Gå til innhold

På hybel med kompis? Hva burde jeg gjøre FØR vi bor der?

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Har planer om å bo med en kompis på hybel, så lurer jeg på hva jeg må forberede meg på i forveien?

Tenker det er lurt og skrive kontrakt elns på at vi skal betale halve leia osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en kontrakt kan være smart ja. En avtale med noen grunnregler kan også være greit(for eksempel at dere begge må være enig for at dere skal ha nach, vors osv. Kan spare deg for trøbbel hvis fyren du skal bo med er en idiot som ikke tenker på andre enn seg selv)

edit: er du smart får du dere begge til å skrive under leieavtalen med utleier så dere betaler leien direkte til han. Så lenge det er greit for utleier selvfølgelig.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Okei. Skal snakke med kompisen min om og sette om en kontrakt med leiern og ha regler som vi selv har skrevet under på.

Tenker sånne grunnlegende ting som vasking, mat og fest.

Noe slik: 50/50 med vasking på et eller annet vis, 50/50 på mat, internett, strøm(?) og at vi begge må være enig i om at det skal være fest. Og sikkert noen andre rare regler siden vi begge to er ganske spesielle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Genialt! Men er ikke akkuratt noe slikt jeg tenker på. :p

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Okei, om det er internett med eller er ikke så viktig. Jeg og kompisen skal kjøpe Fiber! :new_woot:

Gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Okei, om det er internett med eller er ikke så viktig. Jeg og kompisen skal kjøpe Fiber! :new_woot:

Gleder meg! :)

Det er dog ikke gitt at du får lov av huseier til å legge inn dette, så det ville jeg forhørt meg med han om.

Jeg og kompisen skal snakke med han neste uke om fiber. Tipper ikke akkurat han husverten blir og si nei til noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Hybelen er på 70kvm2

Så det burde holde til 2 stykk. Jeg har bodd med en hel familie på en så liten leilighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

På et ganske nærtliggende tema, er Sheldon's Roomate Agreement åpen for nedlasting? :whistle:

Hvor? :new_woot: (Stooor fan av showet!)

Kan jo "stjele" noen regler/prinsipper derfra. :)

Lenke til kommentar

jeg tror renhold er det punktet flest "krangler" om. feks at man tar oppvasken etter man har spist middag, om det betyr at man før man gjør noe annet tar oppvaska eller om det betyr før man legger seg, evt rett før man lager neste middag.

ting sklir fort ut og da er det greit at man har satt veldig tydelige regler om man først skal lage noen regler.

feks

-vask opp etter deg før du gjør noe annet(etter maten er spist og før du ser ferig det du ser på tv eller spiller på hva nå enn dere spiller på)

-vask badet fredag som det første som blir etter oppvasken og middag er i magen(greit med litt energi før man setter igang)

-bli enige om det er aktuellt med nachspiel før dere går ut

-osv

greit å ikke ha for mange regler, renhold burde prioriteres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...