Gå til innhold

5300m fra UMTS senderen

eggi

Anbefalte innlegg

Hei, avstanden til nærmeste UMTS sender er 5300m og jeg har fri luftlinje mellom huset mitt og senderen, men har ikke 3g dekning. Sånn jeg har forstått det så er dekningsområdet for en slik sender fra 500m til maks 2km.

Jeg vurderer om jeg skal gå til anskaffelse av en ekstern antenne og en forsterker for å prøve å få kontakt med senderen, men det jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig når avstanden er 5300m?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved fri sikt er det da altid mulig om du har stor nok antenne.

Deknigsområdet på de forskjellige mastene varierer.

I tett befolket bymiljø vil man typisk bruke antenner som peker nedover mot bakken, for å begrense rekkevidden - dette gjøres for å kunne bruke samme frekvensene andre steder i nærheten uten interferens.

Ute på landet vil man typisk bruker antenne på mastene som peker mer utover, og da også dekke et større område.

5KM er dog noe lang for disse frekvensene, så om du skal på 3G nett der må du nok ha en brukbar antenne.

Finnes jo repaetere til slikt bruk som gir deg bedre dekning, men de lager ofte mye krøll for mobiloperatørene, og er vel ikke akkurat tillatt å bruke.

Om det er en 3G router du skal bruke - få deg en (om ikke du har) med mulighet for ekstern antenne, og sett på en retningsvirkende antenne på en del dB.

Siden den i praksis forsterker ditt utgående signal en god del er den vel strengt tatt ikke heeeelt lovlig heller, men den skaper få problemer, og vil kunne hjelpe deg masse.

Om det er 3G på pad/tlf til databruk i heimen du vil ha - drop det, gå for en 3G router som over, og kjør på Wifi hjemme...

Om det er 3G til telefoni du jakter på - bruk vanlig GSM...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...