Gå til innhold

Bygge opensuse distribusjon fra bunnen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har KDE og Firefox 4 med saken å gjøre?

Isofil: last ned riktig image fra opensuse-nettsiden.

Brenne .iso: Enten unetbootin eller

dd if=/path/til/.iso of=/dev/sdb1 (eller hvor nå minnepinnen din ligger)

Dette gir deg en livedisk med opensuse (vanilla).

Når du har installert som vanlig skal du ha KDE4.6.x og Firefox 4 (by default).

Lenke til kommentar

Du sier hvordan man brenner et ISO imaget fra bunden over på minnepenn?

Ikke hvordan man oppdater denne for å installere på flere maskiner?

Har tenkt å senere opprette et skript som tar seg av oppsettet ellers.

Men ja trenger nok å pakke ut iso filen i første omgang, så og endre filene også pakke tilbake.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vet noen har nevnt det i en tidligere tråd, ta en titt på susestudio. Det er en helt super tjeneste der du kan plukke programmer fra øverste hylle og med to klikk bygge din egen OpenSuse variant. Du kan til og med teste det du har laget på nettsiden deres på en en VM i 15 minutter. Når du er fornøyd bygger den en ISO til deg som du kan laste ned og bruke til hva du vil.

Lenke til kommentar

Som nevnt, se på suse studio.

Du sier hvordan man brenner et ISO imaget fra bunden over på minnepenn?

Ikke hvordan man oppdater denne for å installere på flere maskiner?

Ja og ja. Minnepennen kan forøvrig fint brukes til å installere opensuse på mange maskiner.

Har tenkt å senere opprette et skript som tar seg av oppsettet ellers.

Det gjør jo opensuseinstallasjonen for deg.

Men ja trenger nok å pakke ut iso filen i første omgang, så og endre filene også pakke tilbake.

Hvorfor det? KDE4.6 og Firefox4 følger jo med som standard.

Lenke til kommentar

Vet noen har nevnt det i en tidligere tråd, ta en titt på susestudio.

Det tok ikke lenge før en diskusjon.

Susestudio funger frem tid å lage et images, altså når jeg begynner å laste ned imaget går det super langt tid, og jeg får kun 500 kb/s nedlastinghastighet av 25 mbit bredbånd.

For det andre, syns jeg ikke det er så enkelt å sette opp pakker utenom, nå vet jeg ikke om jeg mangler erfaringer eller om det er vanskelig.

Siden f.eks pakkebehandleren der velger kun pakker som suse internt bruker.

Altså å legge til f.eks alien arena er ikke så enkelt.

Lenke til kommentar

Isteden for å nevne en side med ulike programmer jeg ønsker å sette, begynte jeg forsiktig som en av dere rådet meg til, og nå får jeg kritikk for å sløse med tiden deres?

Kan en av dere prøve å forklare meg Susestudio hvordan jeg enkelt kan impotere log fil fra en opensuse maskin slik at jeg importerer oppsettet fra oppsettet jeg har på en av maskinene mine?

Tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1338927 gir dere et forslag. Nå har jeg kommet over en slik oppsett, slik at pakkestørrelsen er langt større.

Jeg vet ikke hva som blir enkelest, om jeg prøver å bygge min egen distribusjon eller å bruke tid på å sette Opensuse på 3 maskiner med det oppsettet. Bare skjermkortene er forskjellig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Isteden for å nevne en side med ulike programmer jeg ønsker å sette, begynte jeg forsiktig som en av dere rådet meg til, og nå får jeg kritikk for å sløse med tiden deres?

Hæ?

Kan en av dere prøve å forklare meg Susestudio hvordan jeg enkelt kan impotere log fil fra en opensuse maskin slik at jeg importerer oppsettet fra oppsettet jeg har på en av maskinene mine?

Det går ikke. Ønsker du å ha installasjonen slik du har den nå portabel nok til å kunne installere på en annen maskin?

Tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1338927 gir dere et forslag. Nå har jeg kommet over en slik oppsett, slik at pakkestørrelsen er langt større.

Hvor vil du hen? Hva ønsker du å oppnå?

---

Til editen: Sånn å forstå. Det enkleste blir å:

- Bruke suse studio til å legge ved alle pakkene du bruker

ELLER

- Skrive ut pakkelisten du ønsker å bruke (zypper klarer sikkert dette), fjerne skjermkortdriverene fra listen, importere sende pakkelisten til den nye maskinen med en ren opensuse install og installere eventuelle mangler. Skjermkortdriverene legger du til manuelt til slutt.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Kan du alternativ si hvordan jeg kopierer en partisjon til partisjon over nettverk?

Ved å boote opensuse DVD først?

Med skjermkortdriveren deaktivert?

Eneste alternativet vi sitter igjen med da, ghosting? Kjøpe et programvare som laget et Imaget av en linux partition? Men da må man deaktivere skjermkortdriveren?

Installasjon av skjermkortdrivere for 3 forskjellig maskiner:

#!/bin/sh
Section "Device"
   Identifier     "Device0"
   Driver         "nvidia"
   VendorName     "NVIDIA Corporation"
   Driver         "ATI"
   VendorName     "ATI Corporation"
EndSection
if sh NVIDIA-Linux-###.run -K -k "kernel-version"

Jeg ønsker hvis det mulig å kunne betale for å få et .sh skript som kan gjøre installasjonen av skjermkort enklere, Altså slik om distribusjonen kjører på et Nvidia GTX 570 skjermkort så installeres beste driveren til nvidia 64 bits, samme med HD 5670 og HD 5850 som skal være støttet av nyeste drivere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Går fint an å flytte en partisjon over nettverk, f.eks med dd og netcat. Du kan også, som du sier, lage en imagefil, brenne til DVD/whatever og bruke dd igjen.

Jeg fikk nylig en ny bærbar i hende og trengte en enkel måte å klone den gamle harddisken på, heller enn å installere alt på nytt. (Ubuntu-installasjoner er for øvrig svært flyttbare takket være glimrende autodeteksjon av maskinvare.) Slik gikk jeg frem:

dd er et kraftig kommandolinjeverktøy som leser fra og skriver til disker på lavnivå. nc, AKA NetCat, overfører data over nettverket. Alt som trengs er å kombinere disse: Den gamle maskinen leser data og sender dem til den nye, som i sin tur skriver dem til harddisken.

For å få nettverk, la jeg i all enkelhet en krysset TP-kabel (RJ45) mellom maskinene. Deretter startet jeg opp maskinene fra noen Ubuntu 10.04- og 10.10-CD-er jeg hadde liggende for å kjøre Linux uten å aksessere harddisken. Jeg valgte nødmodusen («recovery mode») fordi den stilte alle de riktige spørsmålene – hvilken IP-adresse maskinene skulle ha (192.168.1.10 og .11), hvorvidt filsystemet skulle monteres (nei) – før den overlot styringen til meg gjennom et enkelt, men kraftig rootshell.

På maskinen jeg skulle kopiere til, skrev jeg nå følgende:

nc -l -p 8888 | dd of=/dev/sda

Dette satte maskinen til å lytte på port 8888 og skrive alt den mottok derfra direkte til den nye harddisken, /dev/sda. Sterk kost! På maskinen jeg skulle kopiere fra, skrev jeg:

dd if=/dev/sda | nc 192.168.1.10 8888

Dermed begynte den gamle maskinen å lese fra harddisken, blokk for blokk, og sende alt sammen over til den nye.

Så var det bare å vente (den nye maskinen sluttet å lytte straks den gamle var ferdig med å sende). For min del tok dette 6 timer for 250 GB, altså ca. 12 MB/s. Ved å bruke bzip-komprimering og en fornuftig blokkstørrelse kan tiden halveres, avhengig av dataene som overføres;[1] hvis man har en maskin med rom for to harddisker, er dét naturligvis enda raskere. Søk ellers på «dd over netcat» og «dd over ssh» for mer info. (Den som ønsker et mer polert verktøy med GUI og fremdriftsindikatorer, kan kikke på Clonezilla eller PING, men også disse bruker dd i bunnen.)

Det slående med denne prosedyren er hvor enkel den er. dd leser fra og skriver til harddiskene, nc sender dataene over nettverket, og pipe-operatoren, |, kobler de to sammen. Dette er et elegant eksempel på «Unix power», hvor små og kraftige verktøy kombineres for å utføre større oppgaver.

Til slutt et stalltips til alle dual-bootere: lag en diskavbildning av Windows-installasjonen i Linux! dd, ntfsclone eller partimage gjør jobben. Straks Windows-installasjonen får et virus eller noe, som iallfall min gjør med jevne mellomrom, er det bare å gå inn i det friske Linux-systemet og gjenopprette avbildningen. Ingen bekymringer!

Lenke til kommentar

Kanskje det blir enklere å lage et images med kiwi?

Jeg vet ikke hva den enkleste å raskeste måten.

Men jeg har jo gigabit nettverk, så kanskje over nettverk er raskest?

Det er ingen enkel sak å lage sin egen Linux distro. Hvis du skummer gjennom Linuxfromscratch ser du hva som må gjøres. Hadde en gang i tiden en plan om å lage min egen Linux distro men innså at det ble for mye arbeid (dette er før SuseStudio ble lansert). At man bare får 500kb/s hos susesustio er en liten bummer, men fordi kan teste distroen din på siden deres så det er bare snakk om en en gangs nedlasting :-)

Lenke til kommentar

Clonezilla kan være ett alternativ: http://clonezilla.org/ , blir tilsvarende f.eks. Norton Ghost på Windows.

begynner å laste ned imaget går det super langt tid, og jeg får kun 500 kb/s nedlastinghastighet av 25 mbit bredbånd.

Det betyr at flaskehalsen er ett annet sted en linja di. Kan være at Suse Studio er en veldig populær tjenste, og når mange bruker den på en gang, så er det ikke sikkert de klarer å levere raskere. Kan hjelpe å prøve på ett annet tidspunkt.

Altså å legge til f.eks alien arena er ikke så enkelt.

Først sjekk om den ligger i pakkebrønnene. Fedora 14 og Ubuntu 10.04 har den i alle fall. Sjekk også om det finnes tredje parts pakkebrønner som kan ha det hvis det ikke ligger i de offisielle. Pakkebehandleren er helt klart å foretrekke fremfor å laste ned tar.gz og måtte kompilere selv. MEN om du velger å gjøre dette så må du først pakke ut fila, gjøres ved å høyre klikke på den og velge pakk ut. Filene legger seg da i en ny under katalog, hos meg fikk den navnet alienarena-7.51. I den mappa så ligger det en fil med navn README, og som navnet tilsier skal den lese ;) Ett stykke ned i fila, ca linje 105 så finner du disse instruksene

Using the terminal, change to the alienarena-7.51 directory and

enter these commands:

./configure

make

sudo make install

Hvis ikke sudo er satt opp, så må du logg inn som root og så kjøre make install (i stedet for sudo make install).

Bruk cd katalog_navn for endre katalog (eller aktivere katalog som det ble kalt i datafaget mitt på videregående i 94/95 :roll: )

Kontrollpunkter hvis man får noen feilmeldinger

If the installation fails, check the error message for required

software packages that may be missing. Alien Arena uses: X11,

OpenGL, OpenAL 1.1, Ogg-Vorbis, cURL, FreeType2, and JPEG.

Version 7.50 requires Open Dynamic Engine (ODE), but Version 7.51

does not. For Ubuntu and similar systems, see the topic,

"Getting Required Packages with Synaptic", below.

Hvis ikke de pakkene er installert, så må de installeres først. Og så gjenta punktene over.

Når det er installert så startes det med kommandoen

crx

README fila innholder også instrukser for avinstallering og annen info som kan være greit å få med seg.

En trå på opensuse forumet om hvordan å installere alien arena: http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/games/443545-install-alien-arena.html

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
begynner å laste ned imaget går det super langt tid, og jeg får kun 500 kb/s nedlastinghastighet av 25 mbit bredbånd.

Det betyr at flaskehalsen er ett annet sted en linja di. Kan være at Suse Studio er en veldig populær tjenste, og når mange bruker den på en gang, så er det ikke sikkert de klarer å levere raskere. Kan hjelpe å prøve på ett annet tidspunkt.

Nå er den nedi 40 kb/s

Det tar jo da 11 timer å laste ned 2,3 GB

Syns det er jo litt dårlig.

Kunne alle betalt 250 kr hver, så burde fleste av oss få langt raskere opplevelse.

Nå er jeg klar over at jeg kan sette opp alien area etter installasjon.

Men det er enkelt å lage et imaget med det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er den nedi 40 kb/s

Det tar jo da 11 timer å laste ned 2,3 GB

Da er det bare å finne frem tålmodighets kremen. Kan jo være en ide å sette maskinen til å laste ned dette over natten.

Syns det er jo litt dårlig.
Er ikke noen imponerende hastighet.

Kunne alle betalt 250 kr hver, så burde fleste av oss få langt raskere opplevelse.

Vet ikke hvor stor server park og hvor raske linjer Suse studio har, men er selvfølgelig mulig at hadde nok personer betalt for tjenesten, og disse pengene hadde gått til flere og raskere servere og linjer så hadde nok det hjulpet, forutsatt at flaskehalsen er med Suse studio.

Nå er jeg klar over at jeg kan sette opp alien area etter installasjon.

Men det er enkelt å lage et imaget med det.

(Tror det er dette du spør etter)

Som nevnt clonezilla lager ett image av hele installasjonen din. Kommer ikke med noe grafisk grensesnitt, skjermbilder her: http://clonezilla.org/screenshots.php?in_path=/00_Clonezilla

Har testet dette en gang, lagret image over nettverket på en xp maskin, og det tok en god stund etter hva jeg husker. Hvor enkelt man syntes der er, er vel litt opp til hver enkelt bruker. Jeg syntes det var ganske greit å bruke.

Så hvis du ikke har veldig mange maskiner så tror jeg ikke du sparer veldig mye tid i forhold til å installere normalt og legge til det du vil ha fra pakkebrønnene i etterkant. Skriver du ned hvilke pakker osv du legger til etterpå så bør det gå veldig raskt å gjøre akkurat det samme på andre maskiner.

Men kan være greit som backup, men linux oppdateres jo ganske hyppig, så imaget blir jo fort utdatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betale for hva da egentlig? For at Suse Studio skal få høyere hastighet? Slutt å tull da. Du kan betale hvis du er så intressert. Jeg tror seriøst ikke du får løst noe særlig flere problemer selv om du får en høyere hastighet.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer litt på. Har du ræva full av penger? Jeg begynner å lure siden at du snakker om at du skal betale i mange av trådene dine. Jeg skjønner ikke dette. Linux kjernen er fremdeles OpenSource, og det meste av programvaren som lages i Linux og som brukes i Linux er gratis. Noen få unntak er det, men det meste er gratis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer litt på. Har du ræva full av penger?

Nå er det ikke prisen det kommer an på.

Nå er verken Mac OSX eller windows 7 lisenser for dyrt. Hvis man bruker pengene fornuftig.

Selvsagt styrer jeg unna retail lisenser siden det er pengesløseri.

Det er bare jeg syns OpenSource er bedre tilpassnings dyktig og en fin mulighet å studere kildekoden. Og veldig lærerik hvis man bruker den med forskjellig ting.

Men skal ikke påstå jeg kunne betale ubegenset med lisenser heller.

Det er bare hvor fleksibelt ting er.

Selvsagt er er jeg for ting er gratis.

Men liker at ting er litt enkelt også i starten og byr på løsninger som er så avanserte som mulig. KDE 4.6 skrivebord er jo så nærme vi kommer.

Men det jeg spør tilbake:

Er linux bereget på folk som er fattige? Hvis vi ser bort i fra bedriftløsninger som Suse og Redhat? Dessverre får jeg intrykk av det med tanke på programvaren. Selv om det finnes distribusjoner som klarer å kjøre på nye maskinvare greit så er ikke ting helt plug & play heller.

Jeg lurer også på om det er en del fattige fritids brukere av linux?

Hvis det er slik, hvorfor kan dere ikke sammarbeide om å starte en bedrift som gjør det enklere for folk å begynne med linux? Lage tilpassning av operativsystemet slik at operativsystemet er tilpasset kraftige arbeidstasjoner slik at alt programvare finnes som er tilgjengelig for Opensuse.

20 GB partisjon (40 GB SSD) da har man mere nok programvare å lære seg linux på.

Jeg ser ikke 15 GB med linux programvare så veldig stort, men da har man noe man slipper å prøve å feile med.

Prisen er nødvendigvis ikke så viktig i norge, men ja er folk fattige kan de laste ned linux gratis, men hvis folk har penger og er late, så hvorfor ikke tjene penger på de?

Det er jo det enste grunnen til at Microsoft og Apple lever ennå. Brukervennlighet styrer.

Latskap tilhører norges befolkning (90%) siden personene ønsker å bruke andre ting å gjøre en å sette opp linux.

Jeg prøver å lære meg det, fordi ingen andre forsøker å gjøre dette for meg.

Men jeg hadde ikke hatt noe imot å fått skript servert en å bruke 4 timer å lage de selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er linux bereget på folk som er fattige? Hvis vi ser bort i fra bedriftløsninger som Suse og Redhat? Dessverre får jeg intrykk av det med tanke på programvaren. Selv om det finnes distribusjoner som klarer å kjøre på nye maskinvare greit så er ikke ting helt plug & play heller.

Jeg lurer også på om det er en del fattige fritids brukere av linux?

Hvis det er slik, hvorfor kan dere ikke sammarbeide om å starte en bedrift som gjør det enklere for folk å begynne med linux? Lage tilpassning av operativsystemet slik at operativsystemet er tilpasset kraftige arbeidstasjoner slik at alt programvare finnes som er tilgjengelig for Opensuse.

Linux er ikke beregnet på folk som er fattige. Linux kan være en fordel for fattige da det ikke koster penger, men hvor mye penger du har er i utgangspunktet ikke noen pekepinn på om du bør bruke linux eller ikke.

Angående ny maskinvare så er ikke det fordi linuxfolk ikke har råd til ny maskinvare, men fordi det tar tid før det finnes en driver da en del informasjon for å få ny maskinvare til å virke må "reverse-engineeres" for å finne ut hva produsenten har gjort for å få ting til å virke. Dette er som regel ikke gjort over natta. Dessuten tar det tid før drivere fra ny maskinvare finner veien inn i de etablerte distroene. Dette har altså ikke noe med penger å gjøre, men med tid.

Samarbeide om å starte en bedrift? Tror ikke akkurat at forretningskonseptet du beskriver er spesielt bærekraftig etter at vi har brukt all tiden vår på den eneste kunden vi kommer til å få... All programvare som er tilgjengelig for OpenSuse ligger i pakkebrønnen. Skjønner virkelig ikke at du ennå ikke har forstått at det er ingen vits i å ha alt innstallert fra dag 1. For det virker som om det er det du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...