Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinlekasje når jeg fyller full tank

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg merket nylig at når jeg fylte bensin tanken helt full så rant det ut 2-3 liter bensin under bilen. Når jeg kjørte etterpå luktet det helt ekstremt av bensin i hele bilen. Ble små svimmel. Jeg kjører en Golf 4, 2000 modell.

Jeg har tidligere hatt bilen på sjekk for at den gule motorlampen lyste.

Det viste seg å ha noe med det aktive kullfilteret å gjøre, men jeg fikk beskjed om at så lenge jeg ikke merket noe på bilen var det bare å kjøre med det eller betale 2500kr for å få det ordnet(noe jeg ikke gadd).

Spørsmålet mitt er om den feilen nå kan ha noe med at det lekker bensin når jeg fyller full tank?

Har kanskje noe med utluftningen i tanken å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye fyller du på tanken når du fyller? Til du ser det renner over eller til pistolen stopper automatisk?

(Med "aktiv kullfilter" i denne sammenheng regner jeg med du mener den beholderen foran i bilen som skal oppbevare bensindamp fra tanken til det kan brennes. Det er ikke et kullfilter. Saken er sikkert relevant, og måten dette systemet blir ødelagt på er ved overfylling av bensin)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for svar :)

Tanken er på 45l og jeg pleide å fylle til pistolen stoppet. Men så for en stund tilbake merket jeg at det luktet veldig besin etter at jeg hadde fylt. En gang når jeg var ferdig med å fylle kom en kar bort til meg og sa at det fosset besin ut under bilen. Jeg bøyde meg ned og det fosset, bokstavelig talt. Etter det lar jeg det alltid være ca 5 liter ledig i tanken så jeg slipper at 3-4 liter renner ut igjen.

Når det gjelder det kullfilteret så har jeg snakket med noen folk på Møller bil og de påstår at det ligger opp under høyre bakhjul. Altså ved tanken et sted. Jeg har ikke peil selv, men må vell regne med at de har.

Tror ikke at dette problemet har noe med påfyllingsrøret siden det kun lekker hvis jeg fyller full tank. Men det lukter nesten alltid bensin inne i bilen etter fyller, uavhengig om jeg fyller fult eller ikke.

Lenke til kommentar

er jo et hull i slangen originalt. det er overfyllingshull. er det på alle biler. er for at spurten av bensin ikke skal stå utover hviss man fyller for mye. istede renner det ut i hullet som er laget. kalles overfyllingshull

Lenke til kommentar

er jo et hull i slangen originalt. det er overfyllingshull. er det på alle biler. er for at spurten av bensin ikke skal stå utover hviss man fyller for mye. istede renner det ut i hullet som er laget. kalles overfyllingshull

Jeg har aldri hørt om overfyllingshull....du tenker kanskje på luftehullet som skal hindre vakuum i tank?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om overfyllingshull....du tenker kanskje på luftehullet som skal hindre vakuum i tank?

nei. eller jo eller kansje. er vell samme greia ;)

Lenke til kommentar

nei. eller jo eller kansje. er vell samme greia ;)

Jeg er på tynn is her, men jeg trodde at bensintankene burde være så tette som mulig for å hindre avdamping. Luftehull for å hindre vakuum trodde jeg var ventiler som slipper inn luft, men ikke ut?

Lenke til kommentar

er ikke 100 % sikker men på suburban min så går det jo et plastrør fra tanken og opp til hullet man fyller i. hvordan skal jeg forklare. litt vanskelig. er et hull liksom før man stikker pistolen inn i røret, og der renner det over når det er peise fult. troppa tetter hullet du fyller i så det er vell ikke akkurat i røret det er hull slik som jeg skrev. for da hadde jo alt fornt ut når man fyller. litt vanskelig å forklare. må nesten ta av hjulet og se inni hjulbuen så ser man hvor hullet er :)

Lenke til kommentar

På min første bil var bensintanken potte tett. Hullet ved påfyllingslokket blir tetta av bensinlokket når det stenges. Eneste luftinga går via kullfilteret. Det som skjedde på denne var at slangen fra påfyllinghullet og til tanken var så gammel og morken at bensin lakk ut hvis jeg fyllte for mye.

Lenke til kommentar

Dersom det er hull i tanken er det i såfall overtrykksventil, noe det vel helst bør være. Min bil har også et hull rett nedenfor påfyllinga for drenering av overflyt ved fylling, men lokket som pistolen åpner er likevel stengt, så drivstoff (diesel i mitt tilfelle) kan ikke komme seg ut den veien utenom fylling (min bil har ikke skrulokk, kun lokk som åpnes av at man stikker pistolen nedi).

Det skal være en enveisventil for å slippe inn luft etterhvert som tanken tømmes, men det skal selvsagt ikke komme drivstoff ut den veien uansett. Så skal det gå rør til kullbeholderen (dette er ikke et kullfilter, bare så det er sagt, kun en beholder av kull). Koblingen fra kullbeholderen er en elektronisk styrt ventil til innsuget på motoren så bensindamp i kullbeholderen skal brennes når motoren har startet.

Det som skal havne i kullbeholderen er bare bensindamp, dvs. damp som ellers ville blitt presset ut av fylleåpningen ved fylling, det skal ikke være bensin av flytende form der. Overfyller man tanken gang på gang med så mye bensin at det havner bensin i flytende form nedi denne beholderen vil man etterhvert ødelegge dette systemet.

Du kan fylle til pistolen stopper og så trykke inn (helt inn) et par ganger, men ikke under noen omstendighet fyll opp tanken, så starte med å fylle helt til det er mulig å se bensinen i tankrøret slik mange gjør.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...