Gå til innhold

26 april 1986. The True Battle of Chernobyl Uncensored (på engelsk).


Anbefalte innlegg

Det jeg mistenkte allerede fra starten :)

Som jeg prøvde å få frem helt fra starten så er den japanske reaktoren designet annerledes, så man vil ikke få en ukontrollerbar reaksjon på samme måte, og pga dobbelbunkerstrukturen så er sjansen for at det raser sammen og spyttes ut i atmosfæren tilnærmet ikkeeksisterende. Derimot så vil en reaktor med "hull i" lekke ut materiale i nærområde og gjøre oppryddingsjobben farlig. Det er jo også dette som har skjedd, og vi ser jo hvordan strukturen har gjort en grei jobb med å forhindre den store ulykken fra å skje.

 

Det store spørsmålet i japan nå er jo om man skal reparere eller kapsle inn reaktoren, akkuratt nå jobber de jo med å reparere den for å få den tilbake i drift. Det er også derfor jeg mener at selv oppryddingsjobben skiller seg nå og da.

Man er jo avhengig av informasjon man får... Og de russiske spesialister sier jo akkurat at de som jobber der får radiasjon (håper jeg skrev riktig). Når det skjedde jeg begynte bare å tenke, hvordan jeg kunne føle hvis mine nærmeste skulle være der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang russisk tv så gjør de nok samme som avisene her i sverige, at de lager farlige rubrikker for å få oppmerksomhet. Det er per nå ikke noen grunn til å frykte noen særlig mer enn det som allerede har skjedd, det "værste" av brann og eksplosjoner har allerede skjedd. Bare å håpe at de håndterer oppryddingen ordentlig.

Og det blir sikkert ikke bare aviser gjøre. Business er business, den er grusomt. Det kan også begynne propaganda at alle varene fra Japan er radioaktive osv. Hørte allerede noe sant. Men de i nyheter sier at alt er OK i far east (russisk).

Lenke til kommentar

De som jobber der jobber absolutt i radioaktive felter, og blir utsatt for radioaktivitet (jeg vet ikke om det finnes et eget norskt ord for det). Og de har krympet sikkerhetsmarginene kraftig for sine arbeidere fra 300msv til 150msv (skader oppstår ved 400msv, og de har høyt grensen fra 100msv til 250msv). Selv om det er under grensen så er det ikke forhold man vil jobbe under, og vi må bare håpe at den japanske regjeringen gjør det som er nødvendig for å sikre sikkerheten fremover, for arbeidernes og deres pårørendes skyld.

 

Vi trenger ikke å bekymre oss for radioaktiviteten på denne siden av verden, da det i stort sett bare er selve kraftverkene og naturen rundt som er påvirket, er vel knapt noen andre bygninger som er påvirket i det hele tatt etter hva jeg har fått med meg.

 

EDIT: Ja business er grusomt, om ikke business stod i høysetet allerede fra starten av hadde de sprøytet sjøvann inn i reaktoren allerede første dagen og stoppet hele reaksjonen allerede da, selv om det hadde ødelagt den.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

EDIT: Ja business er grusomt, om ikke business stod i høysetet allerede fra starten av hadde de sprøytet sjøvann inn i reaktoren allerede første dagen og stoppet hele reaksjonen allerede da, selv om det hadde ødelagt den.

Har i dag lest på Internett en forutsetning at jordskjelv i Japan var en resultat av kjernefysiskevåpens test. At japanerne selv tested det! Det er mye politikk rundt dette alt også... Tror ikke vi kommer til å vite hele sannheten i alle fall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...