Wild Berries Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Hei. Da har jeg regnet litt ut på hva det koster i rene utgifter å vaske / rengjøre og ikke minst vedlikeholde uniformen min. Jeg jobber for ett Vekterfirma som i alle år ikke har valgt å betale smuss tillegg Jeg jobber på en stor Legevakt, og må / bør skifte uniform hver dag. Det er ikke en vakt uten diverse kroppsvæsker. Smittevernloven er også klar på det området. Vi har 12-tolv og 13 - tretten timers vakter, hver dag i turnus. Siden bedriften skal spare penger, så er det alltid vi som må dekke kostnadene Nå ønsker jeg at dere kan gi råd om hvilken post jeg skal føre dette opp i Kan forøvrig også spørre om hvor parkering utgiftene kan trekkes av ?. Betaler cirka 200o Nkr i året. Har fått bekreftelse ifra Arbeidsgiver om av jeg vasker uniformen selv og betaler parkeringen selv. Takker for svar på forhånd Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 3.2.2 Faktiske kostnader Denne posten er et alternativ til post 3.2.1 og skal brukes når dine faktiske kostnader knyttet til arbeidet er høyere enn minstefradraget. Kostnadene spesifiseres i post 5.0 (Tilleggsopplysninger). Likningsmyndighetene kan på forespørsel kreve at du dokumenterer/sannsynliggjør kostnadene. Eksempler på kostnader som kan trekkes fra i stedet for minstefradraget, er kostnader til: arbeidsklær (når klesslitasjen er ekstra stor) eller uniform bruk av hjemmekontor faglitteratur flytting ved overtakelse av stilling reise uten overnatting ved jobbintervju frivillig syke- og ulykkesforsikring (begrenset til kr 700, ektefeller kan til sammen ikke kreve høyere fradrag enn kr 700) kost på tjenestereiser uten overnatting (merkostnader til kost og losji på tjenestereiser med overnatting skal ikke føres her, men i post 3.2.7) kost ved fravær fra hjemmet på 12 timer eller mer uten overnatting i forbindelse med overtid, vakter, lang reise fram og tilbake til arbeidet osv. oppdragstakers premie til frivillig trygd i de første 16 dagene stedfortreder (vikar) transport på tjenestereiser/yrkesreiser vedlikehold/ajourhold av utdannelse verktøyhold Underskudd på godtgjørelse fra arbeidsgiver til dekning av slike kostnader inngår også i post 3.2.2. Nærmere om vask av klær Fradrag for kostnader til arbeidstøy til eget bruk 1.1 Generelt Fradrag for kostnader til arbeidstøy til egen bruk gis for tøy som er lite egnet til privat bruk og som hovedsakelig benyttes i yrket. Dette omfatter: uniform verne- og vareklær annen spesiell bekledning som hovedsakelig benyttes i yrket og som er lite egnet til vanlig privat bruk, for eksempel for musikere. Spørsmålet om antrekket skal anses som uniform må vurderes konkret hvor det bl.a. legges vekt på utforming, farge, hvor mange som bruker antrekket mv. Arbeidstøy med godt synlig logo som ikke uten videre kan fjernes og som bare brukes i arbeidet og er lite egnet til privatbruk, vil normalt bli ansett som uniform. Posten har pålagt skrankepersonellet å bruke et spesielt arbeidstøy i arbeidstiden. Det arbeidstøyet som er pålagt brukt, er godtatt som uniform. Se for eksempel BFU 35/07. Verneklær omfatter spesielt arbeidstøy som ikke egner seg for privat bruk og som benyttes i yrker hvor vanlig tøy vil være utsatt for smuss eller sterk slitasje. Vareklær omfatter spesielt arbeidstøy som bl.a. benyttes av hygieniske årsaker, for eksempel innen helsetjenesten. Fradrag gis til næringsdrivende og til arbeidstakere som ikke får særskilt godtgjørelse til dekning av kostnadene. Fradrag gis for sjøhyre til fiskere, se emnet «Fiske». 1.2 Uniform til ansatte drosjesjåfører Dersom ansatte drosjesjåfører holder egen uniform og ikke dokumenterer kostnadene, gis det fradrag med kr 2 400 per år, se takseringsreglene § 1‑3‑22. Forutsetningen er at drosjesjåføren faktisk bruker uniform. Fradrag kan gis med høyere beløp hvis kostnadene dokumenteres. 1.3 Vask mv. I særlig renslighetskrevende yrker, gis fradrag for kostnader til vask av arbeidstøy. 1.4 Minstefradrag For lønnstakere går kostnader til anskaffelse og vask mv. av arbeidstøy inn i minstefradraget. Minstefradraget er på min. 31.800 Svaret som jeg fikk av Orginasjonen min. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Eksempler på kostnader som kan trekkes fra i stedet for minstefradraget, er kostnader til: arbeidsklær (når klesslitasjen er ekstra stor) eller uniform bruk av hjemmekontor faglitteratur flytting ved overtakelse av stilling reise uten overnatting ved jobbintervju frivillig syke- og ulykkesforsikring (begrenset til kr 700, ektefeller kan til sammen ikke kreve høyere fradrag enn kr 700) kost på tjenestereiser uten overnatting (merkostnader til kost og losji på tjenestereiser med overnatting skal ikke føres her, men i post 3.2.7) kost ved fravær fra hjemmet på 12 timer eller mer uten overnatting i forbindelse med overtid, vakter, lang reise fram og tilbake til arbeidet osv. oppdragstakers premie til frivillig trygd i de første 16 dagene stedfortreder (vikar) transport på tjenestereiser/yrkesreiser vedlikehold/ajourhold av utdannelse verktøyhold ...anskaffelse og vask mv. av arbeidstøy. Med andre ord, så må du ha dokumenterbare faktiske utgifter til alle de ovennevnte tingene som tilsammen er høyere enn minstefradraget, som er 36% av inntekten, minst 31.800 og maksimalt 75.150kr, for å kunne trekke de fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå