AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Hei! Jeg kvalifiseres for ung ufør, altså at jeg har minst 50% nedsatt arbeidsevne. Ikke nok med at jeg har en somatisk lidelse, men jeg har også alvorlig depresjon og situasjonsbetinget angst. Er det moralsk forsvarlig av meg å søke varig uføretrygd når jeg ikke aner noen forbedring i fremtiden akkurat nå? Jeg ønsker å kunne komme meg såpass at jeg kan ha ett tilnærmet normalt liv med en normal jobb og alt som følger med, men dette er heller urealistisk. Jeg har slitt med å kunne lede ett normalt liv så lenge jeg kan huske, både fysisk, mentalt og økonomisk sett. Hvis jeg blir varig ufør vil jeg kunne få tiden og den økonomiske friheten til å prøve å komme meg videre og kanskje få noe tilnærmet en normal økonomi for en gangs skyld. Er det rett av meg å søke på varig ufør med ung ufør tillegg, med tanke på loven? Jeg ønsker å kunne prøve videre, men det føles som om jeg har nådd en vegg jeg ikke klarer å komme forbi. Hva er det jeg har krav på som varig ung ufør med tanke på økonomi, fremtidig jobb hvis det blir aktuelt, og er det eventuelt noe annet jeg bør vite? Mvh EC Postet av anonym: 924625e4a2a77979d9eeb0d0b802c5fd Postet av anonym: 924625e4a2a77979d9eeb0d0b802c5fd Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Før du vurderer om du bør søke uførepensjon bør du ta en viss selvsjekk om du fyller vilkårene for å få det. Det er blant annet krav til behandling og arbeidsrettede tiltak. Den behandlingen for lidelsene dine som er tilgjengelig og hensiktsmessig må være forsøkt så langt at det er mulig å si at det ikke er større håp for bedring. Du må ha gjennomgått en arbeidsevnevurdering, herunder må du ha forsøkt de arbeidsrettede tiltak NAV finner passende. Normalt tar denne prosessen cirka 7-9 år. Generelt sett, hvis du får innvilget uførepensjon har du rett til en viss friinntekt (ved 100% uførepensjon er dette 1G, altså folketrygdens grunnbeløp, per år). Du har også, så lenge du melder fra om du får inntekt, hvilende pensjonsrett - altså rett til å få tilbake 100 % pensjon selv om du i en periode skulle tjene for mye hvis du etterpå skulle finne ut at det ikke gikk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 Den ene og største lidelsen min er ikke kurerbart og det finnes ingen måte å behandle det på. Jeg har også vært igjennom en vurdering av arbeidsevne hvor de fant ut av at jeg var 30% arbeidsdyktig på mitt beste. Blir det fortgang i dette i og med at jeg ikke bare har en ''usynlig sykdom'', og siden en av dem er veeeldig tydelige? (Sitter i rullestol) Nav har lenge prøvd å finne tiltak som passer for meg uten større hell, og jobb er det enda verre med. Hvem ønsker å ansette en person i rullestol uten videre utdanning, som lider av depresjoner og situasjonsbetinget angst som mest sannsynlig bare kan være på jobb i to - tre dager i uken? Og heller det er også urealistisk, hvis jeg skal kunne lede ett normalt liv med andre og få trent, noe som er veldig viktig i og med at jeg sitter i rullestol. Angsten har også masse å si med at ingenting fra NAV er klart og det er vanskelig å få klare svar hvis jeg har problemer med tiltak eller utbetaling. Jeg føler meg psykisk eller fysisk syk hvis jeg havner i en økonomisk knipe og havner i en angstlignende tilstand hvor jeg nesten får panikk, og jeg bekymrer meg daglig når jeg faktisk er i tiltak og hvis jeg ikke klarer å komme meg på tiltaket den dagen, og får panikk hvis jeg tenker i de baner som at de da vil kutte i det lille jeg faktisk får. Depresjonen min er blitt bekreftet av flere fastleger og psykologer. Jeg er hele tiden sliten og undrer på om jeg har en utmattelsessykdom lignende ME, men det er jo heller vanskelig å dokumentere. - Rullestolbruker - Situasjonsbetinget angst - Lite utdanning - Kronisk utmattet Er smålig fortvilt over min egen situasjon, som du sikkert skjønner. Postet av anonym: 650797c8bf3c67fe93de6171e57583f0 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 Glemte å legge ved - Langvarig depresjon Mvh EC Postet av anonym: 650797c8bf3c67fe93de6171e57583f0 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Vanskelig å si. Du kan jo eventuelt foreslå en gradert uførepensjon mens restarbeidsevnen din avklares, hvis det er klart at du ikke kommer til å kunne jobbe mer enn 30%. Endret 28. april 2011 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå