Gå til innhold

Blir 120 m for langt for nettverkskabel til DSL?

Anbefalte innlegg

Jeg innreder en mekkegarasje på tomta, rundt 120 meter fra hovedhuset. På grunn av forholdene flere små fjell og hauger) er det vanskelig å få godt nok signal på trådløst. Så jeg lurer på å bruke Biltemas K-rør og legge ned en nettverkskabel samtidig som jeg legger inn vann (gjennom et isolert rør som jeg uansett må grave en liten grøft til). Men jeg vet at 100 m er ansett som teoretisk maks for nettverkskabel. Er det håpløst å tenke på det når det er 120 meter, så lenge det ikke er snakk om mer enn 5-10 gigabit ADSL-linje? Eller er det praktisk mulig?

Har også sett på fiberkabel, men har aldri brukt det, så det vet jeg lite om hvordan vil fungere. Den ser på bilder ut som den er litt for bred til at den kan trekkes i et K-rør. En patchkabel går akurat så vidt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mekkegarasjen ligger nede i en kløft som treffende nok heter Skjæringa lokalt, og huset ligger på den ene siden. Det gjør det ypperlig å fyre gammel ZZ Top for full guffe mens man skrur, det er ingen som hører det! Men ikke fullt så ypperlig for nettverk...

Problemet med en repeater er jo at den trenger strøm. Som da må legges (ulovlig...) nede i grøfta. Det kan bli litt plagsom hvis det gnages hull og jordfeilbryteren i huset begynner å få hikke. Tror ikke fruen vil like å bli avbrutt i Bliss-tittingen... ;)

Lenke til kommentar

Det er relativt uproblematisk å få tak i ferdigterminert fiber + mediekonvertere på ebay uten at prisen blir spesielt høy. Har nevnt dette tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1234002 - siden da har prisen på gigabit-mediakonvertere gått ned nok til at det også er spiselig.

Uterminert fiber er lett å trekke, men termineringen er da et problem. Legger man stort nok rør så fungerer det godt med ferdigterminert fiber, og man får en løsning som er virkelig framtidssikker og pålitelig.

Ekstrakostnaden er så lav i forhold til å måtte grave på nytt senere at det egentlig ikke er noe å spekulere på etter min mening.

Lenke til kommentar

Det er en mulighet. Kunne kanskje pakket en switch i en plastboks. Eller forresten, nå satte du meg på en annen idé! Jeg kan grave ned en liten switch i en plastboks og bare føre lavspentkabelen fram til den i en vanlig lampettledning! Bingo! :) Takk for hjelpen med idémyldringen!

Oi, kryssposting... Jeg må sjekke det med ferdigterminert fiber, kanskje det er sikrere enn CAT5? Hva er diameteren på termineringen?

Lenke til kommentar

Jeg innreder en mekkegarasje på tomta, rundt 120 meter fra hovedhuset. På grunn av forholdene flere små fjell og hauger) er det vanskelig å få godt nok signal på trådløst.

Det går sikkert å strekke grensen til 120m mot noe pakketap.

Jeg ville prøvet for jeg la kabelen i rør ned i bakken. Kanskje du får låne en kabel å prøve med. Kanskje spandere en kabel med noe bedre kvalitet (Cat6).

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal dobbeltsikre meg (jeg er for doven til å grave to ganger!!!):

1. Legge både vannrøret og nettverk i et dreneringsrør.

2. Kjøpe to optiske fiberkabler på 120 meter og legge dem i dreneringsrøret sammen med vannslangen. For det skal vel mye til før bevegelser i jorden i forbindelse med frost får dette til å bevege seg så mye at vannrøret (som i tillegg har myk isolasjon på utsiden) gnager på den optiske fiberen?

Da bør jeg vel være sikret. Eller burde jeg trekke CAT5 inni der også, for å være helt garantert? Som sagt er jeg for doven til å grave opp dette og legge det på nytt...

Edit: Kanskje heller CAT6 i tillegg, med en pris på 250 dollar (med den latterlig lave dollaren vi har nå, er det ikke mye) med frakt: http://cgi.ebay.com/Belden-7989R-VideoTwist-Cat-6-Cable-w-Connectors-120m-/400189127894?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d2d217cd6

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...