Rottenspacehead Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Det her kunne også skjedd Microsoft eller Nintendo, så jeg ser ingen grunn til at folk skulle droppe sin PS3-maskin pga dette. Det virker som at "alle" er helt anti-Sone av en eller annen grunn, også de som eier PS3. Det gjør meg litt forvirret. Hvis man bare klager over PS3, hvorfor i det hele tatt anskaffe seg en? Jeg vil sterkt tro at grunnen til at dette skjedde, er pga alt styret rundt geohot, fjerning av Linux-støtte osv. Jeg har PS3 med kort-info. Jeg gjorde det veldig enkelt, og bestilte meg nytt kort. Det gamle er nå sperret. Det er ikke verre enn det, og nå slipper jeg å uroe meg. Mange er vel skuffet fra før og dette gjør at begeret flyter over. For min egen del, så kjøpte jeg ps3 siden ps2 var en fin opplevelse med socom 2 blant annet og det ville komme oppfølgere. Socom Con og Socom 4 har vært en enorm skuffelse, itillegg til at hele designet til ps3 har vært en skuffelse og ellers hvor tregt alt har gått. pusher man på dagens situasjon itillegg, så sier man tilslutt, nei nå holder det.. ferdig med PS. Men this is just me. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Det tok ei uke før Sony ga oss info hva som faktisk hadde skjedd. Forige onsdag ga de bare beskjed om at de hadde tatt ned psn for mindre vedlikehold. PSN er gratis i utganspunktet, men psn kontoen er koblett opp mot butikken og der ligger kreditinfoen lagret, for etter mitt første kjøpt kan jeg trykke på betal også går det igjenom uten noe krimkroms... dårlig av sony att ett hull i psn nettverket kan gjøre at man får tilgang til basen med kreditinfo og alt annet som man bruker bare ved kjøp -.- Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Her er det noen som har tjent seg grovt med penger. Informasjonen som er hentet ut kan brukes til blant annet spam, identitetstyveri og kontotapping, og kan dermed selges dyrt til de riktige personene. Endret 27. april 2011 av Zlatzman Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Jeg kontaktet banken min (Skandiabanken) tidligere i dag, og de er godt klar over situasjonen. De anbefalte dog ikke å bestille et nytt kort, men å opprette en regionssperre på kortet. De ville også overvåke kontoene (som vanlig I guess?) og kontakte vedkommende hvis det skulle være noen mistenksomme transaksjoner. Lenke til kommentar
Ares42 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Sikkert litt naivt, men holder meg fortsatt til teorien av at internett er så stort at med mindre noen er ute etter å spesifikt hacke meg så er sannsynligheten for at det skjer noe veldig gæernt ufattelig liten. Og hvis det skjer noe så kan man alltids fikse ting i etterkant. Navnet mitt står på en liste sammen med land, addresse, mail og kanskje visa-info. Det som er mest sannsynlig at kommer til å skje er at jeg kommer til å få litt mer (og kanskje mer retta) spam-mail, men får allerede en haug så legger nok ikke merke til det. Endret 27. april 2011 av Ares_InnleggNO 1 Lenke til kommentar
straumoy_InnleggNO Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Sony har altså tatt ned tjenesten, satt et eksternt sikkerhetsfirma på jobben og skal nå bygge PSN på nytt for å gjøre det sikrere. Betyr dette at vi mister trophiene våre? Tvilsomt, du har vel uansett en lokal kopi av dine trofeer på din PS3. Skulle være en smal sak å få denne informasjonen synkronisert når ting er online igjen. Tar PS3'en din kvelden, skulle det ikke overraske meg at Sony har back-up rutiner for akkurat denne type data og kan hente frem trofeene dine på den måten. Du mister kanskje noen, hvis du har spilt og vunnet trofeer mens PSN var nede og ikke fikk lastet opp denne informasjonen, men i det store og det hele - nei. Kjedelig at slikt skjer, men det skjer. Var faktisk redd for at noe slikt kunne skje, med tanke på at PS3 ble jailbreak'et. Vet ikke om den friheten GeoHotz ga PS3 brukere koster mer enn den smaker. Vi får se. Lenke til kommentar
Santar Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Det har alltid forundret meg over hvor raskt folk på nettet klarer å bli så skrekkelig forbannet og opphisset over ting. Folk går jo over styr her, snakker om å selge ps3'en sin. Sperrer av kortene sine selv før vi vet om noe i det hele tatt har skjedd med kortinfoen. Om det viser seg at kortinfoen er stjelt først da tar jeg en telefon til banken. Til den tid tar jeg det knusende med ro. Endret 27. april 2011 av Santar Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Er det noen måte man kan finne ut om man har lagret betalings infoen? Bekreftelse på kjøp, elns? Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 For alt vi vet så er det andre hackegrupper som står langt ifra GeoHot. GeoHot, og de ville bare ha tillbake Other OS, og de var langt ifra så brutale. ... jailbreak for Other OS, er greit. men når du hacker hele psn for å få tak i kortinformasjon, da har du dratt den alt for langt Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Det har alltid forundret meg over hvor raskt folk på nettet klarer å bli så skrekkelig forbannet og opphisset over ting. Folk går jo over styr her, snakker om å selge ps3'en sin. Sperrer av kortene sine selv før vi vet om noe i det hele tatt har skjedd med kortinfoen. Om det viser seg at kortinfoen er stjelt først da tar jeg en telefon til banken. Til den tid tar jeg det knusende med ro. La os si at du mister rundt 5-15 tusen da pga. det her. Du ringer til banken og sier at noen har tatt de pengene. Banken: Hmm merkelig, vet du kansje hvem det er ? Du:Vet ikke hvem det er men hørte for noen dager siden at Playstation gikk ut og sa at du burde ta forhåndsregler, pga hacking. Banken: Hvorfor har du da ikke gjort det? Du: Hva er sjangsen på at akurat tjeg av 77millioner bruker skulle være den uheldige. Banken: Siden du ble advart kan vi ikke hjelpe deg. Du: Hallo! Hallo!, faen de la på xD Vær forsiktig, uansett.. Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Det har alltid forundret meg over hvor raskt folk på nettet klarer å bli så skrekkelig forbannet og opphisset over ting. Folk går jo over styr her, snakker om å selge ps3'en sin. Sperrer av kortene sine selv før vi vet om noe i det hele tatt har skjedd med kortinfoen. Om det viser seg at kortinfoen er stjelt først da tar jeg en telefon til banken. Til den tid tar jeg det knusende med ro. Igjen så går det vel på at man er ved bristepunktet fra før, og dette gjorde at begeret fløyt over. Trur ingen kvitter seg med ps3 bare pågrunn av denne situasjonen alene. Endret 27. april 2011 av Dennis Aron Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Ringte til banken min nå, de anbefalte meg å sperre kortet så fort som mulig. De hadde visst fått flere henvendelser om det, og beskjeden var altså den samme til alle som hadde ringt. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Ringte til banken min nå, de anbefalte meg å sperre kortet så fort som mulig. De hadde visst fått flere henvendelser om det, og beskjeden var altså den samme til alle som hadde ringt. Hvilken bank er dette? Jeg fikk en helt annen beskjed, at det inntil videre ikke er noe å bekymre seg over. Så lenge VISA ikke går ut og sier at brukernes kort skal sperres og det ikke er noen rapporter om at penger har blitt tappet, så ser jeg ikke noen grunn til å få helt hetta? Banken dekker vel uansett eventuelle tap i en slik sak? Endret 27. april 2011 av Hotel Papa Echo 1 Lenke til kommentar
PheIix Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Sukk, denne passord byttinga ser jeg mørkt på... Er jo en million steder jeg må sjekke om jeg har vært teit nok til å bruke samme passord, men først må jeg finne ut hvilket passord jeg hadde på playstation nettverket. Jeg husker da ikke hvilket passord jeg brukte når jeg første gang logget meg på psn, er jo årevis siden... Å sperre kortet gjør jeg ikke før det blir offisielt fra Sony sin side at dette faktisk er nødvendig. Litt skummelt å tenke på at de har masse personopplysninger som de kan misbruke, tanken på å reise til et land og bli håvet inn i tollen fordi du er "wanted" for svindel eller har en ekstremt stor gjeld der er jo ikke akkurat noe som gjør nattesøvnen dypere for å si det slik... Lenke til kommentar
Manx Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Jeg har bestilt nytt kort, men jeg har ikke sperret det gamle. Tar vel en ukes tid til det andre dukker opp og frem til kommer så sjekker jeg bare trekkene på kontoen min og sjekker at alt er som det skal være. Lenke til kommentar
Akrabra Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Tror det kan være like greit for alle å sperre kortet sitt ja, ikke det at man skal ta på avveie, men det kan tross alt skje med deg det her. Har selv blitt tappet for penger i hellas engang, selv om jeg aldri har vært i hellas. Banker pleier også å ta kontakt hvis de ser merkelig transaksjoner på din konto, må også huske at du har en regionsperre på hvert kort som kan hindre det å bli brukt utenfor Norge til og med, ihvertfall i min bank. Ta alle forhåndsregler, så får vi se hvor fort Sony kan fikse det her å reise seg over, men det ser meget stygt ut nå. Sånne ting som det her glemmer ikke kunder, men selvfølgelig, det er langt fra rolige mennesker til nerd ragers. Tror det blir som med alt Gilde har gjort, du får et dårlig marked hvert år, så glemmer alle hva du gjorde å begynner på igjen. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Sperrer av kortene sine selv før vi vet om noe i det hele tatt har skjedd med kortinfoen. Om det viser seg at kortinfoen er stjelt først da tar jeg en telefon til banken. Til den tid tar jeg det knusende med ro. Hvis Sony velger å ordlegge seg på følgende måte "your credit card number (excluding security code) and expiration date may have been obtained." på PlayStation-bloggen, så tyder det meget vel på at uvedkommende, i det minste, har hatt adgang til infoen (derav ordet "may"). Og det at de spesifiserer (excluding security code) tyder også på at de vet nøyaktig hvilken info som faktisk har vært tilgjengelige for uvedkommende (nettopp kortnummeret og utløps-dato)... Du vil mao. tvilsomt noensinne få en bekreftelse på om informasjonen din er blitt stjålet eller ikke. Endret 27. april 2011 av J-Core Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Virker litt for utrolig på meg at de har fått tilgang til alle opplysningene, vi snakker 75 millioner brukere her. Det er helt vanvittig. Tror jeg gjør som Manx, venter på at Banken skal ringe meg opp igjenn nå. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Sperrer av kortene sine selv før vi vet om noe i det hele tatt har skjedd med kortinfoen. Om det viser seg at kortinfoen er stjelt først da tar jeg en telefon til banken. Til den tid tar jeg det knusende med ro. Hvis Sony velger å ordlegge seg på følgende måte "your credit card number (excluding security code) and expiration date may have been obtained." på PlayStation-bloggen, så tyder det meget vel på at uvedkommende, i det minste, har hatt adgang til infoen (derav ordet "may"). Og det at de spesifiserer (excluding security code) tyder også på at de vet nøyaktig hvilken info som faktisk har vært tilgjengelige for uvedkommende (nettopp kortnummeret og utløps-dato)... Du vil mao. tvilsomt noensinne få en bekreftelse på om informasjonen din er blitt stjålet eller ikke. Sålenge de ikke har sikkerhetskoden (CV2 nr?), så er det vel ikke stort de kan få gjort? Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 *SNIP* Sålenge de ikke har sikkerhetskoden (CV2 nr?), så er det vel ikke stort de kan få gjort? Er usikker på om det fortsatt finnes måter man kan få brukt kortet uten å oppgi CV2-nummeret... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå