Gå til innhold

Skarpe bilder av sol/solnedgang


Anbefalte innlegg

Jeg ser på nederste bilde, og legger merke til litt sånn kladdete effekter i bildet. Er det sånn det blir i et digitalt bilde? Hva hvis dette var med et film basert kamera? Hadde man fått den samme effekten? Ellers er jo bildene greie, men jeg er ute etter enda bedre kontraster. For meg så virker det som om digital kameraer ikke helt klarer oppgaven?

Dette blir også utbrent på film. Det er alt, alt, alt, alt, alt for mye dynamikk, og du må ta flere eksponeringer. Sola er så mange blendertrinn lysere enn alt annet at bare gjenskinnet fra sola (altså "daglys") lyser opp alt rundt deg på dagtid.

 

Ja sola er sterk, en får heller ta bildet på en bra disig dag. Men da blir det en annen effekt/bildetype igjen. Får kansje prøve på HDR i litt mere avansert form. Eller bare ta det som det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på nederste bilde, og legger merke til litt sånn kladdete effekter i bildet. Er det sånn det blir i et digitalt bilde? Hva hvis dette var med et film basert kamera? Hadde man fått den samme effekten? Ellers er jo bildene greie, men jeg er ute etter enda bedre kontraster. For meg så virker det som om digital kameraer ikke helt klarer oppgaven?

Dette blir også utbrent på film. Det er alt, alt, alt, alt, alt for mye dynamikk, og du må ta flere eksponeringer. Sola er så mange blendertrinn lysere enn alt annet at bare gjenskinnet fra sola (altså "daglys") lyser opp alt rundt deg på dagtid.

 

 

Edit: Forresten - sola på dagtid er så sterk at den skader ting. Ikke la kameraet stå for lenge rettet mot sola, og ikke kikk noe særlig mot sola selv. Kikker du i søkeren skader du øyet ditt, og bruker du liveview noe særlig skader du sensoren. Se for eksempel dette.

 

Jo takk for det. Er klar over farene med det. Tar kun bilder med svak sol i solnedganger. Hvor sola er bak dis eller skyer, eller så langt ned i horisonten som mulig. Filming av solnedganger holder jeg meg unna. da skal den i så fall bare være en diffus rød skive.

Lenke til kommentar

Det hjelper også med god optikk med belegg som minsker refleksjoner - UV-filter er spesielt bannlyst her.

 

Skyt også for all del i RAW - så kan du ofte hente ut det lille ekstra i dynamikk som gjør at du får bildet du er ute etter.

 

Men - prøv som sagt å eksponere mørkere hvis kantene blør ut. Prøv spotmåling av himmelen tett på sola. :)

Lenke til kommentar

Det hjelper også med god optikk med belegg som minsker refleksjoner - UV-filter er spesielt bannlyst her.

 

Skyt også for all del i RAW - så kan du ofte hente ut det lille ekstra i dynamikk som gjør at du får bildet du er ute etter.

 

Men - prøv som sagt å eksponere mørkere hvis kantene blør ut. Prøv spotmåling av himmelen tett på sola. :)

 

Ja, jeg så en video om Nikon sitt Nano Crystal Coating belegg, det så jo ganske så bra ut. Ja bildene jeg tok, var i jpeg. Får test ut litt i raw. Spotmåling er fortsatt et ukjent område for meg.

Lenke til kommentar

Alternativet er et kraftig gradert ND-filter, eventuelt denne typen men vil anbefale et filterholdersystem.

 

Har faktisk vært inne på den tanken. Mine video kameraer har innebygd ND filter, og når lyset blir for sterkt, så kommer forespørsel ND filteret automatisk opp. Så det kunne vært morro å prøvd. Den siste lenken her, fikk jeg ikke opp. Så jeg vet ikke hva det er.

Lenke til kommentar

Dette ble mine "forsøk" på solbilder. Resiza JPG fil, men har raw fila liggende også (raw +jpg), men har ikke fått gjort noe mere med de, tenkte jeg skulle se hva jeg fikk gjort med de over helgen. trenger mere fritid til å leke :whistle:

 

https://lh5.googleusercontent.com/_ZdWeGpxeWgo/TbhLkASEWUI/AAAAAAAAAUM/46Db7LM6Dqg/s720/akam2%20-%20Kopi.jpg

 

https://lh5.googleusercontent.com/_ZdWeGpxeWgo/TbhLkqhKzhI/AAAAAAAAAUQ/k2oi209rhlQ/s512/akam%20-%20Kopi.jpg

Lenke til kommentar

Dette ble mine "forsøk" på solbilder. Resiza JPG fil, men har raw fila liggende også (raw +jpg), men har ikke fått gjort noe mere med de, tenkte jeg skulle se hva jeg fikk gjort med de over helgen. trenger mere fritid til å leke :whistle:

