med standard nettleser mener noen.

Det er mange som ikke vet bedre. Mange tror at "den blå E'en" er internett. Når jeg har fortalt personer at de må åpne nettleseren så svarer de "nettleser? hva er det?", og de skjønner det først når de får beskjed om "den blå E'en". Det har også resultert i at jeg må døpe om navnet på nettleser ikonene til å inkludere ordet internett, så de skal forstå hva det er. Du må ikke undervurdere mangel på ferdigheter og forståelse hos de store massene som ikke har noen spesiell interesse for data, annet enn de enkle tingene de skal bruke det til.

Microsoft kunne godt gitt ut 3D spill som en del av windows, men det nekter spillutviklerne å gjøre for å tape fortjeneste, så da blir det små spill isteden.

Det tviler jeg på. Hadde spill utviklerne fått betalt så hadde det nok vært helt greit. Men da hadde prisen på Windows lisensen gått opp, noe som kan påvirke salget til MS. Og dette er en lite praktisk måte å distribuere spill på. Dessuten så ønsker nok MS å ha en basis Windows installasjon som passer flest mulig, og ikke ha med alt mulig annet. Det er mye av det samme som du ser med linux distribusjonene. Siden det meste av programvare i linux er fri så blir det ikke noe ekstra kostnad å legge ved dette, derfor ser vi flere programmer kommer ferdig installert. Og man velger kun de programmene man regner flest mulig har behov for, resten må man på lik linje som i Windows installere i etterkant.

Som du nevner, så kunne brukerne bare ha hatt Splashtop isteden for annet operativsystem?
Disse OSene er beregnet for nettopp de som kun skal sjekke epost eller ta en rask tur på nettet. Så kan man starte opp ett minimalt OS veldig raskt, i stedet for å bruke mye lengre tid på ett "fult" OS bare fordi man skal gjøre en enkelt og rask oppgave. Det er ikke ment til å være en erstatter for ett full blods OS, kun ett tillegg. Men hvis du kun bruker enkel epost og skal lese noen nettaviser så kan det være at minimale OS som dette er alt du trenger.

Problemet er at Splashtop trenger å installeres i windows for å fungere.

Altså hvis hovedkortet hadde det innebygget, kunne vi i følge deg droppet linux distribusjon?

Det finnes alternativer som Asus Express Gate, og dette ligger på hovedkortet. Dette er mini OS som kan startes uten å installere noe først. Og dette er linux baserte OS.

så det gjør lite å ha 6 nettlesere

Er da ikke noe problem å ha flere nettlesere i Windows. På jobben har jeg IE, Opera, FF, Chrome og Safari. Hjemme IE, Opera, FF og Chrome (i Windows).

Hva med at driverene finnes? Men folk ikke vet om disse driverne?

Det fine med linux er at de fleste driverne ligger i kjernen, derfor trenger du ikke å installere noen. Er stort sett bare proprietære drivere du må installere etterpå hvis ønskelig. Men hvis det skulle være slik at det trengs andre drivere, og folk ikke vet om disse, så må de enten søke etter dem eller spørre om hjelp f.eks. her. Dette er ikke noe anderledes med andre OS. At folk ikke vet, er folks problem, da må folk prøve å finne ut av ting. Er begrenset hvor mye man kan holde folk i hånda og sy puter under armene på dem. Man kan ikke forvente at man skal skjønne alt, kunne alt osv uten å sette seg inn i hvordan ting fungerer og henger sammen. Noe alt for mange forventer når det kommer til data.

Lenke til kommentar

kpolberg: Hvis du har maskinvare til det, programvaren er gratis.

Hvis du sitter på en ganske så kraftig stasjonær.

Fordi det egentlig ikke løfter maskinen, det er bare bling. Bling gjør ingenting.

Selv om jeg er enig at man kan installere openSUSE på 30 minutter ved full installasjon.

Så er det mulig å utvide ennå flere spill og slik.

?

3d effekter f.eks

Se over.

Finnes det flere DVD plater til 64 bits Opensuse?

Siden under installasjon får man spørsmålet om man har tilegg media plate?

Vet jeg ingenting om, bare prøvd opensuse én gang (og synes det var et ork med liveDVD fremfor liveCD).

Lenke til kommentar

Hvis du sitter på en ganske så kraftig stasjonær eller god laptop.

Fordi min maskivare blir brukt til andre ting, enn effekter som hemmer meg i det arbeidet jeg gjør.

Så er det mulig å utvide ennå flere spill og slik. Hvis man setter det opp etter installasjon.

Ja, hvorfor tror du det ligger i pakkebehandleren? Men det at du har det lett tilgjengelig i pakkebehandleren betyr jo ikke at det er nyttig for alle å ha det innstallert på sin maskin?

3d effekter, fonter, Restricted plugins f.eks

Er slike ting jeg fjerner, hvis en effekt stjeler tid. Så er den totalt overflødig for min del, hvis den øker effektiviteten kan det være jeg beholder den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om lisenser.

De forskjellige distribusjonene har litt forskjellig fokus. F.eks. Fedora skal vise frem det beste innenfor fri programvare. Derfor finner du ikke f.eks. Opera, nvidia og amd/catalyst drivere i Fedora sine pakkebrønner, da dette ikke er fritt. Det betyr ikke at det ikke er mulig å installere i etterkant.

Programmer, biblioteker o.l. som programmer benytter, drivere osv er underlagt forskjellige lisenser, og disse gir muligheter og setter begrensinger i forhold til hva man kan gjøre. Så selv om man vil gjøre noe, så er det ikke gitt at man har lov eller får lov, eller at man må betale (og kanskje mer enn man er villig til). Så ting er sammensatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lær deg å bruke Linux før du skal begynne å lage din egen spesialsydde Linux distribusjon (hva er det du ikke får i alle andre linux distroer egentlig,som du får om du lager din egen?)

Brukervennlighet, eget tilpassning, raskere oppsett etc.

Selv syns jeg en kombinasjon av http://supergamer.org/ og http://edubuntu.com/ høres bra ut.

Selvsagt bruker opensuse sin tilpasset installasjon medie, slik at man enkelst kan velge hva man vil ha? Hva syns dere? Mener dere vi ikke trenger dette?

Testen er dårlig.

Et google søk "The great linux" burde gi bedre treff.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva er dårlig med den?

Dette er resulatatet jeg får:

100%
OpenSuSE
Hjemmeside:  http://www.opensuse.org/
Screenshots:  The Coding Studio
Get CD / DVD:  Order from PCTech 101
CD/DVD can also be downloaded from the distributions homepage
The openSUSE project is a community program sponsored by Novell. Promoting the use of Linux everywhere, this program provides free, easy access to the world's most usable Linux distribution, SUSE Linux. OpenSUSE delivers everything that Linux developers and enthusiasts need to get started with Linux. Hosted at opensuse.org, the project features easy access to builds and releases. It also offers extensive community development programs for open access to the development process used to create SUSE Linux.

(Denne distribusjonen har også en "Live-CD" du kan bruke for å teste distribusjonen FØR du installerer den!)

100%
Kubuntu
Hjemmeside:  http://www.kubuntu.org/
Kubuntu is a user friendly operating system based on KDE, the K Desktop Environment. With a predictable 6 month release cycle and part of the Ubuntu project, Kubuntu is the GNU/Linux distribution for everyone.

(Denne distribusjonen har også en "Live-CD" du kan bruke for å teste distribusjonen FØR du installerer den!)

100%
Linux Mint
Hjemmeside:  http://www.linuxmint.com/
Originally launched as a variant of Ubuntu with integrated media codecs, Linux Mint has now developed into one of the most user-friendly distributions on the market - complete with a custom desktop and menus, several unique configuration tools, a web-based package installation interface, and a number of different editions. Perhaps most importantly, this is one project where the developers and users are in constant interaction, resulting in dramatic, user-driven improvements with every new release

100%
Fedora
Hjemmeside:  http://fedora.redhat.com/
The goal of The Fedora Project is to work with the Linux community to build a complete, general purpose operating system exclusively from open source software. Fedora Core is built to provide choice. It includes the latest versions of many software packages, including both GNOME and KDE desktop environments. Fedora Extras, a repository built entirely by volunteers, provides thousands more packages, and is enabled for use by default.

100%
Ubuntu
Hjemmeside:  http://www.ubuntulinux.org/
Ubuntu is a free, open source operating system that starts with the breadth of Debian and adds regular releases (every six months), a clear focus on the user and usability (it should "Just Work", TM) and a commitment to security updates with 18 months of support for every release. Ubuntu ships with the latest Gnome release as well as a selection of server and desktop software that makes for a comfortable desktop experience off a single installation CD.

100%
Mandriva
Hjemmeside:  http://www.mandrivalinux.org/
Mandriva Linux (formerly known as Mandrake Linux) was created in 1998 with the goal of making Linux easier to use for everyone. Mandriva offers all the power and stability of Linux to both individuals and professional users in an easy-to-use and pleasant environment.

I tillegg fant vi disse treffene, sortert etter hvor bra de passer:

95%
Debian
Debian is a free operating system (OS) for your computer. An operating system is the set of basic programs and utilities that make your computer run. Debian GNU/Linux provides more than a pure OS: it comes with over 15490 packages, precompiled software bundled up in a nice format for easy installation on your machine.

Spørsmålene klarer ikke å skille disse.

Opensuse sitt installasjonsmedie? Velge hva en vil ha? Hva snakker du om?

Du har tydligvis ikke prøvd opensuse.

Altså ulempen med ubuntu er den installerer kun det ubuntu sine utviklere har valgt som en standard installasjon.

Mandriva/Opensuse kan man velge nettleser under installasjon, også fedora.

Der KDE,Gnome, XFCE er på samme DVD.

opensuse8.png

Altså noe slikt, det er veldig enkelt, men få valgt. Holder nok for den gjennomsnittlige brukeren. Men hadde ikke hatt noe imot den dekker ennå flere behov.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva er dårlig med den?

100%
OpenSuSE
Hjemmeside:  http://www.opensuse.org/
The openSUSE project is a community program sponsored by Novell. Promoting the use of Linux everywhere, this program provides free, easy access to the world's most usable Linux distribution, SUSE Linux. OpenSUSE delivers everything that Linux developers and enthusiasts need to get started with Linux. Hosted at opensuse.org, the project features easy access to builds and releases. It also offers extensive community development programs for open access to the development process used to create SUSE Linux.

100%
Kubuntu
Hjemmeside:  http://www.kubuntu.org/
Kubuntu is a user friendly operating system based on KDE, the K Desktop Environment. With a predictable 6 month release cycle and part of the Ubuntu project, Kubuntu is the GNU/Linux distribution for everyone.

100%
Linux Mint
Hjemmeside:  http://www.linuxmint.com/
Originally launched as a variant of Ubuntu with integrated media codecs, Linux Mint has now developed into one of the most user-friendly distributions on the market - complete with a custom desktop and menus, several unique configuration tools, a web-based package installation interface, and a number of different editions. Perhaps most importantly, this is one project where the developers and users are in constant interaction, resulting in dramatic, user-driven improvements with every new release

100%
Fedora
Hjemmeside:  http://fedora.redhat.com/
The goal of The Fedora Project is to work with the Linux community to build a complete, general purpose operating system exclusively from open source software. Fedora Core is built to provide choice. It includes the latest versions of many software packages, including both GNOME and KDE desktop environments. Fedora Extras, a repository built entirely by volunteers, provides thousands more packages, and is enabled for use by default.

100%
Ubuntu
Hjemmeside:  http://www.ubuntulinux.org/
Ubuntu is a free, open source operating system that starts with the breadth of Debian and adds regular releases (every six months), a clear focus on the user and usability (it should "Just Work", TM) and a commitment to security updates with 18 months of support for every release. Ubuntu ships with the latest Gnome release as well as a selection of server and desktop software that makes for a comfortable desktop experience off a single installation CD.

100%
Mandriva
Hjemmeside:  http://www.mandrivalinux.org/
Mandriva Linux (formerly known as Mandrake Linux) was created in 1998 with the goal of making Linux easier to use for everyone. Mandriva offers all the power and stability of Linux to both individuals and professional users in an easy-to-use and pleasant environment.

I tillegg fant vi disse treffene, sortert etter hvor bra de passer:

95%
Debian
Debian is a free operating system (OS) for your computer. An operating system is the set of basic programs and utilities that make your computer run. Debian GNU/Linux provides more than a pure OS: it comes with over 15490 packages, precompiled software bundled up in a nice format for easy installation on your machine.

Slo det deg ikke at det var ideen? Alle disse distroene ligner veldig og prøver å nå ca. det samme målet.

Opensuse sitt installasjonsmedie? Velge hva en vil ha? Hva snakker du om?

Du har tydligvis ikke prøvd opensuse.

Joda, en gang. Var tungvindt fordi det var liveDVD, og ikke helt min kopp te. Jeg skjønner fortsatt ikke hva du snakker om.

Altså ulempen med ubuntu er den installerer kun det ubuntu sine utviklere har valgt som en standard installasjon.

Det gjelder opensuse og.

Men igjen, en DVD rommer 4.7GB, en cd ~800. Besides, ubuntu tilbys i både XFCE, LXDE og KDE-varianter, selv om de ikke er på samme disk. Det er en smal sak, og alle DEs og nettlesere kan lett installeres i ettertid.

Altså noe slikt, det er veldig enkelt, men få valgt. Holder nok for den gjennomsnittlige brukeren. Men hadde ikke hatt noe imot den dekker ennå flere behov.

Hvilke behov? Du drar stadig vekk opp behov men sier aldri hva det er.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Den forteller deg at alle disse vil passe. Problemet er at du forventer/tror at det er stor forskjell på linux distribusjonene.

Og hva så, det du mangler installerer du bare etterpå med pakkebehandleren. Mener å huske at Ubuntu alternative installer (eller hva den heter igjen), som er ascii/tekst basert, gir deg noen flere valg under installasjon. Fedora gir deg også muligheten til å installere det meste under installasjon, du kan legge til flere pakkebrønner enn standard, men om du gjør dette under installasjon eller etter installasjon blir detaljer, resultatet blir det samme.

Uansett så er dette ett ikke problem, kun du som blåser det opp til noe mye større enn det faktisk er :mad:

Endret av Crowly
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett så er dette ett ikke problem, kun du som blåser det opp til noe mye større enn det faktisk er :mad:

Ok, vi får prøve å løse problemet på enklest måte.

Nå er jeg usikker på om opensuse bruker denne: (Snakk om programvare pakkebehander):

Hvis vi gjør dette så enkelt som mulig:

Oppdatering: Her kan alle oppdateringene installeres fra.

x86_64

Tileggmatrialet:

repo oss

Games for X86_64

More games

Skjermkortdriver oppdatering:

Nvidia primary drives

ATI HD primary drives

Nå har jeg nevnt noen ting en Opensuse må ha.

Men kan noen hjelpe meg å finne pakkebehandler liste for disse:

Edubuntu (Altså tillegprogramvare disse følger med?)

Ønsker helst norske speil siden de er nok raskere.

Alt hjelp her setter jeg pris på til opensuse/Ubuntu 11.04 når den kommer.

Er dette noe dere kan hjelpe til med?

Det gjør ikke noe om det er snakk om hele "Tilegget" til disse, (Mye er bra).

Gjerne med kobinasjon av "Select all packes" kommando slik at alt blir installert også.

Creative, Logitech, Opera, Google Earth, Spotify, Realone player etc, alt som finnes til linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok, vi får prøve å løse problemet på enklest måte.

Nå er jeg usikker på om openoffice bruker denne: (Snakk om programvare pakkebehander):

Hvis vi gjør dette så enkelt som mulig:

Oppdatering: Her kan alle oppdateringene installeres fra.

x86_64

zypper update

zypper install package

Skjermkortdriver oppdatering:

Nvidia primary drives

ATI HD primary drives

Hvem har BÅDE nvidia OG amd-kort?

Uansett:

zypper install package

Nå har jeg nevnt noen ting en Opensuse må ha.

Må og må fru blom.

Men kan noen hjelpe meg å finne pakkebehandler liste for disse:

Edubuntu (Altså tillegprogramvare disse følger med?)

apt.

Ønsker helst norske speil siden de er nok raskere.

For *buntu: vim /etc/apt/sources.list -- velg norsk mirror.

I opensuse gjør du det en plass i yast, bør være ganske rett frem.

Alt hjelp her setter jeg pris på til opensuse/Ubuntu 11.04 når den kommer.

Er dette noe dere kan hjelpe til med?

Ja.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...