Kaptein... Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Forsåvidt enig med deg der, langt fra alt er plug and play og det finnes mye gammel og dårlig programvare for Linux. Personlig tror jeg ikke dette har noe med at Linux brukere er fattig. Hvis man ser på The Humble Frozenbyte Bundle betalte Linux brukere 3 ganger så mye for pakken som Windows brukere, vi sto for ca 25% av den total kaka, så vi er villig til å betale for god programvare. Hvis du vil donere penger til et prosjekt er det supert! Bare vær klar over at $30 dollar ikke er all verdens selv om det virker slik når man fisker det ut av lommeboken Haiku-os hadde en kronerulling for ei stund tilbake, de fikk faktisk inn nok penger til å ansette en (eller flere?) utviklere for å kode på Haiku så donasjoner kan også fungere. Tror grunnen til at det er færre gode programmer til Linux en Windows er ene og alene brukermassen. Meste parten av programmene jeg bruker til Windows er open source rett og slett fordi de ofte er bedre. Om du i dag vil lage en program som spiller av en lydfil med et gui på toppen vil du spare mye tid (og penger) med å gå for åpne biblioteker. Du slipper å finne opp hjulet på nytt og sparer mye tid.Betingelsen for bruk av disse bibliotekene kan tvinge programmet til å velge en form for lissens framfor en annen. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Latskap tilhører norges befolkning (90%) siden personene ønsker å bruke andre ting å gjøre en å sette opp linux. Linux er ikke for alle. Vi som synes maskiner er gøy kan kose oss med det, hva alle andre bruker interesserer meg lite. Endret 28. april 2011 av Kaptein... Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Latskap tilhører norges befolkning (90%) siden personene ønsker å bruke andre ting å gjøre en å sette opp linux. Det fleste pc brukere i dag er enkle brukere (har jeg inntrykk av). De ønsker kun web, e-post, enkel tekst behandling, chatting o.l. Disse er avhengig av å få ting satt opp for seg, det være linux, windows eller osx. Forskjellen er at du får kjøpt (lagt flere) maskiner med ferdig konfigurert windows og osx enn med linux. Men skulle denne andelen med brukere måtte installert OSet selv, så hadde de hatt like store problemer uansett hvilket OS de hadde valgt. Men etter at linux er installert, så er basis installasjonen langt mer komplett enn sammenlignet med windows (men windows har blitt bedre enn tidligere på driver siden). at operativsystemet er tilpasset kraftige arbeidstasjoner Dette har vi vært igjennom før. Problemet med dårlige eller manglende drivere er hardware produsentene sin skyld. Enten at de ikke lager drivere til linux eller ikke gir ut dokumentasjon slik at andre kan lage driverne. Da må man ty til reverse engineering, men det blir ofte ikke like bra. at alt programvare finnes som er tilgjengelig for Opensuse All linux kompatibel programvare er vel det, kan være at en del av det må kompileres selv. Ellers så er det som tidligere nevnt ikke slik at ett pc program er ett pc program. Ett program må tilpasses hvert enkelt OS, blir som med at ett Xbox 360 spill ikke kan kjøres på PS3. å hvorfor ikke tjene penger på de? Det er to tankeganger når det kommer til programvare. 1) Du skal betale for hardware og all programvare skal være gratis/fri. 2) Du betaler for både hardware og programvare. Leste du igjennom denne, sist gang jeg refererte til den? Guide: Linux Hva er det? (side 2) For å vite hva Linux er må vi gå tilbake ca. 25 år, når Richard Stallmann i september 1983 startet utviklingen av et åpent operativsystem. Motivasjonen bak prosjektet var blant annet å starte et utviklingsmiljø som de hadde på labben ved MIT, hvor kildekoden til operativsystemet ITS (Incompatible Timesharing System) kunne leses, brukes og modifiseres av alle, selv utviklere utenfor MIT.<snipp> Operativsystemet ble senere kjent som GNU, et akronym for "GNU is Not Unix". <snipp> Linux var egentlig ikke ment for allminnelig bruk, men når Linus lastet den opp på nettet, fri for bruk av alle og til hvilket som helst formål, var det mange om ikke kunne motstå fristelsen av å parre kjernen med GNU. Kombinasjonen - kalt GNU/Linux - ble raskt populær og er grunnlaget for et hundretalls operativsystem idag. Likevel ble Linux-kjernen aldri en del av GNU prosjektet, og er utviklet som et separat prosjekt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Latskap tilhører norges befolkning (90%) siden personene ønsker å bruke andre ting å gjøre en å sette opp linux. Det fleste pc brukere i dag er enkle brukere (har jeg inntrykk av). De ønsker kun web, e-post, enkel tekst behandling, chatting o.l. Disse er avhengig av å få ting satt opp for seg, det være linux, windows eller osx. Forskjellen er at du får kjøpt (lagt flere) maskiner med ferdig konfigurert windows og osx enn med linux. Men skulle denne andelen med brukere måtte installert OSet selv, så hadde de hatt like store problemer uansett hvilket OS de hadde valgt. Men etter at linux er installert, så er basis installasjonen langt mer komplett enn sammenlignet med windows (men windows har blitt bedre enn tidligere på driver siden). Grunnen til at microsoft må "Fjerne funksjoner" av operativsystemet. Er fordi microsoft blir saksøkt for å nekte konkurentene å installere andre nettleser og mediaplayer. Siden folk ikke gidder å gjøre det, er greit nok med standard nettleser mener noen. Microsoft kunne godt gitt ut 3D spill som en del av windows, men det nekter spillutviklerne å gjøre for å tape fortjeneste, så da blir det små spill isteden. Som du nevner, så kunne brukerne bare ha hatt Splashtop isteden for annet operativsystem? Problemet er at Splashtop trenger å installeres i windows for å fungere. Altså hvis hovedkortet hadde det innebygget, kunne vi i følge deg droppet linux distribusjon? Eller gått for en minilaptop med Splashtop isteden? Men ja er enig i deg, at Linux miljøet gjør ting mere tilpassningsvennlig. Siden der er konkuransen fri, siden det er så mange distribusjoner så det gjør lite å ha 6 nettlesere på en distribusjon under normal installasjon. at operativsystemet er tilpasset kraftige arbeidstasjoner Problemet med dårlige eller manglende drivere er hardware produsentene sin skyld. Enten at de ikke lager drivere til linux eller ikke gir ut dokumentasjon slik at andre kan lage driverne. Da må man ty til reverse engineering, men det blir ofte ikke like bra. Hva med at driverene finnes? Men folk ikke vet om disse driverne? Kan være tilfelle i 40% av tilfellene. Altså driverne finnes f.eks i ubuntu men ikke på opensuse. Og ingen har testet disse? Endret 28. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Finnes en driver i Ubuntu finnes den i opensuse. Du slenger forresten ut ubegrunnede prosenter i hytt og pine, har du noe belegg for disse tallene? (90% of all statistics are made up on the spot. ) Endret 28. april 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Finnes en driver i Ubuntu finnes den i opensuse. (90% of all statistics are made up on the spot. ) Nå snakker vi om hvor enkelt driverne er å installere. Riktignok kan noen distribusjoner ha 1 click installasjon, mens andre ikke. Kanskje jeg burde droppe statestikker? Hva forskjellig navn på distribusjon størrelser er det? Fikk jeg lyst å vite, (Mini-*) (Small-*) (Midi-*) (Maxi-*)? Der jeg foretrekker maxi som har alt. På små maskiner er nok greit nok med Splashtop som en del av hovedkortet. Da denne er beregnet for få behov. Hvis vi snakker om drivere: Live! Cam Vista IM VF0420 Epson Stylus Photo 1410 PIXMA MP630 linux driver Er jo dette en fin samling som et eksempel. Men ja som RPM problemet kan forutsake kan maskinvaren/operativsystemet være dårlig optimert for 64 bits OS. Kan noen her garantere at disse driverne burde funger 100% perfekt i opensuse 11.04 (64 bits) Med nyere operativsystem? Regner omtrent som i windows XP/vista. Kan man ikke si disse er så plug an play installasjon. Det er nok mulig å få disse å fungere like enkelt som i windows XP eller vista. Endret 28. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Finnes en driver i Ubuntu finnes den i opensuse. (90% of all statistics are made up on the spot. ) Nå snakker vi om hvor enkelt driverne er å installere. Riktignok kan noen distribusjoner ha 1 click installasjon, mens andre ikke. Det sa du ingenting om. Kanskje jeg burde droppe statestikker? Kanskje du burde det, ja. Hva forskjellig navn på distribusjon størrelser er det? Fikk jeg lyst å vite, (Mini-*) (Small-*) (Midi-*) (Maxi-*)? Distribusjonsstørrelser? Hæ? Der jeg foretrekker maxi som har alt. Ok, hva er det hvilke distribusjoner har og ikke har? På små maskiner er nok greit nok med Splashtop som en del av hovedkortet. Da denne er beregnet for få behov. "Få behov"? Hvilke spesifikke behov er det du har hvor instant-on OS ikke KAN gjøre jobben? Helt konkret, ikke masse vissvass. Besides, instant-on OS er ment som en ekstragreie, ikke for å dekke primærbehov. Hvis vi snakker om drivere: Live! Cam Vista IM VF0420 Epson Stylus Photo 1410 PIXMA MP630 linux driver Er jo dette en fin samling som et eksempel. Men ja som RPM problemet kan forutsake kan maskinvaren/operativsystemet være dårlig optimert for 64 bits OS. Veldig sjelden du trenger denne optimaliseringen, gitt. Hvilke fordeler tror du det gir? Kan noen her garantere at disse driverne burde funger 100% perfekt i opensuse 11.04 (64 bits) Med nyere operativsystem? Regner omtrent som i windows XP/vista. Ingen kan vel garantere noe, men så lenge det er linuxdrivere kan vel regne med at de fungerer som forventet. Kan man ikke si disse er så plug an play installasjon. Jo. Det er nok mulig å få disse å fungere like enkelt som i windows XP eller vista. Ja. Hva er poenget ditt? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg lurer også på om det er en del fattige fritids brukere av linux? Hvis det er slik, hvorfor kan dere ikke sammarbeide om å starte en bedrift som gjør det enklere for folk å begynne med linux? Lage tilpassning av operativsystemet slik at operativsystemet er tilpasset kraftige arbeidstasjoner slik at alt programvare finnes som er tilgjengelig for Opensuse. Virkelig high-end har GOD støtte i Linux, stort sett alt av high-end workstations/servere fra store leverandører, som hp, dell, ibm osv. Støtter linux fullt ut. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Veldig sjelden du trenger denne optimaliseringen, gitt. Hvilke fordeler tror du det gir? Drivere gjør at maskinvaren funger. Men personlig kunne jeg håpet å hatt "Creative", "logitech" "canon" etc lenker som man setter opp i pakkebehandleren så man får nyere versjon av driverne når de blir tilgjengelig. https://wiki.archlinux.org /index.php/Logitech_Racing_Wheel Slik må jeg gjøre å sette opp ratt/pendal for å spille bilspill med denne på opensuse. Nå kan jeg ikke garantere om denne linken funger på alle ratt og pedaler for Logitech med girkasse. Er dere enig at jeg dekker litt over en vanlig windows bruker? Eller er jeg helt uvanlig person som har disse tingene koblet til min selvbygget maskin? Kanskje vi skulle endre navnet på denne tråden til "Generiel forenkling av linux" men jeg gidder ikke. Har noen av dere klart å få alt jeg nevner å funger plettfritt i opensuse 64 bits? Endret 28. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Det er ingen, som forstår hva du prøver å oppnå. Men for min del har jeg ingen problemer, med hverken, scanner, printer, koppvarmer eller noe som helst annet utstyr. MEN, jeg har nok en tendens til å sjekke opp ting på forhånd i stedet for å grine på ett forum i etterkant. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Virkelig high-end har GOD støtte i Linux, stort sett alt av high-end workstations/servere fra store leverandører, som hp, dell, ibm osv. Støtter linux fullt ut. High end? Server/arbeidstasjon er 2 forskjellige begreper. Prøv å sett deg inn å både sette opp 3 arbeidstasjoner og 1 server, som skal drifte et nettverk privat for å dekke mitt behov? Klarer du det? Hvor mange timer bruker du på et slik oppsett? 2 timers installasjon? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Veldig sjelden du trenger denne optimaliseringen, gitt. Hvilke fordeler tror du det gir? Drivere gjør at maskinvaren funger. Det vet jeg. Men om den er skrevet for 32 eller 64-bit har i de flest tilfeller svært lite å si. Men personlig kunne jeg håpet å hatt "Creative", "logitech" "canon" etc lenker som man setter opp i pakkebehandleren så man får nyere versjon av driverne når de blir tilgjengelig. Det er du ikke alene om, men på grunn av lisenser og slikt er det av og til vanskelig å distribuere slik. Først for 2 måneder siden kunne Opera slippes gjennom Archs repositories grunnet en lisensendring. Frem til da MÅTTE den distribueres gjennom AUR (som egentlig bare lastet ned binarien fra Opera). Allikevel er det en hel del drivere som kommer med pakkebrønnene slik som nå, også på printersiden. https://wiki.archlinux.org /index.php/Logitech_Racing_Wheel Er dere enig at jeg dekker litt over en vanlig windows bruker? Det er et ratt ment for spill. Dessuten gir ikke setningen mening, men jeg skal gjette; det er ikke noe de fleste windowsbrukere verken har eller har behov for (ettersom de ikke spiller bilspill. Eller er jeg helt uvanlig person som har disse tingene koblet til min selvbygget maskin? Det er du ikke. Jeg skulle gjerne hatt det hadde jeg hatt flere bilspill og økonomi til det. Det å bygge maskinen sin selv er forresten ikke så spesielt. Kanskje vi skulle endre navnet på denne tråden til "Generiel forenkling av linux" men jeg gidder ikke. Det virker ikke som om det er det den handler om. Har noen av dere klart å få alt jeg nevner å funger plettfritt i opensuse 64 bits? Bruker ikke opensuse, men alt du har nevnt til nå fungerer utmerket i Arch. Problemet ditt er nok ikke distribusjonen. Endret 28. april 2011 av Lycantrophe 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Det er ingen, som forstår hva du prøver å oppnå. Men for min del har jeg ingen problemer, med hverken, scanner, printer, koppvarmer eller noe som helst annet utstyr. MEN, jeg har nok en tendens til å sjekke opp ting på forhånd i stedet for å grine på ett forum i etterkant. Jeg sjekke også, om det finnes drivere. Men jeg kan da vel ikke garantere at ting blir enkelt etterpå. Normaltsett kan man si (Installerer driveren først) Også hvis distribusjonen startes etterpå regn med maskinvaren funger. Men hva hvis den ikke funger da? Bytt til windows er det mange som mener. Bruk linux med firefox/liboffice og gimp. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Virkelig high-end har GOD støtte i Linux, stort sett alt av high-end workstations/servere fra store leverandører, som hp, dell, ibm osv. Støtter linux fullt ut. High end? Server/arbeidstasjon er 2 forskjellige begreper. Tuller du? :o Hvem har påstått noe annet? Din 10.000,- maskin er langt fra noen high end workstation. Prøv å sett deg inn å både sette opp 3 arbeidstasjoner og 1 server, som skal drifte et nettverk privat for å dekke mitt behov? Tjah, jeg som student har, skal vi se, en server, en HTPC, en stasjonær maskin og seks laptoper pg en printer jeg drifter (for to personer. ) uten at det byr på særlige problemer annet enn de Windows lager for meg ved å være spesielt sært. Klarer du det? Hvor mange timer bruker du på et slik oppsett? 2 timers installasjon? Par-tre timer, ja, inkludert kopiering, installering og brenne .iso. Det er ingen, som forstår hva du prøver å oppnå. Men for min del har jeg ingen problemer, med hverken, scanner, printer, koppvarmer eller noe som helst annet utstyr. MEN, jeg har nok en tendens til å sjekke opp ting på forhånd i stedet for å grine på ett forum i etterkant. Jeg sjekke også, om det finnes drivere. Men jeg kan da vel ikke garantere at ting blir enkelt etterpå. Det kan du ikke med Windows heller. Normaltsett kan man si (Installerer driveren først) Også hvis distribusjonen startes etterpå regn med maskinvaren funger. Sånn har det alltid vært for meg. Men hva hvis den ikke funger da? Da må en feilsøke. Bytt til windows er det mange som mener. Bruk linux med firefox/liboffice og gimp. Eh, ok. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Men personlig kunne jeg håpet å hatt "Creative", "logitech" "canon" etc lenker som man setter opp i pakkebehandleren så man får nyere versjon av driverne når de blir tilgjengelig. Det er du ikke alene om, men på grunn av lisenser og slikt er det av og til vanskelig å distribuere slik. Først for 2 måneder siden kunne Opera slippes gjennom Archs repositories grunnet en lisensendring. Frem til da MÅTTE den distribueres gjennom AUR (som egentlig bare lastet ned binarien fra Opera). Allikevel er det en hel del drivere som kommer med pakkebrønnene slik som nå, også på printersiden. Lisenser? Hvordan kan lisenser kommer i veien? Er det ikke fritt for utviklerene å skrive sine egne driver på linux? Altså når kildekoden er offentliggjort betyr det hvem som helst av produsentene kan redigere/oppdatere disse. Så eneste det gjør er å gjøre ting enklere for brukerene. Hadde produsetene laget programvare som oppdager "Maskinvare ID/Serienummer" betyr det at brukeren slipper å teste drivere som kan gjøre hele distribusjonen ustabil. Jeg prøver å ungå dette hvis jeg ikke vet at driveren vil virke. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Tuller du? :o Hvem har påstått noe annet? Din 10.000,- maskin er langt fra noen high end workstation. Det er en superbra linux maskin, hva mener du er bra på linux? Må man opp i 20 000 kr for at linux maskinen funger bra nok? Riktig nok må du ha store behov over mitt behov og jeg vil påstå jeg er en krevene bruker. Tjah, jeg som student har, skal vi se, en server, en HTPC, en stasjonær maskin og seks laptoper pg en printer jeg drifter (for to personer. ) uten at det byr på særlige problemer annet enn de Windows lager for meg ved å være spesielt sært. Har du ikke mere interiesser en å lære deg linux? Jeg tviler ikke på du er flink, men du må bruke veldig mye tid på å vedlikeholde linux. Hvis det er sant du bruker Arch og setter opp en del ting. Jeg sjekke også, om det finnes drivere. Men jeg kan da vel ikke garantere at ting blir enkelt etterpå. Det kan du ikke med Windows heller. Problemer er at når driveren først kommer ut funger den først på windows, også på Mac tilslutt på linux. Men ja er enig at windows vista/XP sin tidligere maskinvare, har en del av produsentene droppet å oppdatere tidligere drivere, slik at produsentene priorierer heller nyere maskinvare. Dermed er det mange som må bytte maskinvareparken sin, spesielt USB enheter og skjermkort, trådløs nettverkort etc. Men man får jo lyst å handle noe nytt også, når man har råd/lyst til det. Men dermed er det ikke sikkert alt vil fungere på Linux heller. Men har man windows vista forstår jeg godt man bytter til linux isteden. Endret 28. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Lisenser? Hvordan kan lisenser kommer i veien? Det distribueres da lukket programvare for linux og (jf Opera). Mange populære drivere er også lukkede, og det gir lisenstrøbbel. Er det ikke fritt for utviklerene å skrive sine egne driver på linux? Altså når kildekoden er offentliggjort betyr det hvem som helst av produsentene kan redigere/oppdatere disse. Huh? Det er fritt for utviklere å skrive drivere (gjennom reverse engineering), men det tar lang tid og blir ofte mye dårligere (se på radeondriveren for ATI/AMD-kort). Det som derimot sjelden frigis er dokumentasjon fra produsenter på hvordan tingene fungerer. Selv om de reverse-engineerede driverene er open source betyr det ikke at leverandører velger å oppdatere og forbedre de. Så lenge kortet er solgt kan de velge å ikke bry seg. Så eneste det gjør er å gjøre ting enklere for brukerene. Enste hva gjør? Hadde produsetene laget programvare som oppdager "Maskinvare ID/Serienummer" betyr det at brukeren slipper å teste drivere som kan gjøre hele distribusjonen ustabil. Hæ? Husk at veldig mange kort fra samme leverandør har mye til felles. Dermed er det ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt (og skrive en dedikert driver) hver gang. Hadde blitt mye søl, kostnad og vanskelig distribusjon av det. Det holder at bare deler av driveren brukes. Jeg prøver å ungå dette hvis jeg ikke vet at driveren vil virke. Ikke rart du får problemer. 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Tuller du? :o Hvem har påstått noe annet? Din 10.000,- maskin er langt fra noen high end workstation. Det er en superbra linux maskin, hva mener du er bra på linux? Må man opp i 20 000 kr for at linux maskinen funger bra nok? Riktig nok må du ha store behov over mitt behov og jeg vil påstå jeg er en krevene bruker. Min maskin er også superbra til linux, men det er noen hakk over som fortsatt er bedre. Hvilke behov er det du snakker om hele tiden? Tjah, jeg som student har, skal vi se, en server, en HTPC, en stasjonær maskin og seks laptoper pg en printer jeg drifter (for to personer. ) uten at det byr på særlige problemer annet enn de Windows lager for meg ved å være spesielt sært. Har du ikke mere interiesser en å lære deg linux? Jeg tviler ikke på du er flink, men du må bruke veldig mye tid på å vedlikeholde linux. Hvis det er sant du bruker Arch og setter opp en del ting. Jeg bruker svært liten tid på å faktisk vedlikeholde maskinene. Jeg sjekke også, om det finnes drivere. Men jeg kan da vel ikke garantere at ting blir enkelt etterpå. Det kan du ikke med Windows heller. Problemer er at når driveren først kommer ut funger den først på windows, også på Mac tilslutt på linux. En gang til? Men ja er enig at windows vista/XP sin tidligere maskinvare, har en del av produsentene droppet å oppdatere tidligere drivere, slik at produsentene priorierer heller nyere maskinvare. Jeg har ikke sagt noe om dette, har jeg? Empiri peker riktignok på at linux har støtte for langt eldre maskinvare enn windows. Dermed er det mange som må bytte maskinvareparken sin, spesielt USB enheter og skjermkort, trådløs nettverkort etc. Neh, maskinvareparken byttes når den er for gammel, treg eller har eksplisitt behov for ny funksjonalitet. Ikke fordi driverene slutter å oppdateres. Husk at så lenge det øvrige systemet ikke oppdateres noe vil ikke driveren plutselig slutte å fungere. Men man får jo lyst å handle noe nytt også, når man har råd/lyst til det. Det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Det distribueres da lukket programvare for linux og (jf Opera). Mange populære drivere er også lukkede, og det gir lisenstrøbbel. Lisenstrøbbel? Eneste problemet linux skaper. Er å ikke skrive i programvarelisensene (det er tillatt å inkludere lukket programvare for linux for å forbedre markedet) eller å få programvarelevrandørene å frigi kildekoden? Selv om man har kildekoden til opera til linux. Er det ikke sikkert det er så enkelt å lage windows versjon? Huh? Det er fritt for utviklere å skrive drivere (gjennom reverse engineering), men det tar lang tid og blir ofte mye dårligere (se på radeondriveren for ATI/AMD-kort). Det som derimot sjelden frigis er dokumentasjon fra produsenter på hvordan tingene fungerer. Selv om de reverse-engineerede driverene er open source betyr det ikke at leverandører velger å oppdatere og forbedre de. Så lenge kortet er solgt kan de velge å ikke bry seg. Nvidia/Intel har frigitt driverne sine lenge. ATI henger nok etter ja, men AMD må inse enten å frigi driverne sine fra dag 1 eller holde seg uten for kundegruppen, men jeg håper på AMD frigir sine drivere. Husk at veldig mange kort fra samme leverandør har mye til felles. Dermed er det ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt (og skrive en dedikert driver) hver gang. Hadde blitt mye søl, kostnad og vanskelig distribusjon av det. Det holder at bare deler av driveren brukes. Så derfor mener du at driverene skal kun dekke basis OpenGL 3 emulator? Altså droppe Phyx, Pure HD og alle effektene skjermkort støtter etc? HDMI, Displayport etc trengs ikke? Endret 28. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Lisenstrøbbel? Eneste problemet linux skaper. Er å ikke skrive i programvarelisensene (det er tillatt å inkludere lukket programvare for linux for å forbedre markedet) eller å få programvarelevrandørene å frigi kildekoden? Jo, men det vil ikke leverandørene. Selv om man har kildekoden til opera til linux. Er det ikke sikkert det er så enkelt å lage windows versjon? Kilden til opera for linux er lukket. Det er like "enkelt" å lage en opera for windows som en opera for linux. De deler nok en stor andel kode også. Huh? Det er fritt for utviklere å skrive drivere (gjennom reverse engineering), men det tar lang tid og blir ofte mye dårligere (se på radeondriveren for ATI/AMD-kort). Det som derimot sjelden frigis er dokumentasjon fra produsenter på hvordan tingene fungerer. Selv om de reverse-engineerede driverene er open source betyr det ikke at leverandører velger å oppdatere og forbedre de. Så lenge kortet er solgt kan de velge å ikke bry seg. Nvidia/Intel har frigitt driverne sine lenge. ATI henger nok etter ja, men AMD må inse enten å frigi driverne sine fra dag 1 eller holde seg uten for kundegruppen, men jeg håper på AMD frigir sine drivere. Nei, det har de ikke. AMD har vel det siste året-halvannet sluppet dokumentasjon på kortene sine, men driveren er fortsatt lukket. Samme gjelder nvidia sin. Intel har stort sett vært flinke og skrevet frie drivere. Husk at veldig mange kort fra samme leverandør har mye til felles. Dermed er det ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt (og skrive en dedikert driver) hver gang. Hadde blitt mye søl, kostnad og vanskelig distribusjon av det. Det holder at bare deler av driveren brukes. Så derfor mener du at driverene skal kun dekke basisk OpenGL 3 emulator? Altså droppe Phyx, Pure HD og alle effektene skjermkort støtter etc? Hvor får du det ifra? Det jeg mener er at enklere kort kan bruke mye av den samme driveren som mer komplekse kort siden grunnbestandelene er felles. Når det kommer til større modeller i samme serie (HD5xxx f.eks) er ofte forskjellen kun antall shadere/klokkefrekvens++, slik at de fint kan bruke samme driver. HDMI, Displayport etc trengs ikke? Hvor får du dette fra? Endret 28. april 2011 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå