Gå til innhold

Feil på Roland Digital piano, tangenter spiller feil toner

Anbefalte innlegg

Jeg har et HP 136 digitalt piano fra Roland. Når jeg prøver spiller tonene E3, F3 og G3 veksler pianoet mellom å spille en vanlig tone, og en ustemt tone som høres ut som å være ca. en oktav over. Så hvis jeg trykker på G3 flere ganger etterhverandre, høres det ut som at jeg veklser mellom å spille G3 og en (veldig) ustemt G4. Jeg forstår virkelig ikke hva det kan være, for resten av tangentene fungerer jo helt fint, og det ser ikke ut som at det er noe annet feil. Hammerslag fungerer både når det spilles en G3 og en ustemt G4.

Noen som har opplevd det samme / har ideer om hva det kan være og hvordan det kan løses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forskjell på hvor hardt du slår tangentene?

Et digitalt piano har følere som føler hvor hardt og hvilke(n) tangent(er) som blir slått. Hvis mikrobrikken eller følermatrisen er gått i stykker så vil du nok kunne oppleve at pianoet tror at du slår en annen tangent enn det du gjør. Siden tonene av og til er ustemte (som i der finnes ingen tangent som skal spille den tonen) så er antakelsen min at det er en analog komponent, typisk en kondensator, i følermatrisen som har sett sine bedre dager.

Dette er kun gjetting basert på generelle elektronikkkunnskaper og har ingen spesiell kjennskap til digitale piano av noen slag.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg har prøvd å slå like hardt på tangentene, men det samme skjer. Det er ganske gammelt, så det høres sansynlig ut at ett eller annet av elektronikken er ødelagt. Tror jeg sender det inn på service...

Takk for svar!

Jeg har prøvd å slå like hardt på tangentene, men det samme skjer. Det er ganske gammelt, så det høres sansynlig ut at ett eller annet av elektronikken er ødelagt. Tror jeg sender det inn på service...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...