iflor Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Målet mitt er å bo utenlands ca 4-5mnd i året (Vinteren) Vil være gjeldfri om 2år og vil vente til da, med avreise okt 2013. Er i slutten av de 30, gift men ingen barn. Har hus til en verdi i dag på ca 5,5mill vil tro det kommer over 6mill om 2 år, har skattefri leigeintekter på 7500,- pr mnd For og leve slik vi ønsker i utlandet 4mnd og 8mnd i norge trenger vi 240.000 netto i året. Har jo 90.000 netto i leigeintekter så mangler kun 150.000 Alternativ 1: Beholde huset og la det stå tomt om vinteren Har da 2 muligheter, ta noen strø jobber om sommeren her, lett og finne jobb for 2-3mnd om sommeren, tipper 100.000 brutto, men da blir det lite skatt. Håper konen min kan få noe penger inn her og slik det blir balanse, men mer usikkert. Har innvilget 2mill i flexilån så jeg tenkte og ta ut ”litt” vist vi mangler noe, f-eks 50.000 år, etter 10 år så vil jeg da ha gjeld på 500.000 + renter, men vil da tror at huset har hatt større verdistigning. Alternativ 2: Selge alt jeg har da, vil da ha 6000.000 på konto, la oss si 4% rente blir dette 240.000 i renter. -28% skatt 67000 -1% formueskatt 60.000 Vil da ha 113.000 netto igjen, men må da ”ta” 127000 fra formuen min + jeg trenger bosted når jeg oppholder meg i Norge. Har litt negative tanker rundt dette, da jeg er ute av markedet vist jeg selger huset, blir vannskeligt og komme inn igjen vist jeg vil på et senere tidspunkt i livet. Til info så veil jeg og arve minst 2mill pr dags dato, noe som det vil og være verdistigning på Hva mener folket her inne på hva som kan være lurt og gjøre her, noe jeg har glemt og bør tenke på???? Takker så mye Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Jeg er inne på samme tanke, men har ikke få mye formue som deg. Jeg ville nok ha satset på en leilighet til 2-3 millioner i steden for et stort hus som du bare bruker halve året. Pengene ville jeg stort sett ha plassert i noen gode fond, og tatt ut 0,5 - 0,8% i måneden. Det vil gi deg omtrent 24000 i måneden før skatter. Er man gjeldfri burde det være nok til å leve for. I tillegg har du vel også en arv på et par millioner hvis jeg skjønnner rett. Lenke til kommentar
iflor Skrevet 27. april 2011 Forfatter Del Skrevet 27. april 2011 Vist jeg selger huset så går eg glipp av 90000 skattefritt som jeg har i leigeintekter i under etg. Ser ikke økonomi i og bytte til leilighet da, huset er i rimelig bra stand på meget pen plass med mye utsikt, rimelig og vedlikeholde. Kjekt og se at ikke bare jeg som surrer med slike tanker. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Jeg ville uten tvil solgt huset. Det er mye pes og passe på et hus samtidig som det binder ekstremt mye kapital. Jeg ville nok kjøpt en leilighet, evt. med utleiedel hvis du føler for det. En ting du ikke har tenkt på i dine beregninger er flytteskatt (dokumentavgift) og salgskostnader. Edit: Egentlig kommer alt på hvor lenge du har tenkt å bruke denne løsningen. Det er ikke sikkert at boligmarkedet i Norge kommer til å gå så bra i framtiden. Like populært med store strømslukende boliger i kalde nord om 10-20år er det nok neppe, samtidig som oljeinntekten avtar. Endret 28. april 2011 av Wisd0m Lenke til kommentar
iflor Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Tror ikke du har lest det tydelig nok eller missforstått meg litt Jeg skal ikke flytte, bare ha LENGRE ferier enn normalt Huset er lettstelt og i meget god stand, trenger kun maling hver 5 år. Vist jeg tørr gjør dette så er det for en 10-15 år, så blir det salg av huset, vil da beholde en leilighet jeg vil arve. Lenke til kommentar
iflor Skrevet 28. april 2011 Forfatter Del Skrevet 28. april 2011 Slik jeg ser det. Vist huset er vært 6mill om 2 år Jeg er gjeldfri da. VIST jeg låner 50.000 pr år, vil jeg da skylle ca 600.000 etter 10 år. Vist jeg da velger og selge huset, så vil jeg tro at stigningen fra 6mill på 10 år bør være mye mer en disse 600.000 jeg har lånt?????? Er jeg helt på tur eller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå