Thitorkin Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Når ble Norge helt kristnet? Når ble Norge sekularisert? Eventuelt, i hvilken(e) tidsperiode®? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) Når ble Norge helt kristnet? Når ble Norge sekularisert? Eventuelt, i hvilken(e) tidsperiode®? Den politiske situasjonen i Norge endret seg med Harald Hårfagre og Olav Tryggvason. Makten ble sentralisert, landet samlet, og kirken var et viktig virkemiddel for at kongen skulle ha makten sin. Kristningen skjedde gjennom flere forsøk og ble vellykket iløpet av 1000-tallet skulle jeg tro. Slik jeg har forstått det var det ikke noen hedninger igjen fra år 1100 sikker før det også. Sekulariseringen skjedde iløpet av 1800-tallet. Embetsmannstaten er en betegnelse brukt om Norge fra grunnloven 1814 til parlementarismen 1884. På denne tiden hadde de offentlige ansatte prestene enerett på kristen forkynnelse, og det finnes nok av eksempler på at andre som forsøkte seg ble straffet. Det førte til en voldsom motstand og oppblomstringen av bedehus og mindre kristne grupper som vi ser idag. Den makten kirken og kristendommen hadde, ble mindre og mindre på 1800-tallet. På 1900-tallet var det masse politisk og ideologisk rabalder og kristendommen fortsatte å miste grepet. Det var også mye kulturell aktivitet som utfordret kirken og kristenmakta, og denne kulturen fikk fortsette ustraffet i stor grad, og dette er også et tydelig tegn på sekularisering. Norge er fortsatt ikke riktig sekularisert synes jeg. Men det er jo veldig sekularisert her, men det gjenstår så ennå mye. Endret 27. april 2011 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå