Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Gigabit-ethernet? Sjekk hastigheten med jperf 2.0.2 for windows


Anbefalte innlegg

Ble inspirert av dette innlegget i tråden om superbredbåndet på TG, og bestemte meg for å finne et program for å teste den reelle hastigheten på gigabitethernettet mellom to PCer i heimen.

 

Programmet iperf, som posten opprinnelig handlet om viste seg å ha ulike flaws som gjorde at optimal hastighet på nettverket ikke ble målt. Det er derimot blitt lansert en annen versjon av programmet som heter jperf 2.0.2 (for windows) som hos meg har vist seg å gi en tilsynelatende bedre måling. Programmet kan lastes ned her, og må kjøres både på en servermaskin og en klientmaskin. Brukere kan laste opp skjermbilde av sine resultater slik jeg har gjort her. Bruk de samme innstillingene som skjermbildet viser for både server og klient, bortsett fra at server må være satt som server, og klient som klient.

 

Info om nettverkskonfigurasjon og maskinvare (nettverkskort, OS, hovedkort/chipset) på klientpc og serverpc er det også fint om du poster.

 

post-23535-0-22172500-1303862596_thumb.jpg

 

Oppnådd hastighet 436 Mbits/s

 

Klient:

Stasjonær

Windows xp pro SP3

NVIDIA nForce3 250GB LanParty m/ 754 AMD Athlon 3000+

NVIDIA nForce gigabit nettverkskort (via PCI-bus)

 

Server:

IBM Lenovo Thinkpad T60

Windows xp pro SP3

INTEL 945GM Express chipset

Intel PRO/1000 PL integrert (?) nettverkskort

 

Nettverk:

Direkte kabling CAT.6

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut til at det er noe å stole på. Får langt lavere hastigheter enn ved vanlige filoverføringer. Testa til ca. 261Mbit/s.

------------------------------------------------------------

Client connecting to 192.168.0.1, TCP port 5001

TCP window size: 8.00 KByte (default)

------------------------------------------------------------

[148] local 192.168.0.2 port 61802 connected with 192.168.0.1 port 5001

[ ID] Interval Transfer Bandwidth

[148] 0.0-10.0 sec 261 MBytes 219 Mbits/sec

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at det er noe å stole på. Får langt lavere hastigheter enn ved vanlige filoverføringer. Testa til ca. 261Mbit/s.

------------------------------------------------------------

Client connecting to 192.168.0.1, TCP port 5001

TCP window size: 8.00 KByte (default)

------------------------------------------------------------

[148] local 192.168.0.2 port 61802 connected with 192.168.0.1 port 5001

[ ID] Interval Transfer Bandwidth

[148] 0.0-10.0 sec 261 MBytes 219 Mbits/sec

Aha, kan være at TCP window size er for liten som default i iperf. Det ser slik ut. Skal kjøre noen ekstra tester her med større window size og eventuelt komme tilbake med oppdaterte iperf-commandoer i startposten.

 

Edit: ser etter en prøvekjøring med kommandoen iperf -c x.x.x.x -w 16000 at default TCP window size på 8kB ikke ga optimal hastighet, da 16kB ga 345 Mbits/s. Skal kjøre videre testing med ulik -w verdi og komme med en oppdatering i hovedposten.

 

Edit2: istedet for iperf, som du påpeker ikke måler riktig hastighet, har jeg funnet en ny versjon av programmet, jperf 2.0.2, som etter hva jeg kan se gir et bedre bilde av ytelsen på nettverket.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Du får utnytta testgrunnlaget litt bedre ved å kjøre flere tester synkront. Jeg fikk helt greie resultater her med 5 synkrone linjer ved test.

 

post-14073-0-07848400-1303913661_thumb.jpg

 

Som dere ser, får jeg helt akseptable resultater. Har CAT6 kabler hele veien tilkoblet en Cisco GBIT switch.

 

Serverpc: Abit IN90HD hovedkort med innebygget Nvidia GBIT nettverkskort

Klientpc: Asus P5E WS Pro Hovedkort med innebygget Marvell Yukon 88E8056 GBIT nettverkskort.

Endret av traskas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...