UrgeLoL Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) 5790 kr for dyreste iPhone 4 modellen? Er du sikker på det? Det vil jeg ihvertfall se. Hva vil du frem til nederst? Når vi rooter den er det gjerne på grunn av at vi vil ha tilgang til applikasjoner som krever root. Vi legger gjerne inn custom-ROM for å få et nytt theme på telefonen, og for å modifisere inne på telefonen, som for eksempel hva slags farge LED lyset skal lyse når SMS kommer inn osv.. Men når det gjelder home-screens og slik, så trenger vi ikke å roote den eller noe slikt for å få det. Fordi Android har dette allerede. 4890 kr for 16GB og 5790 for 32 GB versjonen. Er det ikke greit å undersøke "litt" før man setter seg ned å diskuterer? Blir for tåpelig å lire ut av seg tåpeligheter fordi man rett å slett bare har øyne for en ting, eventuelt misliker en ting. Nei du trenger ikke roote android telefoner for å få homescreens og launchers, men må nesten innrømme at man MÅ roote Desiren min for å få grei nok batterilevetid, stabilitet og hastighet. Endret 3. mai 2011 av UrgeLoL 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Så, visst man bare tar å kjøper den da, funker det fint med en gang man får den da? Jeg kan begynne å ringe, sende SMS osv? Nei, man må jo ha abonnement, og da blir det ikke 5790 kroner lengre Man må ta i betraktning at man kjøper abonnement med en telefon, og da er ikke prisen den samme visst du kjøper en telefon uten abonnement. Hva vil du frem til? Visst du ser tilbake noen sider så ser du hva som ble diskutert. Og det var ikke batterilevetid, stabilitet og hastighet. Endret 3. mai 2011 av Lami Lenke til kommentar
Newton Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 @Lami: http://www.apple.no Og poenget ditt var ellers? Om man rooter, legger inn custom-ROM eller jailbreaker av den ene eller andre årsaken, så er det i bunn og grunn samme sak: spesielt interesserte med hang til fikling kan gjøre det for endre ting og/eller å omgå begrensninger som Google, SE, Samsung, HTC eller Apple har lagt inn. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Det som ble diskutert var at man ikke kan få home-screens, widgets osv på iPhone uten å jailbreake. Men dette er mulig for Android uten root. Når en rooter eller legger inn custom-ROM er det gjerne for å få det lille ekstra. Lenke til kommentar
AudioV Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Gidder ikke sitere, men kort fortalt: iOS er håpløst og fullt av mangler som vi alle vet og kjenner godt til. Slik har det alltid vært. Til enhver tid er ingen av disse manglene nødvendig og "dere klarer dere fint uten". Når de først kommer er det en revolusjon og en selvfølge at dette er bra. Ikke så lenge siden muligheten for å velge egen bakgrunn kom og nå er dette et av deres hovedegenskaper mhp på personalisering. . . Selv på eldgamle telefoner fra millenuimsskiftet kunne man både velge egen bakgrunn (og man kunne se hele), endre tema, velge egne ringetoner mp3 så vel som midi. Hvor mange av disse kan man på dagens iPhone? Ikke var det nødvendig med bakgrunn, MMS, Videochat etc før, nå er disse tingene akkurat det som trengs, og videochat ble jo lansert som en revolusjon og som noe ingen andre har hatt før. Om noen måneder eller år vil det å kunne ha en ordentlig hjemmemeny være essensielt. Dere har jo for pokker bare en applikasjonsmeny hvor dere kan se deler av bakgrunnen bak! iOS er ikke et veldig smart OS, og at folk synes det er brukervennlig synes jeg er en vits. En kollega av meg hadde på et tidspunkt aktivert opplesing av ordene når hun skrev tekstmelding. Hun slet i flere dager før hun selv ga opp og spurte meg om hjelp. Det normale - på alle telefoner, smarte som dumme i flere år bakover - ville vært et menyvalg inne i meldingstjenesten, men det var det ikke. Ikke var det under meldinger i hovedmenyen heller, og ikke under lyd. Faktisk var det under et latterlig dårlig menyvalg som er dårlig oversatt fra Engelsk. Tips, det burde het hjelpemidler, men da aids ikke er så populært på engelsk fikk det annet navn, men oversettelsen til norsk er likefullt gal. Overforenklingen av OSet har ført til brukerfiendtlige løsninger. Det at de ikke engang klarer å lage en ordentlig hjemmeskjerm man kan tilpasse slik man vil, er håpløst. Selv har jeg kun bilde av meg og kona med 5 transparente ikoner nederst for telefon, kontaktliste, applikasjonsmeny (med andre ord hjemmeskjermen til iOS), meldinger og nettleser. Jeg har ikke valgt å ha 5 eller 7 hjemmeskjermer, men 3. Den i midten, som allerede er nevnt, er hovedskjermen, til venstre har jeg favorittspill og til høyre har jeg favoritt applikasjoner og en widget for strømstyring (wi-fi, gps, blåtann, 3G, lysstyrke (auto og flymodus). Mao aldri behov for å gå inn på en separat innstillingsmeny. Det at man har flere valg betyr ikke at man MÅ velge, men muligheten er der. Det er null problem å ha samme menyoppsett på en Androidtelefon som iOS, ikke at jeg kan skjønne hvem som vil noe slikt, omvendt er det værre med. Standard android-oppsett er bedre enn iOS fordi man får se sin egen bakgrunn, har snarveier nederst og er med ett trykk på applikasjonsmenyen. Jeg har en Motorola Milestone, det er telefonen min og jeg er glad i den som et meget godt nytteverktøy. Jeg er dog ikke så håpløs i hodet mitt at jeg har latt meg lure til å tro (ikke at Motorola har gjort noe slikt i markedsføringen heller) at min telefon ikke er en telefon, men en Milestone. Slikt gjør apple og de har gjort det siden Mac og fortsatte med Ipod. Mac er en PC, du skriver på PC-en din. Ipod er en mediespiller, ikke noe mer magisk enn de fra creative, sony med flere. Iphone er bare en telefon, en hybrid mellom "dum" og smart. Du leser kanskje noe på telefonen din, ikke Aifåonen din. Lær deg det, ikke vær så lettlurt. PS. dersom noen har en telefon som kræsjer når man mottar MMS, så er det en selv som ene alene har ødelagt noe på telefonen. Dette er selvsagt en softwarefeil som burde være enkel og fikse. Tilbakestilling av innstillinger for den del. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Ikke var det nødvendig med bakgrunn, MMS, Videochat etc før, nå er disse tingene akkurat det som trengs, og videochat ble jo lansert som en revolusjon og som noe ingen andre har hatt før. Først og fremst så er det greit å skille mellom Apple og forbrukere her, det at Apple lanserer FaceTime som noe revolusjonerende i markedet betyr jo ikke at alle forbrukere som kjøper en iPhone4 faktisk er enig i dette utsagnet og inntrykket som Apple forsøker å gi? Og selv om Apple valgte å utelate ting som copy and paste, MMS osv fra tidlige utgaver av iOS så betyr jo ikke det at alle brukere av iOS mente dette var unødvendig? Kan ikke si at jeg kjenner noen som bruker iPhone4 aktivt som noen gang sa at slik funksjonalitet var unødvendig ei heller hyllet noen av oss Apple opp i skyene fordi de endelig implementerte dette i iOS. Her maler du ting alt for sort hvitt til at det blir spesielt saklig, du legger det frem som at de som foretrekker iPhone4 og iOS skulle være en gjeng med idioter som ikke forstår bedre, som ikke klarer å se hvilket overlegent alternativ Android OS er sammenlignet med iOS men dette blir bare rent svada. Saken er jo det et vi prioriteter forskjellige og har helt forskjellige bruksmønstre og behov og dermed blir valgene våre deretter. At iOS tilbyr langt mindre frihet for sluttbrukeren er det liten tvil om, men samtidig så får du en mer strømlinjeformet, tettknyttet og optimalisert opplevelse. For Ola Nordmann kan det faktisk være enklere og bedre med et fast system med faste retningslinjer fungerer bedre og er å foretrekke fremfor et hav av valgmuligheter han ikke orker å ta stilling til. Har hatt flere kunder som spesifikt ønsker at jeg skal fortelle dem akkurat hvilket hovedkort de skal kjøpe fordi de ikke orker å ta stilling til saken selv og bare ønsker å bruke noe som fungerer godt nok. Her er jo iOS nettopp en skreddersydd løsning for folk som bare vil ha en telefon som de nærmest slipper å sette opp eller konfigurerer i noen særlig grad, valgmuligheter og mulighet for å gjøre oppsettet personlig blir deretter men det er ikke alle og enhver som er ute etter å kunne manipulere hjemmeskjermen til å inneholde ditt og datt og som faktisk foretrekker og tar til takke med at den er hva den er på iOS. Valgfrihet er som oftest en veldig positiv ting, men ikke til enhver tid. På min stasjonære maskin så ønsker jeg muligheten for at jeg kan skreddersy ting etter mine behov osv.. Men på mobilen så ønsker jeg egentlig bare at ting skal være enkelt og intuitivt og ikke overveldende avansert med drøssevis av valg da jeg ønsker rett og slett en enhet som er enkel og forholde seg til å rett og slett bare fungerer uten stort ekstra med dilldall. Nå sier jeg ikke at iOS har sine begrensinger, jeg sier heller ikke at det på noen måte et bedre valg enn Android OS. Men samtidig så kan jeg forstå hvorfor folk velger både det ene og det andre for verden er ikke malt i sort hvitt hvor Android OS er gud og iOS er djevelen. Dette avhenger helt av hva folk ønsker og forventer av en mobiltelefon og ikke hva som gir deg den mest avanserte løsningen med mest funksjonalitet og ikke. iOS har jo sine fordeler også som en langt bedre organisert AppStore og bedre økosystem rundt operativsystemet med et mer sømløst og bedre måte for utrulling av oppdateringer osv osv.. Det er lettere å holde seg oppdatert med iOS da det er såpass få enheter og bare et operativsystem å forholde seg til og ikke utallige enheter og forskjellige fragmenterte biter av operativsystemet, noen med HTC Sense andre med Samsung TocuhWiz og telefoner som ikke har tilgang på de siste oppdateringene mens andre har det osv.. Så du kan vell godt si at iOS er enklere, strammere og mer oversiktlig mens Android OS er mer åpent og har en bredere spekter av funksjonalitet og bedre mulighet for å bli gjort personlig av sluttbrukeren. Så blir det nesten opp til hver enkelt og avgjøre hva vi foretrekker eller ei, det er ikke sånn at det ene valget blir mer riktig enn det andre. Personlig så ønsker jeg ikke unødvendig mye fikling på en mobiltelefon, jeg liker ikke fragmenteringen til Android OS og jeg har et par applikasjoner som rett og slett fungerer bedre på iOS per dags dato og dette er avgjørende for at jeg holder meg til iOS enn så lenge. Har selv hatt en Google Nexus One og har brukt Android OS i flere måneder men falt tilbake på iOS på grunn av det jeg nevnte over og dette er mitt valg, hva andre velger og hvorfor må nesten bli opp til dem selv. Jeg utelukker verken Android OS, iOS eller Windows Phone 7 på min nesten mobiltelefon, det er noe jeg tar stilling til når det blir aktuelt med ny telefon og da må jeg ta en ny sammenligning og vurdering rundt hvilket mobiloperativsystem jeg føler vil passe mitt behov og mine ønsker best. 2 Lenke til kommentar
AudioV Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 Men på mobilen så ønsker jeg egentlig bare at ting skal være enkelt og intuitivt og ikke overveldende avansert med drøssevis av valg da jeg ønsker rett og slett en enhet som er enkel og forholde seg til å rett og slett bare fungerer uten stort ekstra med dilldall. Ut av boksen er iOS og Android OS, som nevnt, veldig like. Eneste forskjellen er at på iOS er du rett på en applikasjonsmeny og på Android en hjemmeskjerm med snarvei til applikasjonsmeny. Ingenting er komplisert på Android ift. iOS og pga den alltidse muligheten for et menyvalg hvor enn du er, mener jeg at Android er mer intuitivt enn iOS. Det jeg spesielt ikke liker med Apple er markedsføringen. Hadde de markedsført iPhone som den telefonen den egentlig er og priset den deretter hadde alt vært vel og bra. Men selskaper som er drøy i sin markedsføring og villeder har jeg aldri vært særlig begeistret for. At folk synes fragmenteringen er så voldsom er jo noe rart da man får en eller to oppgraderinger i året, på samme måte som iOS. Om det spiller all verdens til rolle hvem som får det først, indikasjon på litt mer avansert bruker da massen gir blanke, burde en jo bare oppgradere selv. Noe som er ganske enkelt. Sier jeg at man er dum når man kjøper en av Apple sin telefoner? Nei, men jeg syns ikke de er valuta for pengene. Jeg syns de er litt bakvendte. Jeg tror jeg ville jailbreake den umiddelbart hadde jeg skulla hatt en selv, det skulle vært å oppleve som min telefon. Men nå kan jeg jo kjøpe en Androidtelefon som er kraftigere maskinvaremessig, eller svakere avhengig av behov, i begge fall til lavere pris og med et mer fleksikbelt system enn iOS. Vil du det skal fungere likt, ja så er det ganske enkelt å få til med rett launcher etc. Forresten også kjekt med mer enn kun Android market, som Cyrket, Sam etc som kan brukes uten å roote telefonen. Syns jeg så det nevt en plass, men også endring av LED-varsellyset kan endres på Android uten rooting. Det er vel slik at nå som Android har spredt seg og folk har fått testet venners/families telefoner og sett hvor lett og fint Android er, at de har fått se at dette ikke er noe avansert mikk makk for nerder som den andre leiren tidligere sa. Man hører jo gjerne på andre før man kjøper. Nesten alle jeg kjente med som hadde/har iPhone, og de jeg har debattert mot på nett, forsvarte sin iPhone uten mulighet for bakgrunn, MMS m.fler mangler med nebb og klør og kalte funksjonene unødvendig, frme til de kom. Etter MMS-funksjonen var på plass har jeg blit spammet av eine kusina mi. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mai 2011 Del Skrevet 19. mai 2011 (endret) 5790 kr for dyreste iPhone 4 modellen? Er du sikker på det? Det vil jeg ihvertfall se. Hvis man er et snev av oppegående burde man klare å finne frem til Applestore Norge og se prisene. Hjelper dette utklippet fra siden? I tillegg er det innimellom kampanjer og tilbud akkurat som på android telefoner. AudioV: Mange av oss ventet til iOS4 og iP4 nettopp pga mangler man ikke kunne leve med, så den diskusjonen din er håpløst gammel. Android har akkurat like mye mangler og det går på hva man bruker telefonen til. Det Ramguy sier her er helt på sin plass og noen ganger blir jeg sjokkert over hvor lite innsikt "oppegående android brukere" viser. Heldigvis kjenner jeg mange veldig oppegående og godt reflekterte Android brukere så jeg vet det kun er noen få som oppfører seg på dette viset. Endret 20. mai 2011 av Theo343 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 AudioV: min mor er teknisk amøbe (hun skrur av PCen når antivirusprogrammet hiver opp en dialog som spør henne om hun vil oppdatere fordi hun ikke aner hvordan hun skal ta stilling til det), men jeg har kun fått ett eneste spørsmål om hjelp etter at hun fikk en iPhone. Min far er mer teknisk oppegående, han går stort sett på selvstyr med sin PC, men han har støtt på problemer med sin Android telefon som ikke en gang jeg har klart å løse. Mine anektodiske bevis er så klart like verdiløse som dine, og grunnen til at jeg overhodet nevner dette er for å illustrere hvor totalt ubrukelig din måte å argumentere på er. For hver eneste slektning, venn, kollega eller bekjent du kan klare å grave frem som velger Android fremfor iOS, kan jeg grave frem en slektning, venn, kollega eller bekjent som velger iOS fremfor Android. Og alt vi klarer å bevise vil være at det ene ikke er bedre enn det andre, men at alt handler om individuelle preferanser og behov. Jekk ned elitismen din et par hakk, takk. 3 Lenke til kommentar
godal Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 Har nettopp byttet til Android (ZTE Blade 2.1) fra iPhone 3g. Utrolig mye for pengene, allikevel må jeg si at det føles nesten som å gå tilbake til Sony Ericsson K800i. Ja skjermen er grei, og den er kjappere - men softwaren er etter min mening helt amatør. Det er så klart digg å kunne ha minnekort, utbyttbart batteri, fm-radio, slippe å betale en formue osv. Men må si jeg er rimelig skuffet. Batteritiden er crap, du må demontere minnekortet, du må lete frem dine egne apps, -jeg kan kun installere et begrenset antall, kontaktboken crasher, det er nesten umulig å finne frem (det finnes sikkert en app...) trådløst-nettet er ustabilt. Oppdateringer lar vente på seg. For meg minner dette mye om linux på midten av nittitallet - og nei, jeg kan ikke anbefale noen å bytte. Håper jeg venner meg til det så jeg slipper å kjøpe iphone 5 når den kommer. Har hørt at android 2.2/2.3 skal være bedre. 1 Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg liker argumentet om at Apple tjener mest penger. Er du ute etter å kjøpe Apple-aksjer er det godt å vite, men om Android-produsentene tjener mindre betyr det gjerne at du som forbruker får mer for pengene i en Android-telefon. Hæ? Hvordan i all verden får du dette til å rime? Hvis Android-produsentene tjener mindre, hva skal da finansiere videreutvikling av telefonene deres? Den som tjener mest, gjør det best, og har kapasitet og mulighet til å gjøre neste produktiterasjon enda bedre. Det er da helt elementær logikk. Det er ingen automatikk i det. De beste Android-produsentene har i mine øyne produsert minst like imponerende telefoner som Apple, og hva Apple bruker pengene sine på er det opp til dem selv å avgjøre. At Apple tjener mest betyr ikke at de andre tjenere null Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg