Meier Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Har nå testet litt med å ta bilder av de fine sol nedgangene. Har brukt forskjellige objektiver og innstillinger. Men uansett så blir bildene litt grøtetet. Det ser flott ut i søkeren, men når bilde vises på flatskjermen, så ser det heller ræ..... ut. Ja litt sånn slørete og uskarpt ut. Har prøvd en bråte med innstillinger. Kamera på stativ, og med kabel utløser. Men ikke særlig å skryte av. Ser ut som støy i bildet. Spørsmålet da, er om man må ha spesial objektiver for dette? Egner digital kameraer seg for sånt? Har prøvd alle innstillinger på manuellt. Men til ingen serlig nytte. Alle andre bilder i dagslys blir fine og skarpe. Så hva kan det være da? Eller er det bare sånn? Noen eksperter her? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Enklere å bedømme hva som er feil hvis du legger ut bilde. Men jeg ser for meg overeksponering, eller litt for lang lukkertid. Du kan jo også legge ut exifdata på bildet(lukkertid, iso og blender). Endret 26. april 2011 av Akse Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Her er ett bilde. Åsryggen ser jo skarp ut. Men sola blir litt grøtete. Det oppstår også noen rare lysfenomener rundt sola. Litt sånn slørete ring rundt den. Skyene ser heller ikke serlig skarpe ut. Bildet er forøvrig med feil hvitbalanse, dette er gjort med vilje. Resultatet blir ikke bedre med normal hvitbalanse heller. Noe data for bildet har jeg ikke. Men iso er på 100, og div inst av blender og lukkertid. Uten noen serlig effekt. Endret 26. april 2011 av kjellernn Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Og hvor ble det bildet av? Endret 26. april 2011 av kjellernn Lenke til kommentar
Akse Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Du må trykke "Legg til i innlegg". Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Legg ved denne filen står det. Ser ikke ut som dette funker heller. Endret 26. april 2011 av kjellernn Lenke til kommentar
Akse Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Etter at du har trykket det, må du trykke på Legg til i innlegg. Står til høyre for bildefilen. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Etter at du har trykket det, må du trykke på Legg til i innlegg. Står til høyre for bildefilen. Ja jeg gjør det, men ingenting kommer opp. Har jo gjort dette før, så det virket litt rart. Har prøvd flere ganger nå, men ingen resultat. Endret 26. april 2011 av kjellernn Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Der virket det. Hmm. Åskammen er skarp, men sola er uklar. Det blir den uansett innstillinger. Den ser skarp ut i søker, men ikke på bilde. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Og her er exif til bildet. Camera:Nikon D7000 Lens:Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 (272NII) Shot at 90 mm (35mm film equiv: 135mm) Exposure:Auto exposure, Program AE, 1/2,000 sec, f/11, ISO 320 Flash:Off, Did not fire Focus:Manual, at 50m, with a depth of field from about 21m to infinity AF Area Mode: Single Area Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Der virket det. Hmm. Åskammen er skarp, men sola er uklar. Det blir den uansett innstillinger. Den ser skarp ut i søker, men ikke på bilde. Ja, dette er korrekt. Bildebrikken klarer ikke ta opp like mye kontrast som øyet klarer å se. Du klarer ikke eksponere så kanten rundt sola er tydelig samtidig som åsryggen/skyene er eksponert korrekt. Sånn fungerer kameraer. Du kan vurdere HDR - å sette kameraet på stativ og ta flere eksponeringer du setter sammen. Det er vanskelig å ta bilder av sola så den ser rund ut. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Der virket det. Hmm. Åskammen er skarp, men sola er uklar. Det blir den uansett innstillinger. Den ser skarp ut i søker, men ikke på bilde. Ja, dette er korrekt. Bildebrikken klarer ikke ta opp like mye kontrast som øyet klarer å se. Du klarer ikke eksponere så kanten rundt sola er tydelig samtidig som åsryggen/skyene er eksponert korrekt. Sånn fungerer kameraer. Du kan vurdere HDR - å sette kameraet på stativ og ta flere eksponeringer du setter sammen. Det er vanskelig å ta bilder av sola så den ser rund ut. Ja, jeg prøvde meg på auto HDR i kameraet, men uten noen serlig effekt. Men må kansje gjøre det manuellt? Ellers har vel kansje dis og partikler i horisonten litt å si? Høsten er kansje en bedre tid å gjøre sånnt på? Får vel bare godta dette da. Takk for svar. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Og her er exif til bildet. Camera:Nikon D7000 Lens:Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro 1:1 (272NII) Shot at 90 mm (35mm film equiv: 135mm) Exposure:Auto exposure, Program AE, 1/2,000 sec, f/11, ISO 320 Flash:Off, Did not fire Focus:Manual, at 50m, with a depth of field from about 21m to infinity AF Area Mode: Single Area Ja, men det er flott ;-) Det er tatt mange bilder på forskjellige innstillinger, men sola er og blir uklar. Den ser flott ut i søker. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Ja, men det er flott ;-) Det er tatt mange bilder på forskjellige innstillinger, men sola er og blir uklar. Den ser flott ut i søker. Du skal undereksponere bildet - den er for lys. Prøv med -2 eller -3 eksponeringskompensasjon, eller gå over i M for manual, hvor du senker lukkertid, ISO og/eller blender helt til du ser en klar sirkel. Og så blir alt det andre for mørkt - men det er sånn det virker. Prøv heller å få tatt sola enda lenger ned på horisonten og/eller gjennom et slør av skyer, og så er det lettere å få den "rund". Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Jo nærmere sola er horisonten, jo lettere synes jeg det er å ta bilde av den. Her er et eksempel, jeg hadde blenderprioritet og vanlig eksponering. Bildene er tatt mens jeg kjørte bil på vei hjem med ene hånden, og holdt kameraet med andre, jeg så ikke hvordan bildene ble før jeg kom hjem. Edit: 100% crop av solen fra et annet bilde der du kan se den delvis bak noen tynne skyer. Se hvor mye mer definert sirkelen er gjennom skyene, enn der det ikke er noe hinder mellom solen og objektivet. Endret 26. april 2011 av Zeke 1 Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Ja, men det er flott ;-) Det er tatt mange bilder på forskjellige innstillinger, men sola er og blir uklar. Den ser flott ut i søker. Du skal undereksponere bildet - den er for lys. Prøv med -2 eller -3 eksponeringskompensasjon, eller gå over i M for manual, hvor du senker lukkertid, ISO og/eller blender helt til du ser en klar sirkel. Og så blir alt det andre for mørkt - men det er sånn det virker. Prøv heller å få tatt sola enda lenger ned på horisonten og/eller gjennom et slør av skyer, og så er det lettere å få den "rund". Alle bilder er tatt på manuell. Kameraet er på stativ, og med kabel utløser. Har prøvd alle mulige kombinasjoner av iso, lukker og blenderåpning, men ingen effekt på sola. Har også prøvd med 70-300 objektiv, men samme effekt. Må kansje ta bilde av sola for seg, for så å lime den inn i et annet bilde, for å få allt perfekt? Ser jo andre flotte bilder av dette, men de er kansje manipulert? Lenke til kommentar
Meier Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 Jo nærmere sola er horisonten, jo lettere synes jeg det er å ta bilde av den. Her er et eksempel, jeg hadde blenderprioritet og vanlig eksponering. Bildene er tatt mens jeg kjørte bil på vei hjem med ene hånden, og holdt kameraet med andre, jeg så ikke hvordan bildene ble før jeg kom hjem. Edit: 100% crop av solen fra et annet bilde der du kan se den delvis bak noen tynne skyer. Se hvor mye mer definert sirkelen er gjennom skyene, enn der det ikke er noe hinder mellom solen og objektivet. Jeg ser på nederste bilde, og legger merke til litt sånn kladdete effekter i bildet. Er det sånn det blir i et digitalt bilde? Hva hvis dette var med et film basert kamera? Hadde man fått den samme effekten? Ellers er jo bildene greie, men jeg er ute etter enda bedre kontraster. For meg så virker det som om digital kameraer ikke helt klarer oppgaven? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Alle bilder er tatt på manuell. Kameraet er på stativ, og med kabel utløser. Har prøvd alle mulige kombinasjoner av iso, lukker og blenderåpning, men ingen effekt på sola. Har også prøvd med 70-300 objektiv, men samme effekt. Må kansje ta bilde av sola for seg, for så å lime den inn i et annet bilde, for å få allt perfekt? Ser jo andre flotte bilder av dette, men de er kansje manipulert? Som jeg skriver - ta bilde når sollyset er svakere - enten ved at det er skyer eller mye atomsfære mellom deg og sola (sistnevnte når sola er lavt på himmelen). Så svekkes sollyset, så den ikke er så dømrade sterk at den brenner ut alt. Når du tar bilde rett mot sola på dagtid er sola så lys at lyset blør utover, og himmelen rundt er også så lys at også den blir til de grader overeksponert. Ta mørkere bilde og/eller når sollyset er svakere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 (endret) Jeg ser på nederste bilde, og legger merke til litt sånn kladdete effekter i bildet. Er det sånn det blir i et digitalt bilde? Hva hvis dette var med et film basert kamera? Hadde man fått den samme effekten? Ellers er jo bildene greie, men jeg er ute etter enda bedre kontraster. For meg så virker det som om digital kameraer ikke helt klarer oppgaven? Dette blir også utbrent på film. Det er alt, alt, alt, alt, alt for mye dynamikk, og du må ta flere eksponeringer. Sola er så mange blendertrinn lysere enn alt annet at bare gjenskinnet fra sola (altså "daglys") lyser opp alt rundt deg på dagtid. Edit: Forresten - sola på dagtid er så sterk at den skader ting. Ikke la kameraet stå for lenge rettet mot sola, og ikke kikk noe særlig mot sola selv. Kikker du i søkeren skader du øyet ditt, og bruker du liveview noe særlig skader du sensoren. Se for eksempel dette. Endret 26. april 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå