Gå til innhold

Android øverst på ønskelisten

Anbefalte innlegg

Det meste er mulig å få til på iPhone, om man gjør noe som ligner på det å legge inn custom-ROMs for Android - nemlig å "jailbreake" iOS.

Ingen av delene skal være nødvendig. Man skal kunne tilpasse telefonen uten å fikle med root og jailbreaking.

Det funker fjell på min Android-telefon uten root.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste er mulig å få til på iPhone, om man gjør noe som ligner på det å legge inn custom-ROMs for Android - nemlig å "jailbreake" iOS.

Ingen av delene skal være nødvendig. Man skal kunne tilpasse telefonen uten å fikle med root og jailbreaking.

Det funker fjell på min Android-telefon uten root.

Jepp, og alle de tingene jeg har skrevet ned på hva du kan gjøre i Android er mulig å gjøre uten noen form for root tilgang.

Lenke til kommentar

Snedig denne "kampen" mellom Android og iOS (iPhone). Lurer på om de som uttaler seg faktisk har prøvd begge over tid? Jeg har. Uansett hva jeg går for må jeg svelge noen kameler. Den kamelen jeg ikke klarte å svelge denne gang var batterikapasitet, og jeg bruker nå en iPhone 4. Når det gjelder brukerfølelsen kommer Android på en solid andreplass. En annen fordel med iPhone er at man slipper å prøve nye ROM hele tiden, må bare jailbrake innimellom. :)

Lenke til kommentar

@bufodill: Første generasjon iPhone kom i salg sommeren 2007 og var først og fremst myntet på salg i USA, gjennom en eksklusiv operatør som på det tidspunktet ikke hadde et godt utbygd 3G-nett. I løpet av høsten kom den også i salg i Storbritannia, Tyskland og Frankrike - og det var det, stort sett. Sett ut fra det, og at 3G-chipsett faktisk var ganske strømslukende i 2006/2007, da hardwaren ble ferdigutviklet, så ga det mening å kutte ut 3G. Bruker faktisk en slik iPhone til daglig, og rekorden min er mer enn 10 dager med lett bruk og standby, uten lading. ;)

Videotelefoni via 2G/3G, med crappy kvalitet til tross for at tellerskrittene renner ut i alarmerende tempo, slik vi kjenner det fra "alle" middels bra telefoner fra noen år tilbake, er fortsatt uinteressant for Apple. De støtter det fortsatt ikke. Derimot så støtter iPhone og andre iOS-ehneter WiFi-basert videotelefoni, og gjorde det et halvt år før Skype fikk til noe lignende på telefoner, og med bedre stabilitet/kvalitet enn Skype. Altså: brukbar videotelefoni, uten samtalekostnader, fra telefon til nettbrett, til iPod, til Mac - det var faktisk noe nytt.

Copy&paste er nødvendig, men det er også nødvendig å gjøre ting skikkelig før man smeller det ut på millioner av telefoner. Ta ett steg av gangen, ikke pøse på med alle tenkelige features på en flunkende ny mobilplattform. Microsoft måtte gjøre det samme med Windows Phone 7, til tross for at de har utviklet mobil-OS i mange år. Apple trengte tid for å lage en skikkelig API for global copy&paste, og gjorde det så bra at det fortsatt funker bedre enn hos noen av konkurrentene.

Fleroppgavekjøring trenger ressurser, og igjen - skal man utvikle ting, så er det bra om man kan ta tiden som trengs for å gjøre det skikkelig. Brukeropplevelsen har alltid stått i sentrum hos Apple. Fleroppgavekjøring som spiser opp all prosessorkraft og gjør telefonen supertreg, tømmer batteriet, henger telefonen, osv så vi nok av i Windows Mobile og Symbian før iPhone. Derfor satset Apple på en mer intelligent og selektiv fleroppgavekjøring, som balanserer alle ressurser, og ventet til hardwaren kunne gjøres bra nok til å håndtere flere oppgaver med tilstrekkelig flyt, uten å klusse til brukeropplevelsen i selv de mest krevende apps.

Ja, Apple er tilpasningsdyktige, men prioriterer kvalitet framfor kvantitet i mye større grad enn enkelte store konkurrenter. Jobs og hans kjernemedarbeidere er industriens største/beste/verste perfeksjonister, både på godt og vondt. De har lange utviklingssykluser, og konsenterer seg om svært få produkter/modeller, og putter sine visjoner inn i produktene heller enn å velge en ullen middelvei ut fra markedsundersøkelser. Apple er ganske klare på at de ikke ønsker å lage likegyldige produkt som er "greie nok" og "billige nok" for nesten alle, de lager heller produkt som de kan stå inne for og som treffer ganske mange veldig godt - og ved å holde seg i de øvre segmentene av markedet, så tjener de også gode penger, selvsagt. Hjelper ikke å selge flest telefoner i hele verden til billigst mulige pris, hvis man ender opp med ikke å tjene penger (Nokia)... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker argumentet om at Apple tjener mest penger. Er du ute etter å kjøpe Apple-aksjer er det godt å vite, men om Android-produsentene tjener mindre betyr det gjerne at du som forbruker får mer for pengene i en Android-telefon.

Forøvrig bør vel dette stoppe myten om at det bare er nerder som liker Android. Selv er jeg både nerd og Androidbruker, men jeg kjenner mange "normale" som også bruker det ;)

Sier forøvrig ikke at iOS er dårlig. Apple lager veldig gode telefoner, men for mine behov er Android utvilsomt det beste valget.

Og som en bonus; Angry Bird er gratis :D

Lenke til kommentar

Jeg liker argumentet om at Apple tjener mest penger. Er du ute etter å kjøpe Apple-aksjer er det godt å vite, men om Android-produsentene tjener mindre betyr det gjerne at du som forbruker får mer for pengene i en Android-telefon.

Forøvrig bør vel dette stoppe myten om at det bare er nerder som liker Android. Selv er jeg både nerd og Androidbruker, men jeg kjenner mange "normale" som også bruker det ;)

Sier forøvrig ikke at iOS er dårlig. Apple lager veldig gode telefoner, men for mine behov er Android utvilsomt det beste valget.

Og som en bonus; Angry Bird er gratis :D

Så fordi andre produsenter er mindre flinke til å drive forretning så tror du at man får mer for pengene. Jeg er også nerd, men begynner å bli lei av konstant fikling for at ting skal være bra. 3-4 uker med desire, rooting og custumroms holder for meg i år. Hvor mange av disse normale vennene deres er bevist på Os valget når de kjøper mobil? Ikke så veldig mange av mine er det. Og nå er det jo også slik at kjøper du 5 forskjellige android telefoner i dag så har du 5 forskjellige brukeropplevelser, alt fra råttent til greit. Android 3.0 og begrensinger på hva produsentene kan gjøre selv vil forhåpentligvis rette på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det var også min konklusjon når jeg tok beslutning om hvilken telefon jeg kjøpte i fjor sommer. Å vente med Android til det havnet på et nivå som 3.0 tilsvarer. Jo mer jeg har lest om 3.0 siden den gang jo mer overbevist har jeg blitt at det er riktig tidspunkt å vurdere en Android telefon igjen.

Det som dog alikevel holder meg litt tilbake er dette evige kjaset med "når kommer android oppdateringen til min telefon, om i det hele tatt?". For meg ble det alene nesten en dealbreaker.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt feil å kalle dette for mobiltelefoner lenger...

Det produsentene nå holder på med, er et teknorace hvor de lager en fullspekket pc med 3 til 4" skjerm.

Den skal kunne alt mulig arbeidsrelaterte oppgaver, og så kunne ta bilder på dslr nivå.

Man må analysere sine behov, og så kjøpe utstyr deretter.

Skal jeg surfe på nett, så ha jeg skjermer fra 8,9" ogoppover til å gjøre det på.

Endret av G3
Lenke til kommentar

Hæ? Hvordan i all verden får du dette til å rime?

Hvis Android-produsentene tjener mindre, hva skal da finansiere videreutvikling av telefonene deres?

Den som tjener mest, gjør det best, og har kapasitet og mulighet til å gjøre neste produktiterasjon enda bedre. Det er da helt elementær logikk.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1303911331' post='17676467']

Det er ikke noen tvil om at det er Google Android som gjør det best om dagen. Strategien er suprerior. På hardwaresiden kan folk få mobiler som dekker deres behov og ønsker.

Er det virkelig det? Selv om Android har større markedsandeler så er det Apple som tjener mest penger. Det er jo ikke noe tvil om at Android dekker et større marked enn Apple. Apple selger ikke billige telefoner, de har aldri gjort det og jeg tviler på at de har noen planer om det. Det er ikke der pengene ligger.

Er det ikke der pengene ligger?

AtW

Lenke til kommentar

Apple sitter igjen med det meste av pengen ved salg av en iphone. Google og Mobilprodusentene sitter igjen med langt mindre anndel pr solgte android mobiltelefon. Dette fører til at fortjenesten til forhandleren er langt større ved salg av en Android telefon, dette er sefølgelig med på å fremheve android i markedet, siden butikken lokalt eller på nett har stor makt ovenfor forbrukerne.

Lenke til kommentar

Det skulle jo bare mangle at Android er mest populært når det er 1 av de 2 dominerende/bedre smartmobil OSene og man i tillegg får telefoner med Android i prisklassen "kast den etter meg" :). Det åpner også en del lommebøker som ellers ikke hadde gått etter slike telefoner.

Det hadde forundret meg sterkt om et OS som er begrenset til en forholdsvis dyr telefon hadde ledet på markedsandeler. Egentlig ganske overaskende at de har så store andeler som de faktisk har, som i grunn er ganske imponerende.

"Kast den etter meg", hva mener du med det?

Android åpner en del lommebøker? Ja, Android har ihvertfall variert prisklasse på telefonene sine, så du prøver å si at Android er blitt dyrt i forhold til iPhones?

Det kjekke med Android er at du slipper å gå ut med 6000-8000 kr (for en iPhone 4) for å få Android operativsystemet på telefonen.

Det er litt derfor jeg alltid har sagt at iPhone er et ypperlig valg for førstegangskjøpere.

Jeg synes iOS virker mer rettet mot smågutter i tenårene som liker å overdrive fiklingen med alle dingsene sine, og ta frem telefonen for å spille i skoletimene, og Android for voksne menn med ansvar og som ikke trenger å spille 24/7.

Ellers har Android gjort en god jobb selv om jeg ikke synes de er modne nok ennå med 2.2/2.3.

Fikset :dremel:

Hva mener du med "modne nok ennå med 2.2/2.3"?

Det er allerede sagt at det kommer Android 3.0 aka Honeycomb.

Poenget er at med Android, så slipper du all jailbreakingen og fiklingen med operativsystemet for å få nesten det du vil.

Visst du skal ha dette på iOS så må du frem med jailbreaking og installere diverse applikasjoner fra Cydia. :no:

Ellers så skal det egentlig ikke være nødvendig å jailbreake for å få dette, men det er slik Jobs har gjort det :)

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Android åpner en del lommebøker? Ja, Android har ihvertfall variert prisklasse på telefonene sine, så du prøver å si at Android er blitt dyrt i forhold til iPhones?

Det kjekke med Android er at du slipper å gå ut med 6000-8000 kr (for en iPhone 4) for å få Android operativsystemet på telefonen.

Det kjekke med iPhone er at den koster så lite at slike som deg må lyve på den et par tusenlapper ekstra...5790 kroner koster den dyreste utgaven :p

Poenget er at med Android, så slipper du all jailbreakingen og fiklingen med operativsystemet for å få nesten det du vil.

Visst du skal ha dette på iOS så må du frem med jailbreaking og installere diverse applikasjoner fra Cydia. :no:

Ellers så skal det egentlig ikke være nødvendig å jailbreake for å få dette, men det er slik Jobs har gjort det :)

Ja, oeg har jo sett det i forumet her, det er jo ingen som har en Android-telefon som er rootet eller har custom-ROM. Neida! Det er like sant som at Elvis lever og at griser kan fly! ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

5790 kr for dyreste iPhone 4 modellen? Er du sikker på det? Det vil jeg ihvertfall se.

Hva vil du frem til nederst?

Når vi rooter den er det gjerne på grunn av at vi vil ha tilgang til applikasjoner som krever root.

Vi legger gjerne inn custom-ROM for å få et nytt theme på telefonen, og for å modifisere inne på telefonen, som for eksempel hva slags farge LED lyset skal lyse når SMS kommer inn osv..

Men når det gjelder home-screens og slik, så trenger vi ikke å roote den eller noe slikt for å få det. Fordi Android har dette allerede.

Endret av Lami
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...