Gå til innhold

Ut i naturen: Adgang forbudt!

Anbefalte innlegg

Dette er en sak jeg lenge har irritert meg over, men som jeg aldri trudde en stats-kanal som NRK ville ta opp. Ihvertfall ikke med denne vinklingen. Men endelig har de altså (positivt overraskende) gjord det.

Nett TV:

Ut i naturen: Beklager stengt!

Det handler altså om det jeg vil kalle turgåer-mafiaen (som regel eldre folk som går på langrenn eller til fots i naturen) som vil forby alle aktiviteter som trekker yngre folk ut i naturen. Først klager de over at unge folk ikke er ute i naturen også forbyr de og kjefter på unge folk når de faktisk oppsøker naturen med de aktivitetene unge folk liker å gjøre. Også finner de på noen kreative unnskyldninger om at man skremmer opp fugler eller reinstyr, el.

Hvis det skal være noe som helst håp om at unge folk i fremtiden vil være ute i naturen og føle en nærhet til naturen så må man også la dem få holde på med det de liker i naturen og holde opp med dette forbudhysteriet.

Nå er det altså slik at det flere steder i store områder i naturen er blitt forbudt å kite (både sommersteder på vann og vintersteder på land), det er blitt forbudt å surfe, det er blitt forbudt å sykle (freeriding, stisykkling, ol.) og til og med hesteridning er blitt forbudt noen steder. Og det er menge flere steder som man i dag prøver å innføre et forbud.

Og selv der hvor det er lovlig å f.eks sykle og kite blir ungdom skremt vekk av turgåer-mafiaen som kjefter på dem, truer dem og sier de vil ringe politiet (og ungdommen vet selvsagt ikke bedre enn at de bare uskylder seg og går og ikke konfronterer tur-mafiaen med at det de gjør faktisk er fullt lovelig og at de har like stor rett til å benytte naturen som turgåer-mafiaen). Og ikke nokk med at turgåer-mafiaen kjefter på ungdom for å bruke naturen, de saboterer også løyper og setter opp hindringer som kan føre til at folk skader seg alvorlig eller dør hvis de kjører inn i dem. Jeg har selv sett og hørt om at turgåer-mafiaen f.eks har satt opp vaiere på tværes av stien i hodehøyde når det skal være et sykkel arrangement/løp der eller at de har satt opp hindere som stokker og steiner etter hopp i etablerte downhill løyper. Og dere kan jo bare tenke dere hva som kan skje hvis noen kjører på noe slikt.

Og det er visst helt greit å skremme opp hele flokker med fugler og reinstyr ved å jakte på dem og skyte dem, (for det er det jo turgåer-mafiaen selv som gjør) men å sykle eller kite i en bitte liten del av et område som det kanskje også kan befinne seg rein eller fugl det er visst helt forferdelig.....

Det har nå gått alt for langt! Og unge har vært snille og medgjørlige alt for lenge. Så jeg vet ihvertfall at neste gang en av disse turgåer jævlene skal kjefte på meg for at jeg sykler eller kiter i naturen kommer han til å få et rimelig hissig svar tilbake og jeg kommer ikke til å bøye av for noen av hans krav. Så stiller han seg i midten av stien får han forberede seg på å bli syklet ned! Og tar jeg en jævel i ferd med å sette opp et hinder i en løype eller et hopp så får han forberede seg på å få juling.

Det er vel ikke lenge til de finner en eller annen unnskyldning til å forby freeriding med ski og snowboard i fjellene også tenker jeg.......

Så hva syns folket? Hva skal unge gjøre for å bli hørt og ikke bli herset med med disse urimelige forbudene og turgåer-mafiaen?

Endret av flesvik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt noe som skjer. Og å annmelde det til politiet hjelper ikke akkurat så mye. Hvis de i det heletatt finner gjærningspersonen (du kan jo ikke holde han igjenn mot hans vilje for da er det jo deg politiet tar med seg) gir de han nokk bare en advarsel eller i værste fall en bot på noen få tusen (for noe som i værste fall kunne ha endt med å drept noen). Da er det nokk en bedre lekse for dem at man ordner opp på egen hånd med god gammeldags juling (det er jo bare en bot på noen få tusen for det også hvis du blir tatt som regel)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Også lest litt om dette, husker ikke hvilken avis, men tror det var Aftenposten eller Dagens Næringsliv som hadde en stor mangesiders artikkel om dette i fjor eller noe slikt. Belyste dette temaet, virker helt på trynet, de kommer med latterlige og helt på jordet argumenter når de forbyr aktiviteter som kiting, sykling og den slags. Tror kiting var forbudt på et sted pga det forstyrret hekking til noen fugler... Husker ikke stedsnavnet i farten.

Naturen burde være fri for alle til og gjøre det de vil, så lenge det skjer aktsomt ovenfor andre og ikke skader naturen fysisk. Dette med aktsomhet er et problem noe steder, da gjerne mellom syklister og fotgjengere hvor det oppstår/skjer farlige hendelser. Løsningen er dog ikke og forby aktiviteter...

Tror jeg tar meg en sykkeltur i det fine været jeg! Bare holde meg unna veien for da blir billistene sinte, og jeg må vel også holde meg unna fortauet for der er det jo fotgjengere med barnevogn.. Ordet vi trenger og lære mer om later til og være "Toleranse!".

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Visste ikke at det var lov og skyte villrein en gang på året. Jeg er imot all slags forbud som handler om ferdsel i terrenget, men er helt imot at man skal ha reinstyr jakt! Det verste jeg har hørt! Syns ikke vilrein skal bli skutt, spesiellt ikke når Norge er det siste lande som har dem!

Og at Norge ikke lar ungdom i dag bruker naturen (eks: kaiting, sykkling på diverse måter, snowboard, slalom osv) på den måten de syntes er artig siden man tror eller ikke liker måten de bruker den på er helt på hode. Vil man ha ungdom ut og opp av sofaen må man jo legge til rette for og de skal det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...