 

https://lh5.googleusercontent.com/_ZdWeGpxeWgo/TbhLkASEWUI/AAAAAAAAAUM/46Db7LM6Dqg/s720/akam2%20-%20Kopi.jpg

 

https://lh5.googleusercontent.com/_ZdWeGpxeWgo/TbhLkqhKzhI/AAAAAAAAAUQ/k2oi209rhlQ/s512/akam%20-%20Kopi.jpg

 

Fine bilder det. Men jeg synes det blir noe helt annet, enn det å se sola med egne øyne. På bildene så blir det noen merkelige roser rundt sola. I forskjellige fasonger. Lys som smitter over på annet osv. Men det er det kansje objektivet som forårsaker? Når jeg ser en solnedgang med egne øyne, så fremstår den som skarp og fin. Når jeg da tar bilde av den, så blir allt ødelagt liksom. Samme hva en gjør. Får kansje prøve med gråfilter, og se hva det gir for noe.

Hvis jeg skal ha sola skarp, så må en blende så mye ned at allt annet blir køl svart, og da er misjonen borte. Ser det blir enda en flott solnedgang nå, men resultatet blir vel det samme. :-)

Lenke til kommentar

Det var egentelig vanlige runde graderte ND-filter som du kan skru fast foran på objektivet.

 

Her har du lenke-adr. på nytt :)

 

http://www.interfoto...ert%20ND-filter

 

Den virket heller ikke. Men jeg fant siden. Ser det er en del filtere å velge mellom der. Så jeg får kansje prøve noe sånnt. Men ellers er jo sola en kraftig lysende flekk, som skiller seg kraftig ut fra det andre, og da lite en kan gjøre noe med, uten å påvirke det rundt den.

Lenke til kommentar

Når jeg ser en solnedgang med egne øyne, så fremstår den som skarp og fin. Når jeg da tar bilde av den, så blir allt ødelagt liksom. Samme hva en gjør.

 

Dette problemet kommer du ikke utenom, Additiv fargesyntese eller fargebåndbredde "RGB" som øyet oppfatter har et mye større register en en kamerasensor klarer og registrere, du kan også ta med i betraktning at en dataskjerm ikke klarer og fremvise riktig fargerom 100% heller og noe fargeinformasjon forsvinner.

 

Det er flere her som kan dette til fingerspissen, og jeg er ikke en av de :)

 

"Hvor stort fargerom trenger du"

Lenke til kommentar

Når jeg ser en solnedgang med egne øyne, så fremstår den som skarp og fin. Når jeg da tar bilde av den, så blir allt ødelagt liksom. Samme hva en gjør.

 

Dette problemet kommer du ikke utenom, Additiv fargesyntese eller fargebåndbredde "RGB" som øyet oppfatter har et mye større register en en kamerasensor klarer og registrere, du kan også ta med i betraktning at en dataskjerm ikke klarer og fremvise riktig fargerom 100% heller og noe fargeinformasjon forsvinner.

 

Det er flere her som kan dette til fingerspissen, og jeg er ikke en av de :)

 

"Hvor stort fargerom trenger du"

 

 

Ja, jeg får heller ta bilde da den ligger bak et lag av dis/tåke. Mange fine solnedganger da og. Ellers ser jeg at det å skarpe opp bilde hjelper litt. Men det er kansje å jukse litt?

Lenke til kommentar

Det ble jo riktig så pent.

 

Kan flereksponering/HDR være en alternativ løsning?

 

Takk for det. Ja det var litt enklere å få til der. Sola lå lavt, og bak et slør av noe. Så den var ikke så sterk. Og da gikk det greiere.

 

Som nevnt tidligere, så prøvde jeg automatisk HDR i D7000, men uten noe serlig effekt. Men kansje det hadde gått bedre manuellt.

 

Ellers er kansje ND filter til bra hjelp. Har ellers sett mange forskjellige solnedganger her, etter som været er. Dis/tåke hjeper en del.

Lenke til kommentar

Fordelen med Raw for deg her vil være både å få fargene riktig og å hente ut ekstra dynamikk - det kan godt være Raw vil være det lille ekstra som gir deg den runde kanten du er ute etter. Se for eksempel denne tråden for tips og eksempler. :)

 

 

ja det v ar en bra forklaring i den linken, flott. Da er det bare å begynne et sted. Det fulgte jo med et program for redigering av raw filer med kameraet. Og blir resultatet bra, så er det jo bare gøy.

Jeg er jo litt rastløs, og vil se resultater/bilde med en gang. Men får vel skjerpe meg å tenke i andre baner.

Det første blir da å stille inn kameraet for også RAW filer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...