Gå til innhold

Støvsuge pcen, farlig?

hp85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

som regel ikke noe problem det nei. ville vel ikke brukt stålrøret, men plastikken riper ikke så mye. hvis ikke er jo en kompressor langt kraftigere da. stikk bort på en bensinstasjon og blås med bildekkpumpa inn i utblås, og tastatur etc. da skal du se hyeblkaninene flagre;)

Lenke til kommentar

som regel ikke noe problem det nei. ville vel ikke brukt stålrøret, men plastikken riper ikke så mye. hvis ikke er jo en kompressor langt kraftigere da. stikk bort på en bensinstasjon og blås med bildekkpumpa inn i utblås, og tastatur etc. da skal du se hyeblkaninene flagre;)

Verdt å nevne at viften kan bli ødelagt når du blåser med kompressor. Bør finne en måte å holde viften fast på om den er lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Verdt å nevne at viften kan bli ødelagt når du blåser med kompressor. Bør finne en måte å holde viften fast på om den er lett tilgjengelig.

er primært tastatur-området som er aktuelt for øyeblikket...har hørt om det du sier, at viften kan ta kvelden om man uheldig

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Risikoen for fuktighet/kondens er stor ved bruk av kompressor. Det er aldri helt tørr luft som kommer ut av en normal kompressor. Trykk og temperatur henger sammen på samme måte som temperatur og luftfuktighet også gjør det.

Det går mest sannsynlig greit såfremt man venter en stund med å slå utstyret på igjen, på samme måte som man skal la utstyret akklimatisere seg dersom det er nedkjølt etter å ha ligget lenge i en kald bil eller lignende.

Skal du bruke støvsuger, så bruk fortrinnsvis endestykke med myk kost, og ikke trykk endestykket for hardt ned mot overflaten.

Lenke til kommentar

Vallhall: Hvilken produsent er det som anbefaler dette? Og på hvilken modell?

Jeg har en Acer 5810T som har begynt å lage endel støy fra viften. I starten var den jo tilnærmet lydløs, så det er litt kjipt. Har vurdert å bruke støvsugeren, men som mange andre skriver har jeg hørt at statisk elektrisitet kan skade komponentene. Har også lest at støvsugeren kan gjøre at viften kommer opp i en hastighet den ikke er lagt for, og at kulelagret kan ødelegges.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette et par ganger, har kjøpt komprimert luft på boks. Fåes kjøpt på jernia/biltema/clas Ohlsen. Er ikke store flaskene men de inneholder ren luft som de spruter ut røret. Pleier å plassere dette rett foran viften på laptopen og blåse inn mens jeg drar viften frem og tilbake over rillene som er over viften.

Har gjort dette et par ganger og det fungerer helt utmerket, PC`en går bedre og bråker mindre. Etter det så har det aldri vært noe problem med viften :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har gjort dette et par ganger, har kjøpt komprimert luft på boks. Fåes kjøpt på jernia/biltema/clas Ohlsen. Er ikke store flaskene men de inneholder ren luft som de spruter ut røret. Pleier å plassere dette rett foran viften på laptopen og blåse inn mens jeg drar viften frem og tilbake over rillene som er over viften.

Har gjort dette et par ganger og det fungerer helt utmerket, PC`en går bedre og bråker mindre. Etter det så har det aldri vært noe problem med viften :new_woot:

Dette kan anbefales. Støvsuger eller kompressor frarådes.

En støvsuger er en kilde til statisk elektrisitet som kan ødelegge elektroniske komponenter i PC'en.

Luften fra en kompressor inneholder større eller mindre mengder olje som legger seg som en fin film på komponentene. Hva skjer når det igjen legger seg støv i maskinen, som blander seg med denne oljefilmen? Blir rimelig seigt etter hvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...